Annonce
Biler

Her er den nye topløse Corvette

Der er masser af fly og Ferrari-inspiration i den åbne Chevrolet Stingray Convertible, der byder på en centerplaceret V8-motor. Foto: Chevrolet
Chevrolet løfter sløret for den nye Corvette cabriolet med ottecylindret motor, som kommer på gaden i 2020.

Der blev rullet med øjnene, da Chevrolet tidligere på året præsenterede den nye Corvette Stingray med centermotor. Nu kan fansene lade dem rulle igen. De første billeder af den åbne Convertible-version viser nemlig en nærmest Ferrari-inspireret billedskøn sportsvogn.

Det er en model, der ligesom coupéen er bestykket med en 6,2-liters V8-motor på 495 hk og et moment på 637 Nm, og hvor de mange kræfter overføres med en nyudviklet ottetrins automatgearkasse med dobbeltkobling. Undervejs kan føreren lade kalechen, som er udstyret med seks elmotorer, falde ned eller blive kørt op igen 16 sekunder hver vej. Det kan ske ved en hastighed på op til 48 kilometer i timen.

Annonce

Chevrolet Corvette Stingray

Produktionen af den Chevrolet Corvette Stingray coupé starter i slutningen af året på GM’s Bowling Green-fabrik i delstaten Kentucky. Cabrioleten følger i første kvartal af 2020.

Jetfly som inspiration

Teknikerne har optimeret den nye amerikanske muskelbil, så den matcher opsætningen med kalechen, der som ekstraudstyr kan fås med dele, som er lakeret med ”carbon flash metallic black”-lak, på toppen. Bagruden i midten af kalechen kan også i bedste amerikanske stil køre ned eller op elektrisk.

Opjusteringen er blandt andet sket ved at udstyre cabrioleten med støddæmpere og fjedre, som kan klare de ekstra 36 kg, som opsætningen vejer, og ved at give mere plads til luftindtag, så motoren kan ånde. Samtidig hjælper en spoiler fra den sportslige Z51-pakke med at holde bilen ved vejbanen.

Med den åbne model arbejder designboss Vlad Kapitonov videre med den jetfly-inspirerede stil, som er brugt ved coupéen.

Han afviser over for Automotive News, at der skulle være Ferrari-inspiration i designet.

- Jeg har haft en Chevrolet-æstetik i tankerne og været inspireret af fly og kamp-jets, simpelthen alt, som er hurtigt og taler til følelserne, siger Vlad Kapitonov.

Plads til lidt pikpak

Der er dog også visse praktiske egenskaber, lyder det fra Josh Holder, der er chefingeniør hos Chevrolet. Han uddyber i en mere officiel udtalelse og peger på, at der er plads til to golftasker i bagagerummet, selv med taget nede, mens den tosæders bil kan rumme en flykuffert og en laptop i det lille bagagerum i fronten.

- Vores mål har fra starten været at sikre, at kunderne ikke gik på kompromis med funktionalitet, komfort eller ydelse ved at vælge cabrioleten. Det lykkedes os at beholde det samme design-tema som i coupéen sammen med god bagageplads og gode egenskaber på en racerbane, lyder det selvsikkert fra Josh Holder.

Med cabrioleten går historien i ring. Da den første Chevrolet Corvette blev præsenteret i 1953, kunne den kun fås som cabriolet.

Den nye model lanceres i 2020. Der foreligger ikke planer om officiel dansk import.

Kalechen kan køres op eller ned på 16 sek. ved en hastighed på op til 48 km/t. i den strømlinede bil. Foto: Chevrolet
Den åbne Corvette bygger videre på en historisk tradition om friskluftsudgaver af den potente sportsvogn. Foto: Chevrolet
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce