Annonce
Erhverv

Historisk transportvirksomhed konkurs: Følger en kedelig fynsk tendens

Transportfirmaet Erik Nielsen & Søn Transport A/S er gået konkurs. I et brev til medarbejderne skriver bestyrelsen, at de ikke længere kan betale for den daglige drift. Foto: Kim Rune Jessen
Den historiske transportvirksomhed Erik Nielsen og Søn Transport A/S, som i 125 år har haft base i Odense, er gået konkurs. Omkring 35 ansatte fyret. Samtidigt slår en rapport fast, at rekordmange fynske virksomheder gik konkurs i 2019.

(Opdateret) Erik Nielsen og Søn Transport A/S, der blev grundlagt i 1894, er tirsdag gået konkurs. Det bekræfter direktør Steffen Schnejder Nielsen, der indtil da har siddet som fjerde generation i direktørstolen.

- Jeg har været sygemeldt i over et år, og virksomheden har været i en salgsproces, som på det seneste er blevet blokeret af en større kunde. Derfor har jeg truffet valget at indstille driften. Det er, hvad jeg kan udtale mig om lige nu.

- Det er selvfølgelig trist, at det skulle gå sådan, men jeg har som indehaver været sygemeldt i godt et år og var klar over, at jeg ikke var på vej til bedring, siger direktøren.

Virksomheden, som har til huse på Havnegade 65 i Odense, løser kran- og transportopgaver og har omkring 35 ansatte, som nu står uden job.

I de første 50 år af virksomhedens levetid var det især transport af korn, kul og trævarer omkring Odense Havn, som opgaverne omhandlede.

Igennem årene har virksomheden leveret transport til mange store kunder, og i 80'erne udviklede firmaet sig til at levere totaltransport med mange forskelligartede opgaver. Her fik de blandt andet Lindøværftet som kunde.

Avisen er i besiddelse af et brev, som de fyrede medarbejdere har fået af bestyrelsen. Her begrundes konkursen med, at virksomheden ikke længere kan betale for den daglige drift. Derudover opfordrer de medarbejderne til at kontakte deres A-kasse.

Annonce

Historisk mange konkurser

Konkursen for Erik Nielsen og Søn Transport A/S følger en kedelig tendens på øen. En helt ny rapport fra Dansk Erhverv og Experian viser, at 2019 indtil videre har budt på ekstraordinært mange konkurser på Fyn. Det forklarer salgsdirektør i Experian, Bo Rasmussen:

- 2019 har allerede nu – på trods af at 2019 endnu ikke er overstået – sat den triste rekord at være det år nogensinde, hvor flest fynske virksomheder blev erklæret konkurs. På nuværende tidspunkt – efter 11 måneder – er 419 fynske virksomheder blevet erklæret konkurs; det er flere konkurser end hele 2018. Den samme tendens ses på landsplan, hvor også mange virksomheder er blevet erklæret konkurs.

Kristian Skriver, økonom i Dansk Erhverv, forklarer, at de mange konkurser hænger sammen med, at der er manglende registrering af virksomhedernes reelle ejerforhold.

- Erhvervsstyrelsen oversendte i november sidste år cirka 7500 selskaber til skifteretterne med henblik på tvangsopløsning, fordi selskaberne ikke fulgte lovgivningen om at have registreret deres reelle ejere. Det har så betydet mange konkurser i marts og april i år, siger Kristian Skriver.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart For abonnenter

Lukket feriecenter tæt på åbning: Oprørte husejere stempler lejeaftale med feriecenter som ulovlig

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Slut med togdrift om søndagen

1995 Ritt Bjerregaard har i hvert fald lært én ting af sin sag med lejligheden på Vesterbro i København: Prisen for at fastholde nogle principper kan blive for stor. Derfor valgte hun i går at meddele finansminister Mogens Lykketoft, at hun giver afkald på 166.000 kroner årligt i ministerpension oven i de godt 1,2 millioner lavt beskattede kroner, som hun får som EU-kommissær. Til Fyens Stiftstidende siger Ritt Bjerregaard, at hun dybest set er modstander af, at man skal rette sig efter tilfældige stemninger, eller hvad der tidligere har været praksis. Når jeg gav affald på pensionen, var det fordi, at situationen efterhånden var blevet så hysterisk, at den skyggede for alt det, jeg skulle lave som kommissær. 1970 Det er radioens udsendelser, der trods alt vinder i konkurrencen om lytter/seernes bevågenhed, måske fordi radiolytning er lettere at kombinere med andre gøremål. Sådan lyder konklusionen af en lytter- og seerundersøgelse, som Danmarks Radio har offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at lytterne uhyre sjældent lukker for en radioudsendelse, fordi de finder den kedelig, Det gør derimod en del seere. Tv har dog stadig meget store seertal. Over to millioner mennesker ser aftenens første tv-avis, hvorimod den sene udgaves seertal er meget afhængig af, hvilken udsendelse, der ligger umiddelbart forud. Hvis det er et populært program, er der mange, der også ser tv-avisen bagefter. 1945 Den længe ventede nedskæring af statsbanetrafikken bliver nu til alvor. I går aftes udsendte statsbanerne meddelelse om, at nedskæringen skal træde i kraft den 1. februar, og at den reducerer toggangen til 20 procent af den normale trafik før krigen. Den almindelige regel for hverdagstrafikken bliver, at der kører et tog om morgenen og et om aftenen, og om søndagen vil der slet ikke køre damptog. Forbindelsen mellem landsdelene bliver efter den nye køreplan meget vanskelig, idet der kun bliver én forbindelse daglig i hver retning – og om søndagen kan man overhovedet ikke rejse. Færgebilletterne til Storebæltsoverfarten genindføres fra 1. februar og udleveres kun i begrænset omfang.

Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce