Annonce
Gear

Hispano Suiza vil op af dvalen

Den strømlinede og ikoniske Hispano Suiza Dubonnet Xenia-model fra 1938 er forbilledet for den nye Carmen. Foto: Hispano Suiza

Luksusmærket Hispano Suiza viser ny konceptbil på det kommende motorshow i Genève.

Hvis du gik og troede, at Bugatti var ene om at regere på tronen over verdens mest ekstreme luksusmærker med en lang forhistorie, kan du godt tro om igen. Det spanske ekstremmærke Hispano Suiza lurer nemlig i kulissen.

Hispano Suiza var kendt for at lave strømlinede, teknisk avancerede og i mange tilfælde 12-cylindrede luksusbiler og motorer til fly frem til anden verdenskrig. For eksempel slog modellen HR6 datidens Rolls-Roycer, da den blev lanceret i 1919.

Men firmaet har ligget stille siden, når vi taler om bilproduktion. De seneste år har der været vist konceptbiler på motorshowet i Genève, de blev dog ikke til noget. Det gælder HS21 fra år 2000 og modellerne K8 og HS21-GTS fra 2001 og 2002.

Annonce
Hispano Suiza har vist dele af et nyt karrosseri i kulfiber, som skal danne rammen for en mulig ny elektrisk, hyper luksusbil. Foto: Hispano Suiza

Fjerde generation

Men tidens strømning hen mod eldrift kan være det afsæt, som der skal til for at genoplive mærket. Familien bag, som i dag driver et innovationsfirma, har nemlig vist et delvist færdigt karrosseri i kulfiber, som følger en skitse, som firmaet tidligere har løftet sløret for.

Det antyder et nyt vindglat karosseri for en model kaldet Carmen efter barnebarnet til Damian Mateu, som grundlagde Hispano Suiza tilbage i 1904, og som skal være kraftigt inspireret af den historiske og ikoniske Dubonnet Xenia fra 1938.

Hispano Suiza nåede at producere 12.000 luksusbiler fra 1904 og frem til 1946, hvor der også blev bygget 50.000 flymotorer.

I dag er firmaet ejet af Peralada Group, der arbejder med luksus i alle afskygninger, og som er drevet af fjerde generation af Suqué Mateu-familien.

Hovedkvarteret ligger i Barcelona, hvor fra firmaet er involveret i den nye Formel E-motorsport og samarbejder med den store indiske Mahindra-koncern, der er storproducent af biler. Samtidig huser firmaet også udviklingsafdeling for den kinesiske bilproducent BAIC.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce