Annonce
Sport

Hollandsk talent cykler først over stregen i Californien

Yorick Jansens/Ritzau Scanpix
Fabio Jakobsen vandt 4. etape i Californien. Kasper Asgreen mistede pointtrøjen og fik ikke førertrøje.

Den danske cykelrytter Kasper Asgreen mistede på 4. etape af Tour of California løbets grønne pointtrøje, men alligevel var der igen grund til jubel på hans hold, Quick-Step.

For tredje etape i træk havde det belgiske hold således den første rytter over stregen i målbyen Morro Bay, da hollænderen Fabio Jakobsen i spurten afviste Jasper Philipsen (UAE Team Emirates) og Peter Sagan (Bora-Hansgrohe).

Peter Sagans podieplacering gav tilstrækkelig med point til, at han kunne trække den grønne trøje over hovedet.

På grund af et styrt tæt på mål blev alle de forreste ryttere noteret for den samme tid. Det besluttede løbsledelsen efter løbet.

Der var ellers udsigt til, at Kasper Asgreen ville overtage førertrøjen efter næsten seks timer med anstrengelser på vejene.

Førende Tejay van Garderen fra USA blev nemlig først ramt af uheld og siden fanget bag styrtet tæt på mål, så han tabte tid, men tidstabet bliver altså ikke bogført. Også klassementets nummer to, Gianni Moscon (Team Ineos), stod til at tabe tid.

Quick-Step nåede at skrive på Twitter, at Asgreen ville overtage førertrøjen, inden løbsledelsen besluttede at komme hjemmebanefavoritten Tejay van Garderen til undsætning.

Kasper Asgreen er derfor fortsat nummer tre - syv sekunder efter Tejay van Garderen.

Torsdag venter løbets længste etape på 219 kilometer fra Pismo Beach til Ventura.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce