Annonce
Fyn

Her er De Radikales ønsker til stor trafikplan: Nye superlandeveje til Faaborg, Assens og Rudkøbing

Landevejene skal udvides, så det bliver hurtigere at komme fra og til tre fynske kystbyer, mener De Radikale. Arkivfoto: Kim Rune
De Radikale vil i ny infrastrukturplan gøre det lettere at komme fra og til tre fynske kystbyer

Næsten alle partier på Christiansborg har for længst meldt ud, at de ønsker penge til en udvidelse af Fynske Motorvej ved Odense. Nu går De Radikale et skridt videre og vil også have penge til at gøre det lettere at komme frem til motorvejen.

Konkret foreslår partiet før de kommende trafikforhandlinger på Christiansborg, at der etableres superlandeveje fra Faaborg til Odense og fra Assens til Fynske Motorvej. På samme vis skal vejen mellem Rudkøbing og Svendborg udvides, mener partiet.

- Meget vækst i form af arbejdspladser og bosætning sker tæt på motorveje. Med vores forslag vil vi gerne have spredt væksten ud og styrke flere mindre byer, siger De Radikales transportordfører Rasmus Helveg.

Annonce


Vi gerne have spredt væksten ud og styrke flere mindre byer

Transportordfører Rasmus Helveg (R)


De nye superlandeveje er tænkt som 2+1 veje, hvor det er tilladt at køre 100 km/t, og der skiftevis kan køres i en eller to kørebaner.

Han har intet bud på, hvor mange milliarder de nye veje vil koste.

- Det skal vi have undersøgt, men de er langt billigere at etablere end motorveje, og vi vil kunne udnytte de eksisterende landeveje, siger Rasmus Helveg.

Langsigtet plan

Før valget spillede Venstre, Liberal Alliance, De Konservative og Dansk Folkeparti ud med en fælles langsigtet infrastukturplan til 112 milliarder, mens Socialdemokratiet også fremviste en lang ønskeliste. I ingen af forslagene var nye fynske superlandeveje fra Faaborg og Assens.

- Du er valgt på Fyn, er det derfor, at De Radikale nu er i fynsk gavehumør?

- Nej. Vi ønsker også andre steder i landet at udbygge veje fra byer med cirka 10.000 indbyggere, så det er lettere at komme frem til motorvejsnettet. Det gælder for eksempel Grenå, Thisted og Nakskov, siger Rasmus Helveg.

Den seneste langsigtede infrastrukturplan er fra 2009 og rakte ti år frem. Rasmus Helveg forventer, at den kommende plan vil række helt frem til 2035.

- Derfor er det meget vigtigt, at vi får 2+1 vejene med i planen. Ellers kan de have meget lange udsigter, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har ikke tidligere villet afsløre, hvor mange milliarder han bringer med ind til forhandlingerne, der begynder efter påske.

Annonce

Penge til letbane

På den radikale fynske ønskeliste er udover de tre nye 2+1 landeveje statspenge til anden etape af letbanen i Odense og meget hyppige togafgange mellem Fredericia og Odense, når den nye højhastighedsbane er køreklar.

- Det vil kunne få flere over i toget og aflaste Lillebæltsbroen, siger Rasmus Helveg.

Bag den radikale ønskeliste til infrastrukturforhandlingerne står også de lokale radikale politikere fra Odense, Assens, Middelfart, Faaborg-Midtfyn og Langeland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Odenseansk kvinde bor i sydisraelsk by under raketangreb: Vi løber i pendulfart til beskyttelsesrummet

Nyborg

Borgermøde med coronapas

Faaborg-Midtfyn

Deltag i afstemningen: Als-Fyn-broen splitter fynboerne - René vil ikke flytte til Faaborg, hvis der kommer en bro

Annonce