Annonce
Biler

Hyundai i10 får vokseværk

Den i forvejen stort skårne Hyundai i10 er vokset yderligere i den nye generation. Foto: Hyundai
Den i forvejen rummelige i10 fra Hyundai vokser yderligere i den nye generation, som lander herhjemme til næste år.

Mens det tynder ud i rækken af mikromodeller i takt med, at flere bilproducenter dropper de helt små biler, fortsætter Hyundai ufortrødent.

Det sker med den tredje generation af i10, som vises på det store IAA motorshow i Frankfurt, og lander herhjemme i begyndelsen af 2020.

Den nye model lægger sig designmæssigt op ad forgængeren. Men den vokser en tand. Den nuværende model er i forvejen en af de mest rummelige i klassen, og i den nyeste generation lægger koreanerne lidt til akselafstanden.

Annonce

Hyundai i10

Kommer nu tredje generation. Den første afløste i sin tid modellen Atos. Den nye model bygges som forgængeren i Izmir, Tyrkiet.

Mere ungdommelige købere

Målet er at tiltrække mere ungdommelige købere. Noget af virkemidlerne er en otte tommer central berøringsskærm, Apple Carplay og mulighed for trådløs opladning.

Udsynet er forbedret med en lavere bund på sidevinduerne og en mindre C-stolpe, mens åbningen i bagagerummet er sænket for at give bedre adgang.

Lanceringen sker i en tid, hvor konkurrenter som Ford Ka, Opel Adam, Peugeot 108 og Citroën C1 droppes. Samtidig fortsætter Skoda Citigo og Seat Mii kun som elbiler, mens det er uklart, om VW går samme vej med Up på sigt.

Toyota har meldt ud, at Aygo fortsætter, men altså ikke sammen med PSA. Den nye i10 lanceres med en trecylindret benzinmotor på 1,0 liter og 67 hk og en firecylindret 1,2-liters benzinmotor på 84 hk. Det er begge kendte motorer. Modellen vil også kunne fås med et firetrins delvist automatgear.

På sikkerhedsfronten bliver nødbremse med fodgængergenkendelse og automatisk op- og nedblænding standard, mens bakkamera og vejbaneassistent er muligheder i den nye i10.

Danske priser og udstyr kendes endnu ikke. Men modellen lander i alle tilfælde på et marked, hvor priserne for mikrobiler er gået op, mens konkurrencen blandt minibilerne aldrig har været hårdere.

Den nye model ligner den nuværende, men den får et mere ungdommeligt anstrøg. Foto: Hyundai
Indendørs bliver storskærm med Apple Carplay og trådløs opladning af telefonen nu standard. Foto: Hyundai
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce