Annonce
Biler

Her er priserne på den første rigtige elbil fra Mercedes-Benz

Den nye elektriske Mercedes-SUV hedder EQC 400, hvor C'et beskriver bilens størrelse, hvilket svarer til en GLC, der har plads til fem personer samt bagage. Foto: Mercedes
Vi har priser, udstyr og lanceringstidspunkt for den nye Mercedes EQC.

Mercedes-Benz-koncernen, hvis ene grundlægger, Carl Benz, opfandt bilen i 1886, er nu klar med sin første dedikerede elbil. Den lander herhjemme til sommer, hvor priserne kommer til at ligge fra 679.990 kroner.

Den nye Mercedes EQC er på størrelse med den kendte GLC, så der er tale om en SUV med fornuftig plads til fire-fem personer.

Rækkevidden er mellem 374 og 417 kilometer, målt efter den nye og skrappere WLTP-norm, hvilket placerer bilen på samme niveau som de nyligt lancerede konkurrenter, Audi e-Tron og Jaguar I-Pace.

Priserne på den nye Mercedes underbyder begge konkurrenter, for Jaguaren koster fra 714.000 kroner, mens Audien står til 800.000 kroner.

Annonce
Kabinen har et instrumentpanel, hvor skærmene er meget lig det, vi kender fra den nye Mercedes A-Klasse i topmodellerne, og EQC får også det samme avancerede styringssystem, kaldet MBUX. Foto: Mercedes-Benz

Få modeller

Den nye EQC lanceres i én variant med navnet Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, og kan bestilles nu. Men der kommer ikke ret mange eksemplarer til Danmark i år, så leveringstid skal givetvis påregnes.

Elbilen har et batteri med en kapacitet på 80 kWh og er dermed mindre end de 90 kWh i Jaguar og 95 kWh i Audi, men den nye Mercedes er også den mindste af de tre modeller.

Elmotorerne, der trækker både for- og bagakslen, yder i alt 300 kW, der svarer til 408 hk, hvilket er præcis samme ydelse som i de to andre konkurrenter. Det muliggør en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder.

Det er også muligt at bestille anhængertræk, for elbilen må trække op til 1800 kg. Kører man til en af de nye superladere, kan den nye EQC lade med op til 110 kW, mens ladning med almindelig AC-ladning i en wallboks derhjemme kan gøres med 7,4 kW.

Bilen forekommer generelt at være veludstyret og har 19-tommer fælge, full LED-lys, der selv kan blænde op og ned, fuldt digital instrumentering med to skærme på hver 10,25 tommer, der er det samme som i de mest avancerede Mercedes A-klasser, nøglefri betjening og en parkeringsassistent

Priser på privatleasing og beskatningsgrundlag følger senere.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom nu, Mette F.: Hold dit løfte

Det er godt, at regeringen og Kommunernes Landsforening i sidste måned blev enige om en ny økonomisk aftale, der tilfører 2,2 milliarder kroner ekstra til kommunerne i 2020. Det er også fint, at den socialdemokratiske regering i begyndelsen af denne uge sendte millioner af kroner ud til en række af landets vanskeligt stillede kommuner. Og dejligt, at man desforuden har besluttet at sløjfe det rigide omprioriteringsbidrag. De mange skattemillioner, som regeringen har drysset ud med mild hånd i den seneste tid, ændrer imidlertid ikke på, at der er noget rivravruskende galt i Danmark, som Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester, Hans Stavnsager, formulerede det på et byrådsmøde tidligere på ugen. For der er stadig uhyre store forskelle på den service, som landets rige og fattige kommuner tilbyder deres borgere. Derfor er det påtrængende, at regeringen får gennemført en ny udligningsreform. Den nuværende socialdemokratiske regering har varslet, at det vil ske, men det gjorde den foregående Venstre-ledede regering såmænd også – uden at det skete. Derfor er det tilsyneladende nødvendigt at holde statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nikolai Wammen, social- og indenrigsminister Astrid Krag og alle andre ansvarlige ministre fast på, at der skal ske ændringer i udligningen mellem kommunerne. For det dur ikke, at eksempelvis rige kommuner i Nordsjælland kan hente ekstra millioner i hjem til pengetankene på grund af teknikaliteter i lovgivningen, mens fattige landkommuner skal skære i budgetterne. Middelfart, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde ... budgetforligene er faldet på plads de seneste dage; nogle steder med smalle forlig, andre steder med bred opbakning eller endog i fuld enighed. Alle steder har budgetlægningen dog krævet benhårde prioriteringer og fravalg, blandt andet fordi udligningsordningen stadig ikke er ændret. Derfor er det ikke nok, at regeringen har varslet en ny udligningsreform. Den skal også holde løftet.

Annonce