Annonce
Debat

Hurra for dem, der skiller sig ud fra mængden

Poul Kjærgaard. Foto: Lasse Hansen

Selv om Fyn er befolket af næsten en halv million mennesker, så er der enkelte, der skiller sig markant ud fra mængden. Mennesker med evnerne og viljen til at skabe resultater, der giver genlyd både lokalt og langt uden for øen i midten af riget.

Deres indsats har Fyens Stiftstidende sat pris på, siden hædersprisen Årets Fynbo blev uddelt første gang i 1976. Lørdag afsløres det, hvem der bliver Årets Fynbo nummer 45. Og heldigvis for Fyn har der været et stort felt af kandidater indstillet af jer, kære læsere. Juryen har indsnævret feltet til fem kandidater, der alle har formatet til at bære titlen "Årets Fynbo 2019".

På hver deres måde har de nemlig vist, at der rundt omkring på Fyn findes ildsjæle, der brænder for noget, der på forskellig vis er med til at definere og drive Fyn.

En af de nominerede - robotentreprenør og adm. direktør i Mobile Industrial Robots Thomas Visti - er med til at vise vejen og værdien ved at ignorere janteloven:

"Jeg prøver altid at trække den fynske landsholdstrøje på, når jeg er ude i verden. Jeg er bevidst og stolt af, hvor jeg kommer fra. Tidligere havde man tendens til at tale Fyn lidt ned, og jeg hadede det, så jeg er enormt stolt af den situation, vi har fået i dag, hvor man kan se, at Fyn kan levere en masse," siger han til Fyens Stiftstidende i forbindelse med nomineringen.

Og hvor har han ret. Fyn rykker på mange fronter. Både kulturelt og på erhvervs-området. I det store og i det nære. Det bevidner de mange indstillede - og i særdeleshed de fem nominerede - til Årets Fynbo 2019.

Derfor har jeg fundet portrætterne af de fem nominerede frem til dig nedenfor. De er inspirerende læsning på en grå og kold januardag. De dokumenterer, at det ikke kun er varm luft, når vi er nogen, der hårdnakket fastholder, at vi kan noget ganske særligt på Fyn. Fordi nogen sætter mod, vilje og evner i spil og derved skiller sig markant ud fra mængden. Til glæde for os alle.

Lørdag ved middagstid kender vi navnet på Årets Fynbo 2019. Læs om kåringen på fyens.dk lørdag og i avisen søndag.

God weekend.

Annonce

Kandidat til Årets Fynbo: Robotmillionær er stolt fynbo og hader, når Fyn tales ned

45-årige Thomas Visti er nomineret til prisen som Årets Fynbo for sin rolle i den globale succeshistorie med de fynske robotter fra Universal Robots og Mobile Industrial Robots. - Jeg er meget stolt af den forandring, vi har været med til at skabe på Fyn, hvor man tror på sig selv på en helt anden måde i dag, siger han her

Korleder for Syngedrengene: Fællessang er det højeste af det hele

Finn Pedersen, organist og korleder ved Vor Frue Kirke i Assens står i spidsen for Danmarks ældste drengekor, Syngedrengene. Han er blandt de nominerede som Årets Fynbo for sit arbejde med koret, og han vil gerne bringe sangglæden ud til mange flere. For man får det så godt at af synge sammen, siger han i dette portræt-interview

Kamp for klimaet: Fynsk erhvervsleder hjælper statsministeren med at gøre Danmark grønnere

Camilla Haustrup Hermansen, medejer af emballagefabrikken Plus Pack, er nomineret til Årets Fynbo for sit engagement i bæredygtighed. Et engagement, statsminister Mette Frederiksen også har fået øje på. Læs om den ihærdige og succes-fulde erhvervsleder her

Kendt i hele verden for sine happenings: Galschiøt har skabt et imperium i Næsby

Den internationalt kendte kunstner Jens Galschiøt har ikke tal på, hvor mange gange han har været indstillet til Årets Fynbo. Men det glæder ham hver gang, at han anerkendes lokalt for sit arbejde og de happenings, der sikrer ham forsider på aviser over hele verden. Og i år er Galschiøt nået blandt de fem finalister, der kan vinde hænderen som Årets Fynbo. Læs interviewet med smeden, der blev verdensberømt.

