Annonce
Erhverv

Hvis du synes, det er træls at arbejde hjemme: 10 gode råd til, hvordan du kommer gennem coronakrisen fra hjemmekontoret

Erhvervspsykologerne Cecilie Barløse og Søren Ikast Pedersen giver gode råd til, hvordan man kommer igennem corona fra hjemmekontoret. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Hjemmearbejde og coronabobler har givet nye mentale udfordringer. Erhvervspsykologerne Cecilie Barløse og Søren Ikast Pedersen giver gode råd til, hvordan man styrker sin mentale trivsel.
Annonce

Det er vigtigt, at vi begynder at kigge mere ind i os selv, end vi plejer, og lærer os selv at kende.

Og coronatiden er en rigtig god anledning til det, fordi den på mange måder bringer os ud af vores komfortzone.

Det mener erhvervspsykologerne Cecilie Barløse og Søren Ikast Pedersen, der rådgiver virksomheder i ledelses- og organisationsudvikling, motivation af medarbejdere og værktøjer mod stress. De har blandt andet stor succes med online mentaltræning af coronahjemsendte medarbejdere.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at over dobbelt så mange arbejdede regelmæssigt hjemme i 2020 end året før. Og netop fordi flere arbejder væk fra arbejdspladsen og de sædvanlige omgivelser, er der brug for mere fokus på mental sundhed og trivsel.

- Vores hjerne elsker vaner og hader forandringer, hvis ikke det er os selv, der har besluttet at skabe forandringerne. Vaner giver tryghed, fortæller Søren Ikast Pedersen.

Også socialt oplever mange at være udfordrede under coronakrisen, fordi vi ikke kan omgås alle de mennesker, vi har været vant til.

Som afrunding på ugens serie "Coronakontoret - på job derhjemme" giver Cecilie Barløse og Søren Ikast Pedersen 10 gode råd til, hvad man selv kan gøre for at styrke sin mentale trivsel.

1 Lav en hverdag som normalt

- Når du er hjemsendt, er der en spilleregel: Prøv at lave en hverdag, som dengang du gik på arbejde. Stå op, som du plejer, og hav de sædvanlige morgenrutiner. Mød klokken otte, hvis det er det, du plejer, siger Søren Ikast Pedersen.

- Lav et skoleskema for arbejdsdagen med både møder og pauser, tilføjer han.

- Udfordringen for mange er, at tingene kan blive ustrukturerede, fordi man måske springer pauserne over, eller hvis man spiser frokost foran computeren. På arbejdspladsen ville man gå i kantinen på et bestemt tidspunkt, eller man ville tage en kaffepause med kollegerne, supplerer Cecilie Barløse.

- Man kan eventuelt hænge skemaet op på køleskabet, så man kan se sin plan. Det skaber tryghed, siger hun.

2 Adskil arbejde og fritid

- Det kan være en udfordring at arbejde samme sted, som man slapper af. Når man går på arbejde, sætter man sit kontor op med computer, kuglepenne og blokke. Når man har fri, pakker man det væk, sætter blomster på bordet og gør det hyggeligt. Så kan hjernen mærke, at man forlader arbejdet og træder ind i en situation, hvor man har fri. Det tager ikke mere end to minutter at lave den manøvre, fortæller Søren Ikast Pedersen og tilføjer:

- Man kan også tage et bad eller skifte tøj, når man har fri.

- Hvis man har et rum, man kan gøre til et kontor, er det også godt. Derinde er man på arbejde, og i resten af hjemmet er man til rådighed for familien.

3 Aftal møde med en kollega

- Aftal et møde med en kollega på 30 minutter, online eller på telefon. Det kan være sidst på dagen, hvor man udveksler erfaringer om, hvordan dagen er gået. Hvad er nemt og svært? Så inspirerer man hinanden, siger Søren Ikast Pedersen.

- Her er det også vigtigt at strukturere tiden. Man kan starte møderne med at snakke om løst og fast over en kop kaffe, og så kan man bevæge sig videre til den faglige del bagefter, uddyber Cecilie Barløse.

4 Sæt træningen i system

"Coronaradaren" er et værktøj til at blive klogere på sig selv. Illustration: Cecilie Barløse og Søren Ikast Pedersen

- Når man arbejder med sig selv, skal man sætte træningen i system. Med coronaradaren kan man gøre det klart for sig selv, hvor det er, man er udfordret. Det skal man komme ind på med de kaffemøder, man har med kollegerne. Snak om, hvad der er svært, og hvad der går godt, forklarer Cecilie Barløse.

- Og sørg for at få det ind i skemaet, så man kan se, at om fire timer skal jeg snakke med en kollega i stedet for, at man går og tænker: "Måske skulle jeg snakke med en om det", siger Søren Ikast Pedersen.

5 Fokusér på opgaven

- Sluk telefonen eller sæt den på "forstyr ikke" og lad være med at tjekke Facebook. Hold så stort et fokus på opgaven, som muligt. Hvis det er en arbejdstelefon, så sæt den på "forstyr ikke" i 30 minutter, for så ved man, at man har 30 minutter, hvor man ikke bliver forstyrret, og så kan man tjekke mailen bagefter. Det frigør fokus, så man kan løse opgaven hurtigere og med større tilfredshed, fordi man leverer et bedre produkt, påpeger Cecilie Barløse.

- Vi får alle sammen impulser til overspringshandlinger, og de er nemmere at sætte uden for døren, hvis man har en plan. Så kigger man på sit skema og ser, at det, jeg har lyst til nu, må vente til senere på dagen, lyder det fra Søren Ikast Pedersen.

- Man kan altid finde nogle praktiske ting, der skal ordnes derhjemme, så mange vil være mere tilbøjelige til overspringshandlinger på hjemmekontoret, tilføjer han.

6 Giv feedback

- Mange får den tvivl, om det arbejde, de laver derhjemme, er godt nok. Man får ikke de samme input fra sine kolleger. Vores erfaring er, at folk leverer faktisk rigtig meget. Derfor er det en god idé at få feedback på sit arbejde fra chefen eller kollegerne, siger Søren Ikast Pedersen.

- Prøv at sende en mail til kollegerne med god feedback. Det bliver man selv glad af, og det gør kollegerne også, siger Cecilie Barløse og tilføjer:

- På skrift skal det helst være det positive. Så kan man tage det konstruktive på et onlinemøde eller face-to-face.

7 Tid til børnene

- Hvis man har børn, vil det hjælpe børnene at vide, at fra klokken det til det holder mine forældre pause. Der er de tilgængelige. Børnene bliver normalt hjulpet i skolen med faste timer og pauser, siger Cecilie Barløse.

- Hvis børnene er små, skal man aftale med sin partner, hvem der har forældrerollen, og hvem der arbejder. Større børn kan man lave skemaer sammen med, hvor man gør plads til leg. Børnene vil elske at vide, hvad de kan glæde sig til, fortæller Søren Ikast Pedersen.

8 Facetime med familien

- Sæt et facetime-møde op med familien eller andre, som man ikke ser på grund af coronasituationen, fortæller Cecilie Barløse.

- Jeg har set flere eksempler på folk, der har spillet brætspil med hinanden over facetime. Det tror jeg, at der er mange, der ikke får tænkt på, men det kan man sagtens, fortsætter hun.

- Få det planlagt og smid det ind i skemaet. Vi har brug for at mødes med vores kolleger, venner og familie, og det kan vi gøre online. Det er meget bedre online end på telefonen, fordi vi får sat ansigter på. Visuel genkendelse gør os glade, forklarer Søren Ikast Pedersen.

9 Dagbogsmetoden

- Man kan også bruge dagbogsmetoden, hvor man skriver ned, hvordan man har det og hvilke tanker, der går gennem ens hoved. Man skal ikke skrive, hvad man har lavet, fortæller Cecilie Barløse og fortsætter:

- Hvis man gør det flere gange, kan man måske se et mønster i det, man skriver. Det er en god platform for at snakke med nogen om det, der fylder meget.

- Man behøver ikke bruge mere end fem minutter om dagen, hvor man skriver alt, der falder en ind, siger hun.

10 Få luft

- Når man holder pauser, kan det være en god idé at komme ud. Gå en tur rundt om huset og få noget luft, siger Søren Ikast Pedersen og fortsætter:

- I de her tider har man også pligt til at få høj puls et par gange om ugen. Hvis man ikke er til høj puls, kan man gå en tur langsomt.

- Det er godt at gå en lang og langsom tur, hvor man lader tankerne flyde. Så slapper man af og bliver mere glad mentalt. Man skal ud i naturen, og man skal undgå musik eller podcast i ørerne, men bare lade tankerne flyde, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Rahbæk Juel efter statsminister-kritik af coronasmitten i Vollsmose: - Nu er der hul på bylden med testene

Odense

Udmelding på pressemøde om coronaudbruddet i Vollsmose: Massivt flere test og flere muligheder for isolation af syge i bydelen

Annonce