Annonce
Biler

Her er måske en kommende elektrisk SUV fra Hyundai

De coupéagtige linjer på det elektriske crossover-koncept fra Hyundai henter ifølge producenten inspiration fra en 45 år gammel konceptbil. Foto: Hyundai
Hyundai viser det strømlinede og høje 45 EV-koncept, som meget vel viser, hvordan en kommende elektrisk crossover vil se ud.

Forhistorie tæller. Det ved designerne hos Hyundai også. Derfor blev der trukket en linje til den første konceptbil fra mærket, da Hyundai præsenterede det halvhøje elektriske 45 EV-koncept på det store motorshow i Frankfurt.

Navnet 45 refererer nemlig til, at det er 45 år siden, designikonet Giugiaro kreerede det stilrene Pony Coupé-koncept. Udefrakommende vil dog nok have svært ved at se ligheden. Men ifølge Hyundai er der en del linjer til fælles med det historiske-koncept.

45 EV-konceptet er en slags hatchback, der bygger på Hyundais og Kias nye fleksible elektriske platform, der skal danne basis for en række elektriske modeller, som selvfølgelig også kommer til at omfatte highend-mærket Genesis, som mest slår sine folder i USA.

Platformen danner bund for de minimalistiske linjer i elbilskonceptet, som ifølge udenlandsk motorpresse er 80 procent færdigt og kommer i produktion i 2021 som en ny elbils-model.

Annonce

Hyundai 45 EV-konceptet

Har designmæssige tråde til mærkets Pony Coupé-koncept fra 1974, der er skabt af den ikoniske bildesigner Giugiaro. Den endelige crossover-model forventes at komme i produktion i 2021.

Lysdioder viser rækkevidde

Konceptet viser en række eksempler på, hvor langt man kan gå med den nye teknologi. Det er en bil, hvor der er lagt vægt på en række praktiske detaljer. Det gælder for eksempel en LED-signatur udvendigt i bunden af dørkarmen, hvor føreren kan se, hvor lang rækkevidde der er strøm tilbage til på batteriet. Det gælder også de sidemonterede kameraer, der gør det ud for sidespejle, og som er monteret, så de mere er gemt af vejen end de foreløbige kameraer, som har den traditionelle placering på dørsiden. Det gør dem på den måde mindre sårbare over for snavs. Ydermere bliver de jævnligt rengjort af elektriske børster for at sikre udsynet.

Inden døre er der skabt en nærmest loungeagtig kabine med megen plads og lys. Her bydes de ombordværende velkommen ved, at forsæderne kan dreje sig mod disse, når dørene åbnes, og endda vendes hele vejen mod bagsædepassagerne under pauser. Elbiler er i forvejen rummelige, men her er pladsen ekstra godt udnyttet ved brug af flade ”skateboard”- batterier, som nemmere kan passes ind, mens elmotorerne er monteret uden for kabinen.

Opholds- og arbejdsrum

Der er brugt bæredygtige materialer som genanvendeligt stof, træ og læder indenbords, hvor den centrale storskærm er blødt afrundet og skabt i et designsnit, der er en slags analog retro-hilsen til Giugiaro-originalen konceptet fra 1970’erne, lyder det.

Hyundai har lagt vægt på, at fremtidens bil skal være et sted, der forener selvkørende funktioner, og det at kunne bruge køretøjet som et opholdsrum til både arbejde og fornøjelse. Det er visioner, vi allerede så ved virtuelle præsentationer på den store CES-elektronikmesse i Las Vegas for et par år siden.

Bilen indeholder en række detaljer. Man kan blandt andet se den elektriske rækkevidde på en udendørs LED-lysstribe i bunden af døren. Foto: Hyundai
Designerne har skabt kabinen som et rum, hvor en storskærm er afløst af mere personlige mindre skærme. Sæderne drejer, når dørene åbnes. Foto: Hyundai
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce