Annonce
Odense

Hjemmeplejen vækker Bothilde via en skærm

Skærmen hjemme hos Bothilde Hellelund står fast på sengebordet, fordi den bliver brugt til morgenvækning klokken 7.30. Foto: Kim Rune
150 borgere i Odense Kommune har fået skærme i hjemmet, så de kan kontaktes af hjemmeplejen via et skærmbillede. Det er mange glade for, lyder det fra Odense Kommunes Team Velfærdsteknologi.

Hver morgen bliver 88-årige Bothilde Hellelund vækket af sin hjemmehjælper klokken 7.30.

På det tidspunkt ringer hendes lille skærm - en tablet udleveret af Odense Kommune - som står fast på sengebordet, og når hun trykker "besvar," toner hjemmehjælperens ansigt frem på skærmen, og de to kan tale kort sammen.

- De ringer bare for at sikre sig, at jeg er i live. Så står jeg op, går ud og læser min avis i køkkenet og tager mine piller. Tit siger jeg til dem, at de ikke behøver at komme senere på dagen, fortæller Bothilde Hellelund, mens hun viser, hvordan skærmen fungerer.

Skærmen er ny, men ordningen med morgenvækning har fungeret længe. Inden hun fik den lille tablet havde hun et gammelt og lidt mere besværligt system, der fungerede næsten på samme måde. Det passer Bothilde Hellelund særdeles godt, at hun kan få besøg af hjemmeplejen elektronisk i stedet for et fysisk besøg.

- Det er en god tryghed for mig, at de ringer til mig hver morgen, og det er jo også nemmere for hjemmeplejen. Hvis jeg ikke tager den, så ved de, at der er noget galt og reagerer på det. Det er jo rart for mig at vide, at der kommer nogen, forklarer hun.

Annonce

- De ringer bare for at sikre sig, at jeg er i live. Så står jeg op, går ud og læser min avis i køkkenet og tager mine piller.

Bothilde Hellelund, pensionist.

150 borgere har skærm

Bothilde Hellelund er en blandt 150 borgere i Odense, der får denne type skærmbesøg fra hjemmeplejen. Systemet er indført til borgere, der kan have gavn af den løsning i stedet for et fysisk besøg af hjemmeplejen, forklarer Kristina Lagoni fra Odense Kommunens Team Velfærdsteknologi.

- De fleste, der får skærmbesøg, er borgere, som skal mindes om at tage deres medicin eller spørges til, om de har drukket nok væske eller spist deres mad. Der er også borgere, der har brug psykisk støtte, fortæller Kristina Lagoni, der oplever, at skærmbesøgene er blevet taget særdeles godt imod blandt borgerne.

- Modstanden er faktisk i højere grad kommet fra ansatte. Jeg tror, det er fordi, de alle besidder et stort omsorgsgen og til dagligt bruger deres faglighed på at se og føle, hvordan folk har det. Det har krævet lidt tilvænning for noget af personalet, at et fysisk besøg erstattes af et skærmbesøg, fortæller hun.

Kommunen ser mange fordele i brugen af skærmbesøg hos de borgere, der har mulighed for det.

- Det øger fleksibiliteten og giver en lidt større træfsikkerhed tidsmæssigt. Der kan også sikres en større kontinuitet hos borgerne, der oplever at få besøg af færre forskellige, forklarer Kristina Lagoni, der også nævner, at der er borgere for hvem et skærmbesøg kan være helt nødvendigt:

- Der er psykisk sårbare personer, der slet ikke bryder sig om at få besøg i hjemmet. Med skærmbesøg har kommunen fået bedre muligheder for at tale med de borgere. Det kan være en god måde at bygge en relation op.

Flere skærme på vej

Rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen, Søren Windell (K) er også tilfreds med, at flere borgere får skærmbesøg, og han forsikrer, at det ikke handler om at spare på plejen, men nærmere om at øge fleksibiliteten.

- Skærmene er indført først og fremmest for borgernes skyld. Vi kan tilrettelægge plejen bedre, så vi generer borgerne mindst muligt. Det er også godt for økonomien, fordi vi blandt andet sparer kørsel, men det er sekundært, siger rådmanden, der forudser, at skærmene er kommet for at blive, og at der vil blive flere af dem.

- Jeg er sikker på, at i takt med at vi bliver flere ældre og også flere demente, vil der komme flere skærme i folks hjem. De er jo især velegnede til at minde en borger på at tage sin medicin på et helt bestemt tidspunkt, siger Søren Windell, der ikke er nervøs for, at skærmene kommer til at erstatte de rigtige besøg hos borgerne, hvor hjemmeplejen bedre kan fornemme, hvordan det står til i hjemmet.

- Skærmene skal kun bruges, hvor det giver mening, og et møde ansigt til ansigt kan aldrig erstattes af en skærm, understreger han.

Skærme i hjemmeplejen

Der er foreløbig 150 borgere, der har skærme fra hjemmeplejen i deres hjem.

Foreløbig er de fordelt i 18 hjemmeplejegrupper, men flere er på vej, og med tiden er det meningen, at alle hjemmeplejegrupper får muligheden for at tilbyde besøg ad den vej, men kun til borgere, der kan drage fordel af det.

Hjemmeplejen kan ringe til borgernes skærme både fra computerne på kontoret og fra deres telefoner, når de er ude på ruterne.

Bothilde Hellelund ser den hjemmehjælper, hun taler med, når hun bliver ringet op. Foto: Kim Rune
Bothilde Hellelund lever med en demensdiagnose, men kan sagtens passe sig selv. Hun er glad for opkaldet fra hjemmeplejen hver morgen, og det generer hende ikke, at det første "besøg" foregår på en skærm. Foto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fundet skyldig: 42-årig mand udnyttede dement 91-årig kvinde til sex på plejehjem

Annonce