Annonce
Gear

Her er køretøjet til dem, der ikke gider eje en bil

Foto: Citroën

Det hæderkronede Citroën Ami-navn genopstår i konceptet for en ny let bybil, der kan klare 100 kilometer på en opladning, og som retter sig mod dem, der ikke interesser sig for at være bilejer.

Hvorfor besvære sig med mere bil end højst nødvendigt?

Det er ledetråden for den elektriske konceptbil Citroën Ami One, der vises på det kommende motorshow i Genève. Den har navnet fra en hæderkronet Citroën-model, men peger ellers fremad med hver en fiber.

Den 2,5 meter lange bil bevæger sig ind på et revir, hvor biler som Smart og den noget rustikke Renault Twizy huserer. Men Ami er dog 20 centimeter kortere end Smart Fortwo, men trods alt større end den lille Renault.

Den er med sin bredde og højde på 1,5 meter og en vendediameter på bare 8 meter ganske nem at manøvrere rundt i bytrafikken. Tanken at levere en væver bybil med plads til to, som er beregnet til de unge og byboer, der ikke gider bøvlet med at eje en bil, men gerne vil korttidsleje den eller for eksempel være med i en delebilsordning.

Litium-batteriet med træk på baghjulene leverer kræfter nok til, at den 425 kg tunge bil kan skyde en fart på 45 kilometer i timen, mens rækkevidden på en opladning er lige i underkanten af 100 kilometer. Selve konstruktionen betyder, at køretøjet kan indregistreres som en knallert, og derfor - i hvert fald i hjemlandet - gerne må køres af personer fra 16 år.

Annonce
Indretningen er minimalistisk. Her er ingen storskærm, men ejerens smartphone vil blive projekteret på en tynd glasskærm. Foto: Citroën

Enkel betjening

Adgangen klares med to store bagudhængslede døre, mens kabinen er lige så praktisk indrettet som en togkupé. Inden døre er indretning og instrumentering gjort så enkel så mulig, både for at spare vægt og gøre bilen så billig mulig.

Her er der eksempelvis ingen storskærm til connectivitet. Til gengæld kan chaufførens smartphone trådløst spejles op ved hjælp af en speciel skærm. Den kan så betjenes med knapper på rattet og med stemmestyring.

Citroën har udviklet et koncept for bilen kaldet "Fra 5 minutter til 5 år", der omfatter alt fra booking på en specialudviklet lejeside, leasing, køb eller lån fra bl.a. "Ami One Centre" i bykerner og indkøbscentre. Ligesom et app-baseret system hjælper med alt fra booking til at finde ladestandere.

Den høje Ami One byder på en meget regulær kabine. Med en længde på bare 2,5 meter vil der dog kun være plads til to ombord. Foto: Citroën

Ikke urealistisk

Det franske mærke nævner ikke noget om en eventuel produktion af Ami One, men over for den internationale motorpresse antyder ledelsen, at det i givet fald vil ske inden for to år.

Tidligere ville den slags koncepter være et udtryk for en blanding af ønsketænkning og markedsføring. Men med de muligheder, som de nye teknologier giver og de politiske vinde, som blæser i øjeblikket, hvor flere storbyer vil fremme grøn trafik, er tanken bestemt ikke urealistisk. Bllandt andet fordi PSA også er stor i Kina, der sætter benhårdt ind på at fremme elbiler.

Den oprindelige Citroën Ami byggede på 2CV-modellen og blev produceret fra 1961 til 1978. Ordet Ami betyder "ven" på fransk, så det er en evig god modelbetegnelse.

Den lille bybil har en topfart på 45 km i timen og en rækkevidde på små 100 km. Foto: Citroën
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce