Annonce
Middelfart

Hvordan skal kirkegården i Ejby udvikle sig? Menighedsråd inviterer på vandring og drøftelser

Man kan deltage i en guidet tur på Ejby Kirkegård lørdag 31. august klokken 11 - cirka 12.30. PR-foto

Ejby: Menighedsrådet inviterer alle til guidet tur på Ejby Kirkegård lørdag 31. august klokken 11 til cirka 12.30.

Som det vil være mange bekendt, lå Ejby Kirkegård tidligere lige rundt om kirken. Kirkegården kunne ikke udvides på grund af veje. Og det var der ellers brug for på den tid, da Ejby forandredes fra landsby til stationsby.

Oprindeligt var Ejby Sogn et anneks til Balslev, omgivet af dette, (præstegården var beliggende i Balslev), men industrien tog plads i nærheden af jernbanen, forretninger, handelslivet og håndværk fulgte hurtigt med. Befolkningstallet fordobledes. Kirkegården blev for lille.

I 1869 blev der tillagt et stykke jord. Her blev oprettet en "assistens-kirkegård", hvor den nuværende kirkegård ligger.

I 1909 blev området yderligere udvidet. Nu er det et smukt grønt plæneområde, hvor der er mulighed for at udvikle, måske lægge en sti, flytte en bænk, plante et bed – eller hvad?

Man tager hul på en borgernær drøftelse med vandreturen, som afsluttes med en frokostpølse med brød i Sognegården omkring klokken 12.30. Præst, graver og menighedsrådet deltager og alle er velkomne.

Annonce
På Ejby Kirkegård er der et smukt grønt plæneområde med mulighed for at udvikle, måske lægge en sti, flytte en bænk eller plante et bed. PR-foto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];