Annonce
Læserbrev

Hvor blev folkestyret af?

Det, ifølge Danmarks Riges Grundlov, så højt besungne folkestyre er ved at have udviklet sig til et akademiker- eller halvakademiker-styre uden egentlig rod i befolkningen. I den nytiltrådte socialdemokratiske mindretalsregering er der kun udnævnt en minister, som har mestret håndens arbejde, nemlig den nye Udlændingeintegrationsminister Mattias Tesfaye, der er uddannet murer, men vist nok har udført det meste af sit arbejdsliv i fagforeningsregi. Resten af regeringens ministre er akademikere eller halvakademikere, hvilket giver et særligt forståelsesforhold til det akademiske embedsværk, men meget lidt reel forståelse for det arbejdende folk med rod i den virkelige arbejderbevægelse eller fra erhvervslivet. Der er ikke megen opfindsomhed i den nye regering, hvor det mest af alt minder om et ideologisk cirkus byggende på et teoretisk såkaldt forståelsespapir, vel nærmest at sammenligne med papirrullen fra toilettet. Ingen aftaler. Regeringen vil bare køre derudad efter en grøn målsætning som den nye energiminister, Dan Jørgensen, ikke aner, hvordan han skal håndtere (Danmarkssektionen 28.juni) for at nå målet med 70 procents reduktion af CO2-udslippet med Danmark i den globale, grønne førertrøje. Hvad er det, der foregår i dansk politik? Har vi mistet folkestyret i dets egentlige forstand? Det gælder stort set i alle politiske partier, hvor det øjensynligt er blevet nemt at blive opstillet som "klog" folketingskandidat uden egentlig erhvervsbaggrund, men blot fordi man som akademiker eller halvstuderet røver kan stå på et ben og lire partiprogrammet af og for nogle kvinders vedkommede, fordi de ser godt ud på valgplakaten.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Læserbrev

Sammenlægning. 700 udsatte børn på én skole?

Synspunkt: Kære Susanne, det er ikke børnenes tarv at sammenlægge Vollsmose-skolerne. Hvordan skulle det gavne det enkelte barn i Vollsmose at samle over 700 udsatte børn på én skole? I mange år har politikerne i Odense snakket om, at vi skal have flere blandede skoler i Odense. Derfor er det meget svært at forstå, at de nu vil skabe en stor skole og samle alle børnene i Vollsmose på Abildgaardskolen. Det er hverken fagligt forsvarligt eller integrationsfremmende. Derudover er det svært at forstå, hvorfor politikerne ikke kan vente med at sammenlægge skolerne, indtil ombygningen er overstået, for at undgå at børnene bliver udsat for flere skoleskift og stress. I perioden, hvor ombygningen står på og nogle af familierne skal flyttes væk fra området og andre flytter ind, har børnene brug for ro omkring deres skolegang. De har brug for deres vante omgivelser, tryghed og deres lærere, som de har kendt i mange år. Politikernes argumentation om, at der bliver færre børn i området, holder ikke i vand. Der skal opføres nye boliger i området, når nogle af de nuværende boliger blev revet ned, hvilket betyder at der flytter nye familier og deres børn til området. Hvor skal de nye børn i området så gå i skole? Derudover er der omkring 1500 mennesker, som flytter til Odense hvert år. I det hele taget bliver der flere børn og ældre i Odense i fremtiden. Derfor er det en omgang tom snak at påstå, at sammenlægningen skyldes faldende børnetal i området. Dertil savner jeg, at I politikere svarer på, hvor tanken om at skabe flere blandede skoler i Odense er blevet af? Og hvorfor skulle de nye tilflyttere i Vollsmose vælge en skole med over 700 tosprogede børn? Der er overhovedet ikke noget sammenhæng mellem det, I politikere siger, og det I gør. Der er ingen, der siger, at vi skal have to skoler i området, hvis der ikke er behov for det i fremtiden. Det giver bare ikke mening at samle alle områdets børn på en skole midt i en periode, hvor der foregår ombygning og renovering i området. Jeg håber inderligt, at I politikere tænker jer om og ikke svigter de mest udsatte børn i vores by. I det mindste fortjener børnene ro omkring deres skolegang, indtil ombygningen er færdig. Vollsmose-børns faglige udvikling, tryghed og trivsel er mindst lige så vigtig, som det er tilfældet for resten af byens skolebørn. Hvorfor skal byens måske mest udsatte børn stilles ringere end andre børn?

Annonce