Annonce
Biler

Husk den tredje nummerplade

Flere og flere køber en ekstra nummerplade til især cykelholdere. Men vær ude i god tid før ferien, lyder rådet fra Motorstyrelsen. Foto: Motorstyrelsen
Bestil den tredje nummerplade til cykelholder eller bagageboks i god tid før ferien, lyder opfordringen fra Motorstyrelsen. I 2018 blev der bestilt 65.000 ekstra nummerplader, det er en stigning på næsten 60 procent over fem år.

Der er masser at huske på i den hektiske tid op mod en ferie. Derfor kan den tredje nummerplade til cykelholderen eller bagageboksen på anhængertrækket være noget af det sidste, som kommer på plads. Men sørg for at få det ordnet i god tid, for leveringstiden kan være op til fire uger. Sådan lyder meldingen fra Motorstyrelsen, som hører under Skat.

- Det er vigtigt, at bilisterne bestiller den tredje nummerplade i god tid, for der er cirka fire ugers leveringstid. Vi har oplevet, at bilejere lidt for sent er kommet til at tænke på, at de skal have en ekstra nummerplade, inden de kører på sommerferie, og det er ærgerligt, siger direktør for Motorstyrelsen Jens Otto Størup.

Annonce

Også historiske nummerplader

Den tredje nummerplade, som har rød skrift på hvid baggrund i stedet for sort som normalt, er nødvendig, fordi bilens egen nummerplade skal være synlig. Og det er ikke altid tilfældet, når for eksempel cykler og lygtebom dækker hele bagenden.

Det kan koste en bøde på 1000 kroner, hvis bilens nummerplade er dækket. Den tredje nummerplade kan bestilles på motorstyrelsens hjemmeside med Nem ID. Den koster 110 kroner.

Hvis man skulle være så heldig at eje en klassisk bil, kan man også få en tredje historisk nummerplade. Her foregår bestillingen også over nettet. Man skal dog være opmærksom på efterfølgende at give Motorstyrelsen besked om bestillingen, så man herfra kan fortælle producenten, at den tredje nummerplade skal være uden EU-symbol.

Flere biler og mountainbikere

Danskerne bestilte i fjor 64.800 tredje nummerplader. Det er en stigning på 56 procent siden 2013. Motorstyrelsen kan ikke give en entydig forklaring. Men en række årsager spiller givetvis ind.

Der er i den periode blevet solgt markant flere nye biler, og når folk skifter bil, følger der helt naturligt nye nummerplader med. Mange af disse er også gearet op fra mikrobiler, som ikke altid har mulighed for anhængertræk, til større modeller, hvor muligheden er til stede.

Sideløbende er der kommet mere velstand, så flere måske har en bil nummer to med anhængertræk. Men ikke mindst er der sideløbende fortsat flere, der har aktiviteter som for eksempel mountainbike-kørsel, og som bruger statsskovene, hvilket også ofte giver mere transport af disse og kræver en cykelholder bag på bilen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom nu, Mette F.: Hold dit løfte

Det er godt, at regeringen og Kommunernes Landsforening i sidste måned blev enige om en ny økonomisk aftale, der tilfører 2,2 milliarder kroner ekstra til kommunerne i 2020. Det er også fint, at den socialdemokratiske regering i begyndelsen af denne uge sendte millioner af kroner ud til en række af landets vanskeligt stillede kommuner. Og dejligt, at man desforuden har besluttet at sløjfe det rigide omprioriteringsbidrag. De mange skattemillioner, som regeringen har drysset ud med mild hånd i den seneste tid, ændrer imidlertid ikke på, at der er noget rivravruskende galt i Danmark, som Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester, Hans Stavnsager, formulerede det på et byrådsmøde tidligere på ugen. For der er stadig uhyre store forskelle på den service, som landets rige og fattige kommuner tilbyder deres borgere. Derfor er det påtrængende, at regeringen får gennemført en ny udligningsreform. Den nuværende socialdemokratiske regering har varslet, at det vil ske, men det gjorde den foregående Venstre-ledede regering såmænd også – uden at det skete. Derfor er det tilsyneladende nødvendigt at holde statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nikolai Wammen, social- og indenrigsminister Astrid Krag og alle andre ansvarlige ministre fast på, at der skal ske ændringer i udligningen mellem kommunerne. For det dur ikke, at eksempelvis rige kommuner i Nordsjælland kan hente ekstra millioner i hjem til pengetankene på grund af teknikaliteter i lovgivningen, mens fattige landkommuner skal skære i budgetterne. Middelfart, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde ... budgetforligene er faldet på plads de seneste dage; nogle steder med smalle forlig, andre steder med bred opbakning eller endog i fuld enighed. Alle steder har budgetlægningen dog krævet benhårde prioriteringer og fravalg, blandt andet fordi udligningsordningen stadig ikke er ændret. Derfor er det ikke nok, at regeringen har varslet en ny udligningsreform. Den skal også holde løftet.

Annonce