Revydirektør nomineret som Årets Fynbo: En bette drøm, der måske går i opfyldelse

Revydirektør Lars Arvad har siden barndommen vidst, han skulle være skuespiller. At det blev revyen, der kom til at definere hans liv, anede han dog ikke. Ej heller, at Odense Sommerrevy efter en hård fødsel på få år har vokset sig til en af Fyns og landets mest succesfulde revyer. Læs om manden bag Odense Sommerrevy her

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Trafik. Venstre ved man, hvor man har?

Synspunkt: For nylig havde Venstre følgende indlæg på Facebook med ledsagende grafik: ”Venstre stod inden valget i spidsen for en stor investeringsplan, som skulle sikre investeringer i en lang række vigtige vejprojekter. Den plan har Socialdemokratiet revet i stykker. Og dermed har Socialdemokratiet sat de vigtige vejprojekter i stå. Det gælder fx. en udvidelse af E20 syd om Odense. Imens holder bilisterne i Region Syddanmark i kø.” Ud over at det er en meget primitiv måde at fortælle tingene på, er det faktuelt forkert. Venstre har haft mange år som regeringsparti, hvor partiet kunne have sørget for udvidelsen af E20 hen over Fyn i al almindelighed og stykket syd om Odense i særdeleshed, men det er som bekendt ikke sket. Ifølge de nuværende aftaler er der afsat midler til at færdiggøre E20 mellem Odense vest og Aarup, herefter følger stykket mellem Aarup og Nørre Aaby. Først når disse to strækninger er udbygget, vil man efter planen tage hul på stykket mellem Svendborg-motorvejen og Odense vest. Sidstnævnte strækning er den, som Venstre nævner på Facebook. Den vil tidligst stå færdigt i 2027 ifølge Vejdirektoratets planer, altså om syv, skriver syv år. Og hvis den ikke kommer med i regeringens kommende infrastrukturplan, som skal binde landet bedre sammen og tilgodese både vejtrafikken og den kollektive trafik, så har det længere udsigter end syv år. Så man kan kun opfordre Venstre til at få forhandlet en ordentlig aftale i hus inden da. Når bilerne holder i kø, er det fordi, der er sket et uheld. Uheld sker, når man kører for hurtigt og for tæt på de forankørende. Som hyppig bruger af E20 fra Odense og over Lillebælt er det mit indtryk, at stykket mellem Nørre Aaby og Aarup er det sværest fremkommelige. I teorien må man køre 130 km/time i personbil, men kommer man fra Jylland klumper trafikken sig sammen, når der kun er to spor. Mange bilister kører alt for stærkt efter forholdene og holder ikke afstand. Det resulterer i ”elastik-kørsel”, farlige opbremsninger og færdselsuheld. Ved almindelig trafiktæthed kommer man faktisk hurtigere frem fra Aarup og østpå, hvor der p.t. er en generel øvre grænse på 80 km/time for alle køretøjer, resulterende i en glidende afvikling af trafikken. Men Venstre ved man, hvor man har. Deres protegeer, erhvervsrådene og erhvervschaufførerne, er rasende over ”spildtiden” i trafikken. Mange personbiler kører for stærkt efter forholdene og forårsager ulykker. Det resulterer i, at så ”holder bilisterne i Region Syddanmark i kø”. Det sker også med lastbiler, som kun må køre 80 km/time på motorvej. Den grænse er der meget få chauffører, der overholder. Og når ulykken sker, med én eller flere lastbiler involveret, går trafikken helt i stå, og så ”holder bilisterne i Region Syddanmark for alvor i kø”. I laaang tid. For at få en mere glidende afvikling af trafikken på E20 syd om Odense foreslås hastigheden på strækningen nedsat til 80 km/time for alle køretøjer. Det vil som sidegevinst give mindre skader ved trafikuheld, mindre belastning af sygehusvæsenet, mindre støj samt mindre udslip af CO2, NOx og partikler fra såvel person- som lastbiler. Vi savner politikere, der vil forhandle sig frem til landets bedste i stedet for at klage over, at deres plan ikke blev til noget. Politikere, der tør stå frem og sige, at det ikke er en menneskeret at ”tonse” af sted med for høj hastighed og med for kort afstand til de forankørende. Og vi savner bilister, der viser mere hensyn i trafikken.

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Annonce