Annonce
Nordfyn

House Nordic er gået fra nul til 50 medarbejdere på få år: Man kan godt holde fast i noget vildskab, selv om man får tyngde

Henrik Jørgensen havde lyst til at udfordre sig selv, da han i 2017 kastede sig ud i iværksættereventyret med House Nordic. Det har han stadig. Selv om virksomheden er vokset markant og hurtigere, end han havde turdet drømme om, stiller han sig ikke tilfreds men har konstant fokus på de næste udviklingstrin. Foto: Trine Grauholm
Det er blot tre et halvt år siden, Henrik Jørgensen stiftede House Nordic, men virksomheden er i dag oppe på 50 medarbejdere og eksporterer til mere end 40 lande. En af forklaringerne er mod til at gøre tingene anderledes, også når en krise som coronaen rammer.
Annonce

Søndersø: Et lille underfundigt smil breder sig i Henrik Jørgensens ansigt, når talen falder på hans glæde og passion for rejserne rundt i Asien. For møderne med forskellige leverandører, forhandlingerne med dem og måden, man gebærder sig i den asiatiske kultur.

Det er i virkeligheden en gedigen underdrivelse, smilet, for Henrik Jørgensen kunne sagtens løbe jublende rundt i showroomet på Nordfyn, hvor han på få år har skabt en markant erhvervssucces med udgangspunkt i godt købmandskab, gode relationer i Asien og et mod til at gøre tingene anderledes. For andet år i træk er virksomheden derfor en af kandidaterne til årets Entrepreneur Of The Year-titel i kategorien for startup- og scaleup-virksomheder.

I stedet har han fokus på nye opgaver, nye mål og nye markeder.

Det er blot tre et halvt år siden, Henrik Jørgensen havde skrivebord i en lille del af det nuværende showroom, hvor han selv sad med alle kasketter og smøgede ærmerne op, når møblerne ankom i containere fra Fjernøsten. Det gør han stadig gerne, men House Nordic er vokset med raketfart siden, så virksomheden i dag har 30 fuldtidsansatte og 20 deltidsmedarbejdere og eksporterer kvalitetsmøbler og brugskunst i nordisk stil til mere end 40 lande.

- Jeg brænder for købmandskabet og det at rejse rundt i Østen. Der findes et hav af leverandører, men det gælder om at finde de rigtige, hvor pris og kvalitet matcher, og vi har været dygtige købmænd og dygtige til at handle i Asien, forklarer Henrik Jørgensen.

Sammen med House Nordics indkøber rejste han før coronakrisen typisk til Asien tre-fire gange om året for at være tæt på leverandørerne.

- Det betyder, at de ser os som nogle vigtige kunder, og det er med til at give os nogle gode priser og høj prioritet på fabrikkerne. Jeg elsker at komme derud og arbejde med andre kulturer og med, hvordan man behandler andre mennesker for at komme i mål. Det er også en af nøglerne til at få succes. At kunne arbejde med den asiatiske kultur. Hvis der er respekt, vil de gerne give dig noget, siger Henrik Jørgensen.

Entrepreneur Of The Year

  • House Nordic ApS er en af kandidaterne i startup-kategorien i EY Entrepreneur Of The Year 2020.
  • Virksomheder i kategorien Start-up/Scale-up er unge virksomheder med et stort potentiale og drive, som matcher følgende kriterier:
  • Entrepreneurerne har en skalérbar idé, et stort ambitionsniveau, en stærk iværksætterånd og de har udvist ’proof of business’ og ’proof of concept’. Virksomhederne må maksimalt være fire år gamle.
  • I alt 18 virksomheder udvælges i hver region og bliver interviewet og indstillet til en regional jury, som udvælger tre virksomheder, der bliver præsenteret ved den regionale kåring. De tre virksomheder fra hver region, bliver også indstillet til landsjuryen, som uafhængig af regionsfinalen vælger tre finalister til landskåringen.

Han er dagligt på Skype med samarbejdspartnere på den anden side af kloden, og det seneste halve år har de samtaler været endnu vigtigere på grund af coronakrisen. Den betyder dog ikke, at House Nordic har skruet ned for ambitioner eller aktivitetsniveau. Tværtimod har virksomheden holdt fast i produktudviklingen og i stedet for selv at sætte sig i flyveren, har virksomheden sendt vareprøver frem og tilbage.

- Da fabrikkerne i Kina lukkede ned, var vi bange for, at vi ikke kunne få varer hjem, så vi ringede til vores leverandører og bad dem prioritere os. Da Danmark nogle uger senere lukkede ned, havde vi derfor mange møbler på vej hertil, og så stod vi pludselig med den modsatte udfordring, fortæller Henrik Jørgensen.

I den situation var han nødt til at fremmane noget is i maven. I stedet for at sende folk hjem og gøre brug af hjælpepakkerne besluttede House Nordic at at ringe ud til kunderne og forsøge at hjælpe dem med ekstra tilbud, bedre priser og hjælp til online markedsføring.

Efter nogle uger kunne Henrik Jørgensen se, at det var den rigtige tilgang. Folk var mere hjemme, brugte færre penge på rejser og oplevelser og gjorde i stedet noget ved deres hjem. Af de syv medarbejdere, House Nordic har ansat i år, er flere af dem blevet ansat under coronakrisen.

- Jeg vil ikke sige, at vi har hjulpet vores kunder gennem krisen, men vi har været der og forsøgt at støtte dem, og det har vi fået meget ros for bagefter. Mange forhandlere sagde til os, at andre grossister havde sendt deres medarbejdere hjem, og at de derfor slet ikke måtte tage deres telefon, mens vi selv ringede ud. Det var en rigtig beslutning, siger Henrik Jørgensen.

Han ser netop House Nordics mod til at være anderledes som en af forklaringerne på, at det meget hurtigt er lykkedes at komme ind på markedet.

- Vi tør godt udfordre. Vi tør godt være klassens frække dreng og gøre tingene anderledes, end markedet gør i forvejen. Vi giver en anden service, for når man skal ind på markedet som lille og ukendt, dur det ikke, at man kommer med det samme som alle andre.

Annonce

Ville udfordre sig selv

Henrik Jørgensen har været i møbelbranchen i mere end 20 år og havde altid drømt om at blive iværksætter, da han i 2017 tog springet.

- Jeg ville udfordre mig selv og kastede mig ud i det uden den store forberedelse. Jeg købte nogle containermøbler hjem fra Kina, lejede et lager og lavede et lille katalog. Om dagen besøgte jeg kunder og fik de første ordrer. Om aftenen pakkede jeg møbler, lavede fakturaer og ordrebekræftelser. Første step var at kunne leve af det, og efter seks-syv måneder kunne jeg ansætte min første medarbejder. Den fart, vi har haft på, har været helt ekstraordinær. Og selv om vi er nået langt, synes jeg kun lige, vi er begyndt på rejsen, som vi tror, bliver rigtig lang. Vi udfordrer os selv og sætter os hele tiden nye mål, og vi tør hele tiden tage større skridt, forklarer Henrik Jørgensen.

Han hviler ikke på laurbærrene, selv om House Nordic nu breder sig over kontor, showroom og fem lagre i og omkring Søndersø. Trangen til hele tiden at ville videre, ligger dybt i ham.

- Det er ikke noget, jeg arbejder med. Når vi når et trappetrin, har jeg allerede set de næste to-tre trin. Det er ikke noget, jeg tænker over. Det kommer naturligt til mig, forklarer han.

At House Nordic allerede er et godt stykke oppe på stigen skyldes også virksomhedens mod til at satse på nye farver og materialer og endda købe store partier hjem, inden de er solgt videre.

- En sofa i sennepsgul eller blå velour er der ikke mange, der har haft. Vi var blandt de første, og selv om vores kunder måske syntes, det var lidt frisk, satsede vi og købte stort ind, og det er blevet en stor succes, siger Henrik Jørgensen.

Fra House Nordic får idéen, til produkterne ender ude i møbelhusene, interiørbutikkerne og på webshops, går der typisk et halvt til et helt år. Derfor går der lige så lang tid, før House Nordic ved, om forbrugerne tager idéerne til sig.

Det gør de nu som regel.


Selvfølgelig er der en risiko ved at tage noget hjem, du ikke har solgt endnu, men det er vores koncept, og jo mere succes, man får, jo mere mod får man også. Vi har så mange kunder, der gerne vil vores brand, og det giver os ro i maven. Det her er ikke noget, der stopper i morgen. Vi har fat i mange af de større kæder rundt omkring i Europa, og der ligger stadig et stort potentiale.

Henrik Jørgensen, ejer og administrerende direktør House Nordic


House Nordic har rundet eksportland nummer 40, og selv om omsætningen i Danmark stadig fylder halvdelen rent omsætningsmæssigt, så ligger der et stort potentiale i det voksende eksportmarked. Størstedelen af eksporten går til andre europæiske lande, men Afrika og Rusland er også kommet på kortet.

- Der er mange i branchen, som helst sælger ind til kæderne og leverer direkte til dem. Vi tør tage den risiko, det er, at købe hjem til vores eget lager, uden at have solgt varerne videre. Det betyder, at vores kunder kan bruge os som deres lager. De kan sende os en ordre i dag, og vi kan afsende den med det samme, forklarer Henrik Jørgensen.

Det sker typisk gennem House Nordics B2B-webshop, som er integreret med systemer over hele Europa, så man kan stå over store dele af kontinentet og tjekke, om plankebordet, den gule sofa eller den høje barstol ligger på et lager i Søndersø klar til afsendelse.

- Selvfølgelig er der en risiko ved at tage noget hjem, du ikke har solgt endnu, men det er vores koncept, og jo mere succes, man får, jo mere mod får man også. Vi har så mange kunder, der gerne vil vores brand, og det giver os ro i maven. Det her er ikke noget, der stopper i morgen. Vi har fat i mange af de større kæder rundt omkring i Europa, og der ligger stadig et stort potentiale, understreger Henrik Jørgensen.

Annonce

Holder fast i iværksætterånd

For ham er opgaven derfor nu at uddelegere nogle af opgaverne, så han kan holde fortsat fokus på at udvikle House Nordic, få et nyt it-system integreret og samtidig holde fast i den iværksætterånd, der har drevet House Nordic frem i høj fart.

- I dag er det selvfølgelig en anden type virksomhed end til at begynde med, men vi gør meget ud af, at man godt kan have noget vildskab og iværksætterånd, selv om man får noget tyngde. Så længe man husker sig selv på det. Jeg tror, noget af det vigtigste i en virksomhed er, at alle kæmper for det samme mål, mener Henrik Jørgensen.

Derfor er det heller ikke en tilfældighed, at de ansatte sidder relativt tæt i et åbent kontorlandskab.

- Uden at man sidder og lytter til hinanden hele tiden, har man fornemmelsen af, hvad der sker i de andre afdelinger, og det giver en fælles forståelse af opgaver og ansvar. Jeg startede selv med at tømme containere og pakke ordrer på lageret, og er der behov for det, smøger jeg gerne ærmerne op og giver selv en hånd med derude. Er man ansat i House Nordic, har man selvfølgelig en rolle, men den er ikke mere låst, end at alle opgaver er House Nordics opgaver, og vi hjælper hinanden. Vi løser opgaverne sammen, og jo mere, vi lykkes med det, jo mere er det nogle rødder, vi kan forankre i virksomheden. Det har været vigtigt for mig at holde fast i, siger Henrik Jørgensen.

Han er stolt af det, han har opnået med House Nordic, og nyder, at han samtidig med væksten har kunnet give deltidsjob til sine sønner og mange af deres fodboldkammerater og også har kunnet tage et socialt ansvar ved i samarbejde med jobcentret at give praktikpladser til medarbejdere, der ikke har været klar til et fuldtidsjob på arbejdsmarkedet endnu. Desuden har House Nordic lavet aftale med områdets produktionsskole om at finde relevante opgaver for skolens elever.

- Jeg kan godt lide at se mennesker blomstre, og kan man gøre noget for andre, synes jeg, at det har stor værdi og giver en stor tilfredsstillelse. Og så har det været en stærk motivation at vise, at det godt kan lade sig gøre at skabe en virksomhed uden for de store byer. Det er meget motiverende, at vi kan skabe vækst og arbejdspladser og sætte Nordfyn på landkortet, siger han.

House Nordic

  • House Nordic blev stiftet i 2017 af Henrik Jørgensen, der har mere end 20 års erfaring fra møbelbranchen. Virksomheden sælger kvalitetsmøbler og brugskunst i nordisk stil, som virksomheden udvikler i samspil med leverandørerne.
  • Det første halve år drev Henrik Jørgensen virksomheden alene, men House Nordic har vækstet markant og har i dag omkring 30 fuldtidsansatte medarbejdere og 20 på deltid. De syv er ansat i år.
  • Virksomheden henter omkring halvdelen af sin omsætning i Danmark, mens den anden halvdel kommer fra eksport til primært europæiske lande, men Rusland og flere afrikanske lande er også kommet ombord, og eksporten vokser markant.
  • Det seneste regnskab viste et overskud før skat på 2,7 millioner kroner, og selv om virksomheden primært har sine leverandører i Kina, Indonesien, Vietnam, Malaysia og Indien, har House Nordic indtil videre klaret sig godt gennem coronakrisen.
  • House Nordic har i øjeblikket fem lagre i Søndersø og omegn, og på sigt skal virksomheden derfor finde større lokaler - så vidt muligt på Nordfyn.
Modet til at satse på nye farver og materialer har været kendetegnende for House Nordics første år, og for ejer og direktør Henrik Jørgensen har købmandsskabet i at finde de rigtige leverandører og priser i Asien været en stor del af forklaringen på virksomhedens succes. Foto: House Nordic
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Odense

Kampen mod fjernvarmesalg fortsætter: Ny forening gør klar til at tage sagen i retten

Annonce