Annonce
Bagsiden

Hvad mailboksen gemte: Sidste afsnit af Hudson-sagaen

Theo Schou, Rudkøbing, har fundet denne fine reklame frem for en NSU model 1913 magen til den, C.M.Hansen sad på. Motoren var på 326 ccm og udviklede 2,5 hk. Den havde to gear og central affjedring, vejede 75 kg og kunne køre op mod 80 km/t.

Mens Bagsidedrengene holdt en virkelig lang sommerferie, hobede der sig en del post op i Bagsidens mailboks. Under overskriften "Hvad mailboksen gemte" tømmer vi den for billeder og kommentarer og foretager sagsbehandlingen i fuld offentlighed her på siden. I dag bringer vi (formentlig) sidste afsnit af det, vi har valgt at kalde Hudson-sagaen.

Det begyndte med en billedtekst, hvor vi hævdede at motorcykelmærket New Hudson blev produceret i Odense. Det korrigerede flere læsere, og 17. august bragte vi et billede, indsendt af Bente Jensen, Odense, af hendes far, motorsagkyndig C.M.Hansen, siddende på noget, der måske var en Hudson-motorcykel.

Den artikel fik flere læsere til at reagere.

Annonce
Bagsiden stillede 17. august et spørgsmål vores læsere ikke havde svært ved at svare på.

Det er da en NSU

18. august skrev Peder Hansen, Svendborg:

- Hansen sidder på en tysk NSU fra omkring begyndelsen af første verdenskrig. Motoren er en encylindret ioe (inlet over exhaust) eller på dansk "halvtoppet". Det vil sige, at indsugningsventilen er i toppen og udstødningsventilen i siden af cylinderen. Det ses også tydeligt på det gamle foto.

- At Hansens motorcykel er rimelig gammel ses på nummerpladen, som er monteret forrest på skærmen. Den er med sort skrift på hvid baggrund, hvilket blev brugt før 1919. Det var dengang man selv skulle sørge for at få malet nummerpladerne, - en bagest og en foran. Herefter skulle de godkendes på den lokale politistation, hvor de fik et stempel med rød maling. Og så var det ikke en Hudson, men en New Hudson. En Hudson er en amerikansk bil. En New Hudson er en engelsk motorcykel, lød det let svirpende svar.

En østfynsk nummerplade

Finn Buch, Kirkeby, skrev:

- Sidder Hansen på en Hudson? Det har han nok gjort, men ikke på dette billede. Jeg formoder det drejer sig om en tysk NSU. Årstal, kan være fra omkring 1910 til 1914. NSU sendte i 1901 (andre kilder siger 1900) sine første motorcykler på markedet. Motorcyklen på billedet tilhører kategorien letvægtsmotorcykler, som NSU producerede i forskellige varianter, farver og motorstørrelser.

- Nummerplade M529 kan indikere at motorcyklen er registreret og kører i Kerteminde Købstad og Hindsholm Herred. Danmarks Motorcykel Museum i Stubbekøbing har i deres samling en NSU 2,5 hk, 326 ccm fra 1914, som har en stor lighed med avisens foto.

Vi takker for læsernes hjælp til at afslutte (New) Hudson-sagaen og fortsætter oprydningen i mailboksen ...

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce