Annonce
Sydfyn

I et lille værksted på Frederiksøen: Fritz redder skibene

Fritz Jørgensen har bygget modelskibe siden han var barn. I 1980 faldt han over et ødelagt skib fra folkemindesamlingen, og så begyndte han for alvor at arbejde med skibsmodeller.
Fritz Jørgensen har i fyrre år bygget og restaureret model- og kirkeskibe, og han ville ønske, at skibene blev fredet, så den del af vores historie og kulturarv ikke forsvinder.
Annonce

I et lille værksted på Frederiksøen i Svendborg sidder Fritz Jørgensen og restaurerer kirkeskibet ”Freia” fra Middelfart. ”Freia” er en fuldrigger og blev sidst restaureret i 1960, og Fritz Jørgensen er således det første menneske i tres år, der har skibet mellem hænderne til en kærlig behandling.

- Det så ud som det der, da jeg fik det, siger Fritz Jørgensen og nikker mod et andet kirkeskib, der står på et bord ved væggen. Skibet er dækket af et millimetertykt lag støv, snavs og sod og de sejl, der en gang var hvide, er nu grågrumsede og i en trist forfatning.

- Egentlig burde skibene tages ned hvert tiende år og blive renset og repareret, men...

Han går i stå og trækker lidt på skuldrene.

- Tidligere var det menighedsrådene, der havde den øverste beføjelse over kirkeskibene, men det er nu overgået til Nationalmuseet, og det er som om, at kirkeskibene er kommet allernederst i hierarkiet, tilføjer han så.

Fakta om kirkeskibe

Kirkeskibe bliver også kaldt for votivskibe.

Votivskibe er gaver til Gud og stammer fra den katolske tro, hvor det var skik og brug at give en gave til kirken som tak for helbredelse eller frelse.

Man skønner, at danske søfolk har set votivskibene i sydeuropæiske lande og taget traditionen med hjem til Danmark.

Kirkeskibene er ofte givet som mindegaver over familiemedlemmer, der har mistet livet på havet, eller som taknemmelighedsgaver for at have overlevet et skibsforlis.

Sønderho på Fanø har flest kirkeskibe og rummer dermed, ifølge kirkens hjemmeside, 15 af slagsen.
Lige i hælene kommer Nordby (ligeledes Fanø) og Marstal, der har henholdsvis 8 og 7 kirkeskibe.

Annonce

Mere end et skib

Fritz Jørgensen nørkler med en tandlægepincet og en tynd bomuldstråd på ”Freia”. Det kræver fingersnilde og koncentration at få tråden gennem de bittesmå huller i blokken på råen.

”Freia” er skænket til Middelfart kirke i 1857 af Marsvinelauget i Middelfart til minde om de mange marsvinejægere på egnen. Og sådan er der en historie til stort set alle kirkeskibe. Det er blandt andet derfor, at Fritz Jørgensen synes, at det er så vigtigt, at kirkeskibene bliver bevaret.

- Hver gang jeg læser i Fyns Amts Avis om en kirke, der skal renoveres, så skynder jeg mig at tage kontakt til kirken og give et uforpligtende tilbud på at restaurere kirkeskibene, fortæller han, mens han bakser videre med tandlægepincetten og den tynde tråd.

Desværre er det ikke alle kirkeskibe, der kommer i kyndige hænder.

- Kirkeskibene er viet til kirken, og må derfor ikke fjernes fra kirken, og det betyder, at skibene nogle gange, efter en kirkerenovering eller en modernisering, havner på kirkernes lofter, hvor de går til, fortæller Fritz Jørgensen.

Og det er bestemt ikke noget, han bryder sig om.

- De skal bevares og ikke bare gemmes væk på et loft, siger han.

- For det er ikke bare et modelskib. Man skal se på, hvad skibene rummer, som er fællesskabet og billedet på den sidste rejse, slutter han

Fritz Jørgensen har aldrig reklameret for sin kunnen, men gennem mund-til-mund-metoden har han arbejdet på kirkeskibe og skibsmodeller fra hele Danmark. Således har han restaureret mellem 80 og 90 kirkeskibe og bygget 12 helt nye, siden han begyndte for 40 år siden.
Det kræver rolige hænder at arbejde med miniatureudgaverne af skibsdelene. Fritz Jørgensen fortæller, at han holder sig gode venner med tandlægerne og dermed får lov at arve udgåede pincetter og tandlægebor.
- Det har været et meget fint skib, da det blev doneret til kirken i 1857, fortæller Fritz Jørgensen om kirkeskibet "Freia" der har fine små drejede kanoner i massiv messing.
Når kirkeskibene hænger for længe i kirkerne uden at få en kærlig hånd, bliver de meget snavsede af støv og sod fra stearinlys. Skaderne på sejl og andre tekstiler kan være uoprettelige.
Der er mere end hundrede meter miniaturetovværk på "Freia", og man skal være skibskyndig for ikke at kludre rundt i alle detaljerne.
"Freia" fra 1857 har, som et rigtigt skib, et lillebitte kompas.
Fritz Jørgensen har masser af litteratur om kirkeskibe. Oven på bogen ligger en voksblok, som alle bomuldstråde bliver gnedet i.
Da "Freia" sidst blev restaureret i 1960 brugte man kinesertråd.- Men tovværket er jo hampetov, så nu skifter jeg det hele ud med tov i den rigtige farve, fortæller Fritz Jørgensen om sit arbejde på "Freia"
Man kan få hvad som helst til skibsmodeller. Og en gang i mellem tager Fritz Jørgensen til Flensborg og køber ind, for her er udvalget til modeller meget større end i Danmark.
Når Fritz Jørgensen skal restaurere et skib starter han med at rense det af. Små vattotter bliver fastgjort i pincetten, og når en tot er sort, laver han en ny tot.Til sidst bliver skibet penslet med vaselineolie.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce