Annonce
OB

Herfølge-bus fanget i letbane-helvede

Ryan Johnson Laursen er møjsommeligt ved at kæmpe sig tilbage efter en skade. Han arbejdede hårdt med fysioterapeut Daniel Borgen under kampen og strækker her ud efter at have arbejdet med den tunge elastik ved hans fødder. Foto: Leif Rasmussen

Først 10 minutter før kampstart vuggede HB Køges spillerbus fra "Herfølge Rejser" ned ad den trange sti mod Røde Stjernes baner. Faktisk var den allerede fremme 35 minutter før ude på Falen i Odense, men gps'en kørte efter Boldklubben Røde Stjernes gamle adresse, der hed Kløvermosevej 97 og endte så helt ovre ved letbane-helvedet på Middelfartvej og sad fast. I virkeligheden var adressen Falen 85.

HB Køges 34-årige fynbo Martin Vingaard sad og undrede sig i bussen, men blev ikke spurgt om vej af lederne. Hans far Jan Vingaard, der jo er ud af en stærk Skt. Kl.Fangel- og B1913-familie var ankommet for længst og kompenserede for Sport Fyn-medarbejderens manglende forberedelse, da det begyndte at regne. Vingaard havde en ekstra paraply i bilen fra sin tid som træner i AC Horsens. Sport Fyn havde ellers på forhånd taget den imposante Fyens Stiftstidende-paraply frem, men den nåede ikke længere end til entreen.

Kampen var også løjerlig, fordi den ene linjedommer Allan Borgstrøm aldrig dukkede op til chefdommer Paw Johansens overraskelse. DBU meddelte, at Borgstrøm ikke havde meldt afbud. I stedet påtog OB's fysiske træner Janus Blond sig at vinke på modsatte side og det gik vist fornuftigt og Blond er i hvert fald godt løbende. Iøvrigt blev kampen startet med kun fire minutters forsinkelse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce