Annonce
Biler

Henrik Fisker vil revolutionere bilejerskabet, men vi må vente to år

En SUV på størrelse med en Volvo XC40 og med plads til fem personer. Sådan bliver den nye Fisker Ocean, som dog først kommer om to år. Foto: Fisker Inc.
Fisker Ocean bliver navnet på danskerens elektriske SUV, der dog først kommer om tidligst et par år. Præsentationen havde et noget komisk præg.

Solceller på taget, California-mode til automatisk nedrulning af alle vinduer og en kabine, der er bygget af genbrugsmaterialer, fundet i havet. Jo, danske Henrik Fisker er god til at sætte scenen, når han lancerer en ny bil, og det har han netop gjort.

Det er næsten et år siden, danske Henrik Fisker startede med at fortælle om sin nye elektriske baby, men det var først i oktober 2019, at den elektriske SUV blev navngivet Ocean. Og nu har designeren så præsenteret vognen for offentligheden.

Det skete under et lille arrangement i Los Angeles, der blev transmitteret live på YouTube. En event, der blev heftigt kritiseret for at være amatøragtigt af dem, som kiggede forbi. Flere ting under eventet virkede da heller ikke synderligt professionelle.

Indvendigt tager Fisker Ocean ellers en forenklet tilgang, svarende til det, vi har set i Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E. En stor berøringsskærm sidder i midten, og en mindre skærm placeret bag rattet fungerer som den digitale instrumentklynge. Der er også to trådløse opladere og en head-up-skærm - sidstnævnte, siger virksomheden, kan vise musiktekster, mens en sang spiller, under forudsætning af at føreren er i humør til karaoke i bilen.

Desværre gik noget galt, så der var ingen musik. Så vi fik kun Fisker og en bil fuld af mennesker, der akavet sang “Hotel California” uden instrumental musik. Det var ... ikke så fantastisk.

Resten af præsentationen gik, mestendels i hvert fald, noget bedre.

Annonce
Der bliver naturligvis mulighed for at lynlade, men Fisker er sparsom med tekniske data, og det gælder også ladeevnen. Foto: Fisker Inc.

Samme pris som Tesla

Fisker Ocean er den første af en trio af nye elbiler fra Fisker Inc. Produktionen er planlagt til at starte i slutningen af 2021, men de fleste kunder vil begynde at modtage biler fra starten af 2022.

Elbilen vil koste omtrent det samme som Tesla Model 3 på det amerikanske marked, mens der endnu ikke er fastsat priser i resten af verden. I USA bliver startprisen 37.499 dollars, men Fisker satser meget på en abonnements-model, hvor man betaler en fast månedlig ydelse på 379 dollars uden binding og med bl.a. service inkluderet. Fisker Inc. er et bilfirma uden mellemmænd som importører og forhandlere.

- Vi har taget alle mellemled ud. Vi vil levere bilen direkte til kunderne og kalder os selv verdens første digitale bilvirksomhed. Vi vil gøre alt digitalt. Det hele sker via en app til smartphones, siger Henrik Fisker.

Interiøret skulle være 100 pct. vegansk, og Fisker siger, at interiøret er produceret af genbrugsmaterialer fra bl.a. fiskenet og gummi. Fem haptiske knapper giver fornemmelsen af at trykke på en rigtig knap og skjuler sig under den større midterste skærm, hvilket giver brugerne hurtig adgang til startskærmen, ventilatorhastighed, temperatur og lyd.

Designet udvendigt er typisk Fisker med muskuløse hjulbuer og et aggressivt gitter foran - en skarp kontrast til Teslas look uden kølergrill - og et typisk barsk look bagfra. Indvendigt er der plads til fem voksne, og bagagerummet er så stort, at Henrik Fisker kunne ligge derinde, demonstrerede han.

Firmaet har brugt de sidste to år på at sikre leverandørkæden, så man bl.a. har batterier nok, lyder det fra grundlæggeren. Bilen er udviklet til det globale marked. Man starter med USA, men hurtigt efter kommer den til Europa og til sidst også Kina. Der er endnu ingen data på modellen, der ser ud til at have samme dimensioner som f.eks. Volvo XC40.

Fisker har tidligere bemærket, at batteriet vil få en kapacitet på omkring 80 kWh, hvilket vil give en rækkevidde på mellem 400 og 480 km. Der er ingen informationer om ladehastighed, ud over, at bilen er udviklet til lynladning via den mest udbredte form, nemlig CCS-stikket. Der bliver også mulighed for firehjulstræk og krog til anhænger. Basismodellen får angiveligt almindeligt baghjulstræk.

Sportsversion

Under fremvisningen fortalte danskeren, at der kommer flere forskellige ydelser fra elmotoren, og at der også er en performance-model undervejs, der vil kunne spurte til 100 km/t. på godt tre sekunder.

Der er flere interessante features i bilen, bl.a. taget, der er opbygget med solceller og som vil kunne give strøm til 1600 km årligt under solrige forhold som i Californien.

Fisker Ocean skulle være ene om at tilbyde et såkaldt California-mode, hvor køretøjets ni glasvinduer og -paneler sænkes eller glider ned for at skabe en friluftsfølelse.

Motorhjelmen kan i øvrigt slet ikke åbnes, og den fastgjorte hjelm skulle sikre en billigere produktion. Til gengæld betyder det så, at Fisker Ocean ikke får et såkaldt frunk, altså et ekstra rum foran til bl.a. ladekabler.

Virksomheden siger, at de har global produktionskapacitet i USA, Kina og Europa, og Fisker regner med, at man vil bygge mere end 1 mio. køretøjer mellem 2022 og 2027. Hvor modellen helt konkret skal produceres, melder historien endnu ikke noget om, men Henrik Fisker siger, at man vil offentliggøre flere informationer under Genève Motorshow i begyndelse af marts.

Henrik Fisker har sans for den gode fortælling, så bilen er udstyret med California-mode, hvor alle vinduer og glaspaneler køres ned samtidig via tryk på en knap. Foto: Fisker Inc.

Udfordringerne

Henrik Fisker har altid været en mand med store ambitioner, men har ofte haft svært ved at eksekvere, som det hedder i forretningsverdenen. Selv om han skulle nå de opstillede mål om lancering og produktion, vil han også kunne imødese en voldsom konkurrence fra en stribe nye elektriske SUV’er, herunder selvfølgelig Tesla Model T, der skulle komme i 2021, Ford Mustang Mach-E, som debuterer næste år, og Volkswagen ID.4, der kommer allerede ultimo i år. Og som Teslas øverste chef, Elon Musk har oplevet på egen krop, så kræver det milliarder at bringe en ny bil på markedet.

Fisker Inc. blev grundlagt i 2016 og afløste Fisker Automotive, der lancerede Karma-modellen. Virksomheden gik dog konkurs.

Foto: Fisker Inc.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Uddannelse. Snobberiet når nye højder

Synspunkt: Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor langt man vil gå for at fastholde de unge og deres forældre i vildfarelsen om, at gymnasiet er den eneste vej at gå, hvis man vil have et langt og godt arbejdsliv. Det seneste eksempel kom her i avisen den 21. januar, hvor gymnasielæreren Ulf V. Olsen udbredte sig om ”farerne” ved at vælge en erhvervsuddannelse frem for at gå i gymnasiet. Det er forståeligt nok, at han gør, hvad han kan for at beholde sit job som lærer. Vi ville bare ønske, at det blev gjort ved at styrke kvaliteten og relevansen af undervisningen på gymnasierne i stedet for ved at sprede og forstærke fordommene om erhvervsuddannelserne. Først og fremmest er det ganske enkelt faktuelt forkert, når det påstås, at stort set lige mange unge vælger henholdsvis gymnasier og erhvervsskoler. I 2019 valgte hele 72 procent af de elever, der forlod grundskolen, at søge ind på gymnasiet som førsteprioritet, mens kun 20,1 procent satte kursen mod erhvervsuddannelserne. Samtidig får Ulf V. Olsen det til at lyde som om, at stort set alle gennemfører de gymnasiale uddannelser, selv om Danske Gymnasiers egne tal viser, at gennemførselsprocenten svinger fra 85 på STX til 67 på HF. På erhvervsuddannelserne gennemfører 80 procent ifølge Undervisningsministeriet grundforløbet. Og selv om der også er et (for stort) frafald efterfølgende, så har erhvervsskolereformen haft en positiv effekt. Derudover kan man jo nævne, at en erhvervsuddannelse er den direkte vej ud på arbejdsmarkedet, mens mere end hver femte student stadig ikke er kommet i gang med en videregående uddannelse 27 måneder efter den sidste eksamen – og hvad er studenterhuen så egentlig værd? Vi ser også, at rigtig mange studenter vælger efterfølgende at tage en erhvervsuddannelse. På elektrikeruddannelsen har hele 25 procent af eleverne faktisk gennemført en gymnasial uddannelse, og andelen af elever, som har en delvist gennemført gymnasial uddannelse, er også høj. Det kunne måske være en indikation af, at deres valg af gymnasiet i første omgang ikke var det rigtige, og at de i stedet var på udkig efter en mere praktisk orienteret uddannelsesvej. Det er rigtigt, at man på nogle erhvervsuddannelser stadig har udfordringer med at skaffe det nødvendige antal lærepladser, men billedet er ikke sort/hvidt. En række uddannelser (bl.a. de tekniske uddannelser indenfor fx el, vvs og industri) har de senere år således sat nye rekorder for antallet af indgåede uddannelsesaftaler, samtidig med at man som elev allerede begynder at tjene penge under uddannelsen i stedet for at skulle sætte sin lid til en beskeden, statsunderstøttet SU-udbetaling. Alle eksperter er enige om, at behovet for faglærte blot vil blive større de kommende år. Derfor holder Ulf V. Olsens skræmmebillede af en jobverden med stor jobusikkerhed for unge med en erhvervsuddannelse ikke. Og slet ikke når man sammenligner med, at cirka hver femte akademiker ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd stadig står uden arbejde 26 uger efter færdiggjort uddannelse. Kigger man på lønsedlen, er der også god grund til at vælge en erhvervsuddannelse. I hvert fald viser tal fra henholdsvis UddannelsesGuiden og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at man som eksempelvis elektriker eller vvs’ere både får en højere startløn og over et helt liv tjener mere end mange med en akademisk uddannelse. Både for elektrikere og vvs’ere er den månedlige startløn i gennemsnit på 27.000-28.000 kroner efter endt uddannelse, mens man med en længerevarende videregående uddannelse som designer får cirka 20.500 kr. og med en universitetsuddannelse i filosofi kan se frem til en startløn på cirka 21.700 kr. Igen er der naturligvis forskelle på de enkelte fag, men tallene viser under alle omstændigheder, at tingene ikke er så entydige, som gymnasielæreren får det til at virke. Som en sidste ”trumf” leverer han fordommen om, at livet som faglært er præget af fysiske nedslidning, som gør dig gammel før tid. Et argument, der er udtryk for et stærkt forældet virkelighedssyn. Den moderne håndværker og tekniker har i dag adgang til et væld af hjælpemidler, der sikrer, at den fysiske belastning holdes på et minimum, så man kan se frem til et langt og sundt arbejdsliv – og så sundt er det altså heller ikke at sidde på en kontorstol og stirre ind i en computerskærm dag ud og dag ind. Vi siger ikke, at alle skal vælge gymnasierne fra. Men vi ønsker en mere ligeværdig prioritering af de uddannelsesvalg, den næste generation præsenteres for, når livet efter folkeskolen venter. Det stiller krav til både de unge selv, deres forældre og ikke mindst uddannelsesvejlederne. I den sammenhæng er der ikke brug for et unuanceret mørkesyn i forhold til erhvervsuddannelserne og de mange muligheder, de åbner … heller ikke for at understøtte gymnasielærernes jobsikkerhed.

Biler

Kia udvider paletten af plug-in-hybrider

Sydfyn For abonnenter

Problemer på hotel kom bag på bestyrelse og ejer: - Der er ikke er nogen, der har fortalt os det

Annonce