Annonce
Gear

Her er den nye Renault Clio

Mere attitude og en front, hvor de nye full LED-forlygter er standard, kendetegner den nye Renault Clio. Foto: Renault

Den næste generation af miniklassebilen fra Renault får en stor opretstående berøringsskærm og full LED-forlygter som standard.

Meget sigende var billeder af det nye "Smart cockpit", inklusive en stor opretstående berøringsskærm på 9,3 tommer, noget af det første, som Renault slap ud op til den endelige afsløring.

Infotainmentdelen fylder nemlig stadig mere, og her slår det franske mærke på stortromme for mulighederne, der blandt andet omfatter og en fuld digital instrumentering med et 10-tommer TFT-display, som er standard, der spiller sammen med Renaults Easy Link-multimediesystem og Multisense, hvor bilens opsætning kan gøres personlig.

På de ydre linjer har Renaults miniklassebil fået mere karakter, og modellen ligner i større grad storebror Megane. Kendere vil dog også opdage klassiske Clios kendetegn som integrerede håndtag til bagdørene foran den brede C-stolpe.

Den seneste Clio bygger på koncernens nye CMF-B platform, som betyder, at modellen er en tand kortere, men også mere rummelig, lover Renault.

Annonce
Clio er blevet en smule kortere, men pladsen indendørs er forbedret, lover Renault. Foto: Renault

Ligger højt

Samtidig er der opgraderet på udstyrsfronten. Som noget helt nyt får alle modeller full LED-forlygter og elektronisk håndbremse, mens der senere bliver mulighed for delvist selvkørende funktioner, og Clio også kommer som plug-in-hybrid.

Renaults udviklere har også noget at leve op til i femte generation af modellen. Den sidste fra 2012 er Europas mest solgte i sin klasse, og herhjemme har Clio sammen med sin høje søstermodel, Captur, også ligget højt på listerne.

Inden døre kan man gå om bord i en bil med en kabine, som byder på bedre finish og sæder end forgængeren, mens bagagerummet nu kan klare pæne 391 liter.

Den nye og høje storskærm på 9,3 tommer sætter ny standard i miniklassen og er omdrejningspunktet i Clios nye kabine. Foto: Renault

Formel 1-trim

Motorprogrammet lyder foreløbig på den 1,3-benzinmotor med ydelser på 115 hk, 140 hk og 160 hk, mens der er uklart, om koncernens 1,5 dCi-dieselmotor lander i Clio'en.

De, der vil mere, kan opgradere til R.S. Line-udstyret, der er bestykket med trim fra Renaults Formel 1-team. Men mon ikke der også kommer en hurtig og rendyrket R.S.-model.

Den nye Clio kommer på markedet herhjemme til sensommeren. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce