Annonce
Gear

Her er den nye Porsche 911

Den nye Porsche 911 ligner på afstand sig selv. Men under huden er der sket mange ting. Foto: Porsche

Den nye generation af Porsche 911 holder på dråbeformen, men får en gennemgribende teknisk opgradering.

Designet ligner sig selv. Og dog.

Den ottende generation af Porsche 911, som det tyske mærke vil vise på det kommende internationale motorshow i Los Angeles, får selvfølgelig igen en hækmotor med træk på de bagerste hjul. Alle motorer bliver nu turboladede.

Grundmotorerne bliver to 3-liters sekscylindrede motorer, som yder henholdsvis 385 hk eller 450 hk, mens 911 Turbo S angiveligt får 620 hk. Der kommer også hybrid-versioner, hvor en elmotor på 95 hk spiller sammen med de mere konventionelle motorer.

En ren elbil ser vi i første omgang i den nye Porsche Taycan, som snart lanceres. Den første Porsche 911 så dagens lys i 1965, og siden er modellen med sin dråbeform noget af det nærmeste, man kan komme på et ikon.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce