Annoncørbetalt indhold

Hvad er FB annoncering og hvordan kan du få gavn af verdens største sociale medie?

Annonce

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Det er ikke uden grund at Facebook er verdens største sociale medie og den platform klart flest virksomhed vælger at annoncere på.

Facebook er nemlig den platform virksomheder klart fortrækker at annoncere på og det er der flere grunde til.
For det første er det selvfølgelig på grund af antallet af brugere, de har i skrivende stund 2.7 milliarder månedlige aktive brugere og det gør at din målgruppe højst sandsynlige også er til at finde på Facebook.

For det andet har Facebook de sidste mange år gjort en dyd ud af at optimere deres annoncerings værktøjer og udvikle avancerede algoritmer så dine annoncere får større chance for at få succes baseret på deres data og adfærdsdesign.

Og lige præcis med Facebook annoncering får du en enorm stor værdi til dig som annoncør. Værktøjet hjælper dig nemlig med at få mere ud af dine annoncere ved at kigge på hvilke brugere der ville finde den interessant.

Annonce

Hvordan skal du så arbejde med Facebook annoncering?

Der er rigtig mange muligheder når man snakker annoncering på Facebook, både i valget om målsætning, indhold, placering osv. Jeg vil derfor give nogle råd til hvordan du får mest ud af Facebook som helhed:

Der er grundlæggende to succeskriterier for at få succes med annoncering på Facebook. Disse skal der bare være styr på - det er et must.

Først og fremmest gælder det, hvem du viser din annonce til, og derefter hvad du viser til de folk, som du målretter mod.

Fordi, du kan have en fantastisk annonce, men hvis du viser den til en målgruppe, som ikke er interesseret i produktet, så køber

de det ikke, simple as that.

Omvendt kan du vise din annonce til den helt rigtige målgruppe, men hvis dit budskab med annoncen er uklart, uforståeligt eller lignende, så vil målgruppen ikke forstå, at de har brug for produktet/ydelsen, som du viser dem.

Facebook har flere muligheder og værktøjer som kan hjælpe dig med at vælge din målgruppe, en af de funktioner er look-a-like audience.

look-a-like audience betyder at man kan målrette mod personer, der baseret på Facebooks data, minder mest om de brugere, som allerede har købt hos din virksomhed.

Det er især smart, hvis du eksempelvis træder ind på nye geografiske markeder, hvor du kan få stor succes med at målrette mod personer på det nye marked, som ligner dine eksisterende kunder.

Udover de 2 grundlæggende kriterier er der også flere funktioner og muligheder for at skabe succes:

Facebook pixel

Facebook Pixel er en nødvendighed for at få mest muligt ud af din annoncering på Facebook – det er en tracking kode fra Facebook, som indsættes på dit website for at Facebook kan spore hændelser, der sker fra besøgende.

Du kan altså spore brugernes adfærd og dermed gennemføre konverteringssporing, retargeting og optimering af brugeroplevelsen.

Målsætning

Målsætning har betydning for hvem i den valgte målgruppe Facebook viser dine annoncer til. Facebook ser på hvem i din målgruppe, der er mest tilbøjelig til at konvertere ud fra den valgte målretning.

Vælger du f.eks. Videovisninger som målretning, så vil Facebook forsøge at vise din annonce til dem i den valgte målgruppe, der historisk set er mest tilbøjelige til at se videoer.

Annonceplaceringer

Der er mange, som manuelt fravælger placeringer baseret på deres mavefornemmelse om hvad der vil præstere bedst. Jeg gjorde det også engang, men Facebook er simpelthen blevet så gode til at bruge dit budget, der hvor det giver mening, at du med stor sandsynlighed vil opleve dyrere salg eller gå glip af en masse salg, hvis du manuelt vælger hvilke placeringer, du vil vise dine annoncer på.

Jeg anbefaler altid, at du begynder med automatiske placeringer og dermed oplever hvordan Facebooks algoritme selv, nærmest frasorterer placeringer, der ikke fungerer.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.