Annonce
Sport

Spelmann får dansk cheftræner som redningsmand i Norge

Ole Berg-Rusten/Ritzau Scanpix
Henrik Pedersen, som før har været træner i HB Køge, bliver træner i norsk klub, hvor Martin Spelmann spiller.

Henrik Pedersen bliver cheftræner i den norske fodboldklub Strømsgodset. Kontrakten gælder frem til udgangen af 2021. Det oplyser klubben torsdag på sin hjemmeside.

Den 41-årige danske træner tager over efter Bjørn Petter Ingebretsen, som i maj trak sig af helbredsmæssige årsager.

I mellemtiden har Håkon Wibe-Lund haft ansvaret for fodboldklubben fra Drammen, som blandt andre råder over midtbanespilleren Martin Spelmann.

- Henrik har gjort et meget solidt indtryk på os som træner og leder, og han skilte sig ud som den bedste kandidat til jobbet.

- Vi har gjort grundig research, tjekket mange referencer og været gennem to samtaler, hvor Henrik var tydelig og detaljeret omkring, hvordan han skal arbejde for at give Strømsgodset et løft både på kort og lang sigt.

- Vi er meget tilfredse med at få Henrik om bord, siger Strømsgodset-leder Egil Meland til klubbens hjemmeside.

Tidligere i karrieren har Henrik Pedersen været træner for HB Køge, og han har også trænet den tyske klub Eintracht Braunschweig. Desuden har han været ansat som assistent i tyske Union Berlin.

Strømsgodset har skuffet i denne sæson, hvor holdet senest røg ud i tredje runde af den norske pokalturnering efter nederlag til Fram Larvik fra den norske 2. division.

I den bedste norske række er Strømsgodset næstsidst med blot 9 point efter 11 kampe. Det er blevet til to sejre og tre uafgjorte resultater.

Allerede lørdag venter der Strømsgodset og Henrik Pedersen en vanskelig opgave i ligaen, når førerholdet Molde kommer på visit.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce