Annonce
Erhverv

Henrik lever af sand og grus: - Det er en købmandsforretning med varer fra undergrunden

En gummiged som denne kan læsse 12 tons sand pr. skefuld på en lastbil. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Der er gang i den i Brylle Grusgrav. Her graver de store mængder sand og grus, der bliver fragtet i pendulfart ud til diverse anlægsarbejder i Odense og på resten af Fyn. Henrik Clemmensen er grusgravens driftsleder, og Fyens Stiftstidende er taget med ham på arbejde for at se, hvad der sker i en grusgrav.
Annonce

Brylle: 90-100 lastbiler.

Så mange, anslår Henrik Clemmensen, kører dagligt ind og ud af grusgraven på Humlekrogen mellem Brylle og Frankfri.

Han er driftsleder for ni af NCC's grusgrave, og har en fortid som maskinfører.

Og selv på denne tid af året, hvor vejret ofte driller, er der godt med aktivitet i grusgraven.

- Man skal i virkeligheden se det som en købmandsforretning, hvor kunderne kommer med deres lastbil og henter de varer, de skal bruge, siger han og fortsætter:

- Varerne er så materiale fra undergrunden. Det kan være anlægsmateriale til blandt andet veje, byggerier og fundamenter. Dertil kommer privatpersoner, der kan komme med en trailer og hente sand til sandkassen.

- Vi sælger primært til større og mindre anlægsarbejder i Odense, men også til andre projekter på Fyn.

Smag på et fag

"Smag på et fag" er en serie, hvor vi tager på arbejde med folk, der har et anderledes job.

Hvem synes du, vi skal besøge? Skriv til os på rasve@fyens.dk.

Annonce

Fyldt med sand

Grusgraven ved Brylle gør sig særligt bemærket i forhold til mængden af sand. Til gengæld er der knap så mange sten.

- Det er ellers sten, der er penge i. De koster nok fire gange så meget afhængig af størrelsen. Men det er nu alligevel transporten, der er mest afgørende, når det kommer til prisen, fortæller Henrik Clemmensen.

Og så er det også typisk for de fynske grusgrave, at sand og ler er blandet, fortæller han. Det betyder, at der under det øverste lag muld ligger skiftevis et lerlag og et sandlag. Typisk er der to til tre meter ler over sandet.

- Og det fordyrer processen, men sådan er det på Fyn. Det har Vorherre bestemt, siger han.

Ifølge Henrik Clemmensen har det fynske sand heller ikke helt den rigtige kvalitet til betonindustrien, men det er derimod rigtig godt til stabilgrus, bundsikring og som faldunderlag.

Annonce

Der graves

Til dagligt arbejder der fire mand i grusgraven, men der er tre ekstra, da Fyens Stiftstidende er på besøg. Henrik Clemmensen kalder dem for "jordholdet", og de kommer kun lejlighedsvis.

De arbejder med at afrømme overjorden for at komme ned til det underliggende lag af sand. Det materiale, der bliver fjernet herfra, bruges til at reetablere jorden et andet sted i grusgraven - ligesom når man sætter kartofler, fortæller driftslederen.

- Det er jo i virkeligheden en kunst ikke at flytte for meget, siger han og tilføjer:

- Så i stedet for at placere det i en stor bunke, bruger vi det til at lukke et andet område af grusgraven.

Et andet sted i grusgraven står en stor slæbeskålsmaskine. Den bruges til at grave sand op fra bunden af den sø, der er i grusgraven. Det er samtidig en maskine, der kræver speciel oplæring, og derfor er det som udgangspunkt kun én af grusgravens arbejdere, der håndterer den. De fleste andre opgaver kan alle klare.

Når sandet er gravet op, bliver det lagt til tørre i et døgn, før det bliver læsset på sorteringsmaskinen, der deler sand, grus og sten op i tre forskellige størrelser. Det under fire millimeter, det over 40 millimeter og så det indimellem.

Sorteringsmaskinen kan sortere op til 300 tons i timen.

Der har været gravet i Brylle Grusgrav siden 2013, men det er ikke til at sige, hvornår alle materialer er gravet op. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Annonce

12 tons per skefuld

Efter sorteringen er det blevet tid til, at kunderne skal have deres materialer, og her kommer de op til 100 lastbiler, der dagligt kører ind og ud af grusgraven, ind i billedet.

- Kunderne siger, hvor mange tons, de skal bruge, og så læsser vi dem med gummigeden. Den kan tage 12 tons per skefuld, fortæller Henrik Clemmensen.

Lastbilerne har myldret til og fra grusgraven ved Brylle siden 2013, og der går formentlig nogle år, før trafikken stopper. I første omgang løber råstoftilladelsen til 2023.

- Men vi er forpligtet til at udnytte stedets ressourcer. Vi skal tage alle de råstoffer, som vi kan, fortæller driftslederen, der derfor ikke kan sætte et årstal på, hvornår grusgraven i Brylle er tømt for materiale. Tilladelsen til at grave kan forlænges, hvis det er nødvendigt.

Når et område i grusgraven er brugt op, skal det reetableres.

Det vil sige, at der bliver læsset muld på, hvorefter en bulldozer jævner området. Det gælder om at flade terrænet ud, så der ikke er en stejl skrænt ned til søerne. Det er nemlig planen, at de skal forblive, når arbejdet engang hører op.

- Det kan godt tage tre til fire uger at jævne et område. Det, der tager længst tid, er at køre muld derover, fortæller Henrik Clemmensen, mens en maskine er tæt på at køre fast i mudderet.

Den slipper heldigvis fri.

Henrik Clemmensen fra NCC er driftsleder i Brylle Grusgrav. Foto: Frederik Steen Nordhagen
En af de mange lastbiler bliver læsset med en 12 tons tung skefuld. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Det fine sand med en kornstørrelse under fire millimeter udgør den største del af materialerne i grusgraven. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Sorteringsmaskinen kan sortere op til 300 tons i timen. Når et læs bliver hældt igennem risten, kører maskinen automatisk. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Henrik Clemmensen fra NCC er driftsleder i Brylle Grusgrav. Foto: Frederik Steen Nordhagen
I grusgraven er der en stor bunke sten, der er beskidte, hvilket betyder, at de er blandet med sten og skal vaskes, inden de kan sælges. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Brylle Grusgrav. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Brylle Grusgrav. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Kritik af kommune i sag om ulovligheder i tidligere kro: Går efter de forkerte, mener lejerforening

Fyn

Odense-cheftræner i spidsen for Japan til OL

Odense

Borgerservice: Lejere blev advaret om manglende godkendelse af lejemål på tidligere kro

Annonce