Annonce
Indland

I bus med cykel over bæltet

Selv om IC3 togene hver halve time brager igennem tunnelrøret under Storebælt, så er det stadig muligt at tage en bus over broen og få sin to-hjuler med i en specialbygget trailer.

Og interessen ser ud til at være stabil i forhold til tidligere år.

Det har ikke været muligt at få de samlede tal for årets kørsel med bussen, men i en typisk sommeruge, som eksempelvis uge 24 kørte 264 personer, 79 cykler og 15 knallerter over broen. Det tal er ifølge trafikchef hos Sund og Bælt A/S Hans Tobiasen retvisende for hele sommerperioden.

- Ruten er lavet for folk med tunnelskræk, men vi forlanger ikke at se lægeattest, hvis man får lyst til en bustur over broen, siger han.

Derimod er interessen i vinterhalvåret meget lille. I uge tre var der kun ni personer og ingen cykler og knallerter med bussen. Den sidste uge af sommerkørslen i slutningen af september viser et passagertal på: 44 personer, fire cykler og syv knallerter.

Ruten blev startet ved broåbningen efter pres fra blandt andre Dansk Cyklistforbund, som også sørgede for, at det blev muligt at medtage cykler i togene mellem Nyborg og Korsør. Til at starte med kørte bussen op til fire gange dagligt, men sidste år blev det vedtaget, at bussen skulle have to daglige afgange i perioden mellem 1. juni og 1. oktober. I vinterhalvåret kører bussen kun, hvis man 24 timer inden afgang ringer til vognmanden - altså en telebusordning.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce