Annonce
Erhverv

Huawei har kæmpe vækst på trods af sortlistning i USA

Fred Dufour/Ritzau Scanpix
Selv om Huawei i flere måneder har mødt amerikansk modstand, så oplever det kinesiske selskab stor vækst.

Den kinesiske televirksomhed Huawei oplever en kæmpe vækst, selv om det i månedsvis har været forbudt for amerikanske selskaber at lave forretninger med virksomheden.

I årets første ni måneder har Huawei, der er verdens største producent af teleudstyr og verdens næststørste producent af smartphones, samlet solgt for 584 milliarder kroner.

Det er en stigning på 24,4 procent i forhold til de første ni måneder af sidste år. Det fortæller Huawei i en meddelelse på sin hjemmeside.

Meddelelsen er ikke blevet offentliggjort sammen med et regnskab, som kan fortælle mere detaljeret, hvad der ligger bag selskabets salgsvækst.

Huawei kan dog fortælle, at selskabet i årets første ni måneder har sendt mere end 185 millioner smartphones afsted fra sine fabrikker. Det er en stigning på 26 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Den positive udvikling for Huawei er sket, på trods af at selskabet siden maj har været sortlistet i USA.

Dengang blev det fra amerikansk side begrundet med, at Huawei er i stand til at udspionere sine kunder. Mistanken er opstået på et tidspunkt, hvor USA og Kina har ligget i handelskonflikt med hinanden.

Påstanden om spionage er blevet afvist af Huawei, som har påpeget, at der aldrig er fremlagt beviser for den.

Sortlistningen har blokeret den kinesiske virksomheds mulighed for at købe dele og komponenter fra amerikanske selskaber uden den amerikanske regerings godkendelse.

I august fortalte Huawei, at selv om effekterne af USA's handelsrestriktioner vil blive mindre end først antaget, så vil de kunne sænke selskabets indtægter fra salg af smartphones med omkring 68 milliarder kroner i år.

Der kan dog være lys for enden af tunnelen, hvad angår den amerikanske sortlistning. Forleden skrev The New York Times, at myndighederne i USA snart vil tillade visse virksomheder at levere produkter til Huawei.

/ritzau/

Annonce
Link til meddelelse fra Huawei
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce