Annonce
Middelfart

Historisk få deltagere til halvmaraton: Løbsleder fastholder kvaliteten

Lillebælt Halvmarathon finder i år sted for 11. gang, men det bliver med det laveste antal deltagere nogensinde i forhold til tilmeldingstallet. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Selvom der er langt færre, der har valgt at købe billet til dette års Lillebælt Halvmarathon, forsikrer løbsleder Mads Stryhn, at løbet består, og han går ikke på kompromis med kvaliteten af løbet.

Middelfart: Når Lillebælt Halvmarathon løber af stablen lørdag, vil der være langt færre, som løber med end tidligere år.

Torsdag klokken 14 - kun to døgn før startskuddet lyder lørdag - var der således kun 4922, der ifølge sportstiming.dk havde meldt sig til at løbe den cirka 21,1 kilometer lange rute. Det er et fald på mere end 50 procent sammenlignet med ikke alene sidste år, men alle tidligere udgaver af løbet, der aldrig har været under 10.000 tilmeldte - set bort fra det første år, hvor der kun var solgt 7500 startnumre af den simple årsag, at der ikke var udbudt mere end 7500.

Løbsleder Mads Stryhn anerkender, at faldet gør ondt.

- Det irriterer mig helt vildt. Men vi skal selvfølgelig prøve at finde ud af hvorfor, og hvad vi kan gøre anderledes, siger han og forsikrer, at løbet selvfølgelig også eksisterer næste år:

- Det skal folk ikke bekymre sig for, om det gør. Det kan godt løbe rundt. For vi har jo justeret til undervejs. Men ikke på noget, der giver et dårligere afviklet løb, understreger løbslederen.

Annonce

Tilmeldingstal gennem årene

2008: 7500 (udsolgt)2009 (først år med 11.000 startnumre): 10.200

2010: 11.000 (udsolgt)

2011: 11.000 (udsolgt)

2012: 11.000 (udsolgt)

2013: 11.000 (udsolgt)

2014: 11.000 (udsolgt)

2015: 11.000 (udsolgt)

2016: 11.000 (udsolgt)

2017 (jubilæumsløb): 10.329

Kilde: www.sportstiming.dk

Løbsleder Mads Stryhn fortæller, at han allerede nu har ideer til næste års halvmarathon, men ønsker ikke at dele ud af dem på nuværende tidspunkt. Foto: Peter Leth-Larsen

Intet kvalitet-kompromis

Man har blandt andet valgt at genbruge visse materialer fra sidste år, hvor man ellers plejer at købe nyt - for eksempel målbanneret, ligesom der også vil blive sat mindre hegn op, og der er bestilt færre toiletter.

- Der vil stadig være det samme antal toiletter, der skal være i forhold til antal deltagere såvel som tilskuere. Faktisk flere end tidligere år fordi vi er ved Lillebæltshallerne, hvor de faste toiletfaciliteter også vil være til rådighed. Men vi har set på alt det, der kan og skal lejes ind, hvor der er store udgifter ved at få kørt tingene ind med for eksempel truck, forklarer Mads Stryhn og understreger, at han har gjort meget ud af, at løberne ikke skal kunne mærke, at de mangler noget.

- Nogle ting hænger selvfølgelig sammen alt afhængig af, hvor mange der er. Men jeg vil ikke gå på kompromis med kvaliteten af selve løbet, understreger han.

Mange årsager

Årsagerne til, at der er så markant færre, der har valgt at købe billet til dette års halvmarathon over Lillebælt, kan være mange. Mads Stryhn fremhæver selv de mange flere løbstilbud, der er kommet til. Blandt andet også de såkaldte pop up-løb som for eksempel Royal Run, der afholdes senere på måneden i forbindelse med Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag.

- Så er der jo mange, der vælger at deltage i det, fordi det kun sker én gang - og så er deres "budget" for løb måske brugt op denne måned, påpeger løbslederen, der heller ikke vil afvise betydningen af Copenhagen Marathon, der i år finder sted kun én uge efter Lillebælt Halvmarathon i stedet for to uger efter.

- Der er heller ingen tvivl om, at det altid vil være svært at komme igen efter et jubilæum, hvor vi sidste år gav den fuld gas. Men der er mange parametre, der spiller ind, forklarer løbslederen.

Det er stadig muligt at tilmelde sig Lillebælt Halvmarathon, hvor startskuddet i år lyder klokken 14 fra Lillebæltshallerne. Deadline er lørdag klokken 13 - altså én time før startskuddet lyder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce