Annonce
Assens

Her har kommunen ansat flest nye hænder: - Coronaen er ikke væk

Søren Steen Andersen (V) forventer at få brug for flere rengøringshænder efter corona-krisen, men spørgsmålet er hvor mange, og hvor pengene skal komme fra. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen.
Annonce

Assens Kommune har for et par uger siden skønnet overfor avisen, at man har haft ekstraordinære udgifter i forbindelse med coronakrisen for fem millioner kroner frem til 10. maj.

Man har en forventning om, at staten dækker langt de fleste udgifter.

En stor del af udgifterne går til lønkroner, og Assens Kommune oplyser, at man endnu ikke har et fuldstændigt overblik over nyansættelserne i de midlertidige jobs.

Der er blandt andet også tale om omplaceringer af medarbejdere nogle steder i starten af krisen. Og medarbejdere, der midlertidigt er gået op i tid.

Derudover er der ansat vikarer på forskellige timetal fra få timer og op til fuld tid, oplyser kommunens konmunikationsafdeling.

Borgmester Søren Steen Andersen (V) fortæller, at det på nuværende tidspunkt er svært at sige, om kommunen får brug for flere faste hænder på den anden side af sommerferien.

Han er dog overbevist om, at de fleste brancher - også kommunerne - får brug for mere rengøringshjælp i fremtiden.

- Coronaen er ikke væk. Den vil finde sit leje, og noget lejrer sig som noget permanent i et eller andet omfang. Og hvad betyder det så i forhold til, om der skal allokeres nogle flere hænder og årsværk til rengøring for eksempel, spørger borgmesteren.

Søren Steen Andersen er spændt på, om regeringen og myndighederne indfører påbud og vejledninger om øget rengøring i fremtiden - og hvor pengene til det i givet fald skal komme fra.

- De arbejdspladser går alt andet lige fra noget andet, hvis der ikke følger penge med et eller andet sted fra. Hvis der kommer påbud og vejledninger fra centrale myndigheder, kan de godt fortælle, om der følger midler med. Vores sundhedsområde er i forvejen presset, påpeger Søren Steen Andersen.

Kommunikationsafdelingen giver herunder overblik over nogle af de områder i kommunen, der har haft brug for flest ekstrahænder de seneste knap tre måneder.

1) Rengøring

Der er ansat 31 personer på 37 timer pr. uge i forhold til den øgede corona-rengøring. Det er jobcentret, der har formidlet kontakt til en del af dem.

Derudover er flere af kommunens egne medarbejdere, som var ansat på nedsat tid, sat op i tid med sammenlagt 168 timer pr. uge. Det svarer til 4,5 fuldtidsansatte.

Desuden har man hyret fire vikarer på 37 timer pr. uge og to vikarer på 20 timer pr. uge.

2) Sygeplejen

I sygeplejen har der været en enkelt kortvarig timelønnet ansættelse af en corona-vikar, da der var en del gravide samt medarbejdere med særligt sårbare pårørende. Ansættelsen er ophørt igen.

3) Skoler og dagtilbud

Skoler og daginstitutioner har løbende siden genåbningen ansat vikarer på forskelligt timetal, mens andre medarbejdere er gået op i tid.

Men der er ikke et fuldstændigt overblik, oplyser kommunikationsafdelingen.

Derudover var der i starten af corona-krisen omplacering af medarbejdere, som er ophørt igen.

Inden påske, hvor børnehaverne var lukkede, var ernæringsmedarbejdere eksempelvis rykket til plejehjem, og noget af rengøringspersonalet fra skolerne var også omplaceret til eksempelvis plejehjem.

Annonce
Annonce
OB

Michelsen efter nederlag: - Det var fortjent

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Kampen minut for minut: OB tabte til Randers i den første kamp om Europa League-kvalifikation

Annonce