Annonce
Gear

Her er den nye Renault Clio

Mere attitude og en front, hvor de nye full LED-forlygter er standard, kendetegner den nye Renault Clio. Foto: Renault

Den næste generation af miniklassebilen fra Renault får en stor opretstående berøringsskærm og full LED-forlygter som standard.

Meget sigende var billeder af det nye "Smart cockpit", inklusive en stor opretstående berøringsskærm på 9,3 tommer, noget af det første, som Renault slap ud op til den endelige afsløring.

Infotainmentdelen fylder nemlig stadig mere, og her slår det franske mærke på stortromme for mulighederne, der blandt andet omfatter og en fuld digital instrumentering med et 10-tommer TFT-display, som er standard, der spiller sammen med Renaults Easy Link-multimediesystem og Multisense, hvor bilens opsætning kan gøres personlig.

På de ydre linjer har Renaults miniklassebil fået mere karakter, og modellen ligner i større grad storebror Megane. Kendere vil dog også opdage klassiske Clios kendetegn som integrerede håndtag til bagdørene foran den brede C-stolpe.

Den seneste Clio bygger på koncernens nye CMF-B platform, som betyder, at modellen er en tand kortere, men også mere rummelig, lover Renault.

Annonce
Clio er blevet en smule kortere, men pladsen indendørs er forbedret, lover Renault. Foto: Renault

Ligger højt

Samtidig er der opgraderet på udstyrsfronten. Som noget helt nyt får alle modeller full LED-forlygter og elektronisk håndbremse, mens der senere bliver mulighed for delvist selvkørende funktioner, og Clio også kommer som plug-in-hybrid.

Renaults udviklere har også noget at leve op til i femte generation af modellen. Den sidste fra 2012 er Europas mest solgte i sin klasse, og herhjemme har Clio sammen med sin høje søstermodel, Captur, også ligget højt på listerne.

Inden døre kan man gå om bord i en bil med en kabine, som byder på bedre finish og sæder end forgængeren, mens bagagerummet nu kan klare pæne 391 liter.

Den nye og høje storskærm på 9,3 tommer sætter ny standard i miniklassen og er omdrejningspunktet i Clios nye kabine. Foto: Renault

Formel 1-trim

Motorprogrammet lyder foreløbig på den 1,3-benzinmotor med ydelser på 115 hk, 140 hk og 160 hk, mens der er uklart, om koncernens 1,5 dCi-dieselmotor lander i Clio'en.

De, der vil mere, kan opgradere til R.S. Line-udstyret, der er bestykket med trim fra Renaults Formel 1-team. Men mon ikke der også kommer en hurtig og rendyrket R.S.-model.

Den nye Clio kommer på markedet herhjemme til sensommeren. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1994: Bølge af tyverier på Odense Friskole

1994 Eleverne på Odense Friskole skal til at holde vagt i klasselokalerne under den fælles morgensang. På skift skal en enkelt elev fra hver klasse blive tilbage, når de andre er til morgensamling i gymnastiksalen. Årsagen er, at skolen i den sidste halvanden uge er blevet ramt af en bølge af tyverier – blandt andet fra elevernes tasker, der ubevogtet er ladt tilbage i klasselokalerne under morgensangen. - Nogle personer har tilsyneladende fået øje på, hvor let det er at komme ind på vores skole. Så nu har vi skærpet agtpågivenheden og aftalt en vagtordning. Eleverne har også fået besked på, at de skal undgå at efterlade penge eller andre værdier i skoletasken, siger skolebestyrer Torsten Johannesen. 1969 Den 21-årige Eva Haraldsted fra Aarhus har stævnet den engelske fodboldspiller George Best, Manchester United, for brudt ægteskabsløfte. Et forlydende i London vil vide, at den danske pige vil have sin tidligere forlovede til at betale hende 20.000 pund ( cirka 360.000 kroner). George Best bekræfter, at han har modtaget stævningen fra den danske pige men har ingen kommentarer ud over, at ”det vist er bedst, at hun rejser hjem til Danmark nu”. Eva Haraldsted traf Georg Best, da hun forsøgte at skaffe hans autograf til sin daværende, danske forlovede. Hun rejste senere til England og blev midtpunktet i mange romantiske forlydender, der opstod om hende og den engelske fodboldspiller. 1944 Prisudvalget i Odense Købstad offentliggør i dag en bekendtgørelse, hvorefter der straks træder maksimalpriser i kraft for juletræer, der sælges her i byen såvel i engros- som i detailhandel. Priserne er fastsat specielt gældende for Odense og godkendt af Prisdirektoratet. De må derfor ikke overskrides uanset tidligere indgåede aftaler om højere priser og avancer. Efter de nye prisbestemmelser må juletræer i almindelige sorter gran koste fra 1,25 kroner til syv kroner pr. stk., medens der for finere træsorter, ædelgran, nordmannsgran og lignende, må tages fra to kroner til 11,75 kroner. Priserne gælder for størrelser fra mellem 60 centimeter til højest 3 ½ meter. Handlen med juletræer er kun så småt begyndt i byen.

Danmark

Live: Syv mænd og to kvinder kræves fængslet i terrorsag efter omfattende politiaktion - følg forløbet her

Annonce