Annonce
Udland

Holland varsler fartgrænse på maksimalt 100 kilometer i timen

Peter Parks/Ritzau Scanpix
For at mindske kvælstofudledning skal den maksimale fartgrænse om dagen være 100 kilometer i timen i Holland.

Hastighedsgrænsen skal fremover maksimalt være på 100 kilometer i timen på vejene i Holland i dagtimerne.

Det meddeler den hollandske premierminister, Mark Rutte, onsdag.

Den nye fartgrænse skal mindske udledningen af kvælstof, lyder det.

Mellem klokken 19.00 og 06.00 vil det dog stadig være tilladt at køre 120 eller 130 kilometer i timen, de steder hvor det i forvejen er tilladt. Det skriver den hollandske tv-station NOS.

En hollandsk domstol besluttede i maj at forsinke tusindvis af byggeprojekter, fordi Holland i årevis har overtrådt EU's regler om at beskytte naturen mod gasser som eksempelvis ammoniak og lattergas.

Det er årsagen til, at Ruttes regering onsdag har fremlagt nye regler.

Premierministeren understreger, at han bestemt ikke er glad for de nye regler, som han blandt andet kalder for "rådne tiltag".

Men han siger, at handling er nødvendigt "for at undgå, at Holland går i stå".

Udledning af kvælstof kommer primært fra kvæg, biler, lastbiler og byggeri.

Også i landbruget er der indført forandringer. Blandt andet i forhold til foder.

Det var med til at udløse store protester blandt de hollandske landmænd. De demonstrerede i deres traktorer, hvilket var med til at skabe den største bilkø i landets historie. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Mark Ruttes centrumhøjreparti, VVD, er imod de nye tiltag.

Partiet er tidligere blevet døbt "Vroom-vroom"-partiet, da det lykkedes for det at hæve den maksimale fartgrænse fra 120 til 130 kilometer i timen.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce