Annonce
Gear

Her er Kias nye spydspids i den høje klasse

Kia Xceed kommer fra starten med fem motorer. Bagagerummet er på 426 liter, hvilket er rimeligt. Foto: Kia
Den halvhøje Xceed er Kias nye bud i den Crossover-klassen. Modellen får mulighed for konstant at være online med løbende trafikopdateringer.

Den nye Ceed-familie fra Kia fortsætter med at knopskyde. Efter flere ugers opvarmning er Kia nemlig nu klar med de endelige billeder og data omkring den nye xCeed, som er en bil, der lander i samme hjørne af bilmarkedet som VW T-Roc og Nissan Qashqai.

Modellen har samme akselafstand som Ceed, der kom på banen i fjor, men den er lidt længere og bredere, mens den er hævet 17-18 cm i forhold til ophavet, alt efter fælgbestykning. På bagagerumsfronten byder Xceed på 426 liter, hvilket er 31 liter mere end Ceed hatchback, og en skvis mindre end Nissan Qashqai.

Annonce
Den nye Kia Xceed har samme akselafstand som Ceed, men den er lidt længere, højere og bredere. Foto: Kia

Trafikmeldinger online

Det er da også den høje kørestilling i det let coupéafrundede karrosseri, som skal være med til at sælge modellen, der i forhold til de andre modeller i Ceed-familien også har en anden front med en nydesigent ”Ice cube”-LED lyssignatur.

Inden døre byder Xceed ellers på en instrumentering, som er centreret omkring en central og ”flydende” berøringsskærm. Her styres flere funktioner også med ”touch ”-kontakter på skærmen ud over klassiske drejekontakter. Xceed bliver en af de første biler fra mærket med det nye UVO Connect telematik-system, som konstant er online og for eks. kan give en række realtime trafik-oplysninger om bl.a. trafik kø, vejr og parkeringspladser.

De kan i bedste fald ses på en 10,25 tommers storskærm, som dog er ekstraudstyr, men som kan splittes op, så flere enheder eller funktioner kan ses på samme skærm. På sikkerhedsfronten kan modellen fås med en række systemer som adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, som gør bilen delvis selvkørende på niveau 2, som vi også kender det fra de andre Ceed-modeller.

De, der vil mere, kan bl.a. opgradere med digital instrumentering, som omfatter en storskærm på 12,3 tommer, lyd-system fra JBL samt ventilerede forsæder eller bagsæder med varme. Kia lover her en pæn finish, og der kan endda bestilles en gul interiør-pakke med detaljer som gule syninger og gul lakering i kombination med sort højglans-lak.

Foraksel med komfort

Selv om de fleste komponenter er hentet fra de andre Ceed-modeller, får Xceed sin egen foraksel med hydrauliske returstop på støddæmperne. Det er en funktion, som sikrer mere stabilitet og bedre styrerespons på ujævn vej.

Motorprogrammet breder sig over tre benzinmotorer og to dieselmotorer. Det drejer sig om en 1,0 liters T-GDI-motor på 120 hk, en 1,4 liters T-GDI-motor på 140 hk samt en højtydende 1,6 T-GDI-motor på 204 hk. De to 1,6 liters Smartstream-dieselmotorer yder henholdsvis 115 hk og 136 hk. Kia har ikke fortalt noget om brændstoføkonomien.

Alle, undtagen den mindste benzinmotor, vil kunne fås med dobbeltkoblings-gearkasser med to indstillinger, og som kan sættes op i Sport-mode. Senere følger versioner med 48 volts milde hybrider og som plug-in hybrider.

Den nye modeller lander herhjemme til oktober eller november. Der er endnu ikke oplysninger om danske priser eller udstyr.

Instrumenbordet byder på en flydende storskærm. Den vil kunne få på en størrelse, der er helt op til 12,3 tommer
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tal højt om psykisk sygdom

Der bliver malet sådan et billede af os psykisk syge som nogle vildt farlige kriminelle, der går og stikker folk ned. Men langt størstedelen af os har bare nogle andre udfordringer end andre, og det går værst ud over os selv", sagde 41-årige Michael Hansen til avisen tidligere på ugen. Deri har Michael Hansen ret: Psykisk sygdom er først og fremmest en belastning for den syge, ikke for omgivelserne. Alligevel bliver mennesker med psykiske sygdomme ofte betragtet med mistænksomhed eller direkte frygt af andre mennesker. For de fleste af os har lettere ved at forholde os til et brækket ben end et brækket sind. Sådan behøver det imidlertid ikke være. Hvis vi hver især lærer mere om psykiske sygdomme, kan vi få lagt noget af den unødvendige frygt bag os. Derfor er det godt og nødvendigt, at Michael Hansen og andre som han taler højt om deres sygdom og diagnoser, så vi kan få nuanceret vores syn på psykiatriske sygdomme. Michael Hansen lider af såkaldt paranoid skizofreni, en af de sværeste psykiske lidelser, der findes; en lidelse, som kun ganske få promille af danskerne lider af, og derfor en lidelse som kun ganske få af os kommer til at stifte bekendtskab med i vores liv. Selv om sygdommen er udstyret med et mystisk, endda et nærmest ildevarslende navn, er Michael Hansen imidlertid hverken mere eller mindre farlig for sine omgivelser end dig og mig. Michael Hansen er kort sagt et menneske som os. Og han skal betragtes som sådan; han skal ikke betragtes som potentiel morder. Statistikken er smerteligt tydelig: Langt hovedparten af landets psykisk syge bliver mødt med fordomme, når de taler om deres sygdom. Derfor har fire ud af fem psykisk syge undveget kontakt med andre mennesker, og tre ud af fem har afholdt sig fra at søge uddannelser eller lignende. Det er deprimerende tal. Derfor er der brug for, at Michael Hansen og endnu flere psykisk syge med ham får modet til at tale højt om deres sygdom og til at forklare, hvad den går ud på. Samtidig er der brug for, at vi, der ikke har en psykiatrisk diagnose, har modet til at lytte og forstå. Så tal højt. Det hjælper.

Annonce