Annonce
Nordfyn

Henrietta står i spidsen for storstilet friluftsstrategi: - Nordfynboerne vil gerne dele deres natur

Henrietta Rasmussen er født og opvokset i det svenske Småland, hvor naturen også altid er tæt på. - Den er på en måde min bedste ven, funderer hun. Foto: Signe Andersen
Nordfyns Kommunes brandingstrategi Fri.Luft.Liv folder sig nu for alvor ud. Det sker med hjælp fra borgere, der som aktive friluftsambassadører skal være med til at sprede det gode ord om den nordfynske natur.
Annonce

Nordfyn: Unik er et ord, der alene må anvendes, når noget vitterligt er, ja, unikt. Som i enestående. Det er ikke et ord, man rutter med.

Sådan har Henrietta Rasmussen, projektleder for Nordfyns Kommunes ambitiøse friluftsstrategi, i hvert fald fået det fortalt, og derfor begynder en god del af hendes sætninger med et forbehold: "Nu må jeg jo ikke sige 'unik', men..."

At hun falder for fristelsen flere gange, mens hun fører an i vandreinterviewet rundt i Flyvesandets kuperede klitlandskab, forstår man godt, for omgivelserne er slående: mod vest skimter man Æbeløs høje profil, mod øst rejser Storskov sig bogstaveligt talt fra den sandede jord, og ret fremme, allestedsnærværende, ruller havet blåt i blåt.

- Vandsport er en af de aktiviteter, friluftsstrategien skal være med til at udbrede. Det kan være kajak, undervandsjagt, kitesurfing, windsurfing - alene i dette område er der seks-syv kitespots. Vi skal naturligvis ikke være det nye Cold Hawaii, for vi har ikke bølger som på Vestkysten, men vi har Fyns længste kyststrækning, 154 kilometer, og den kan vi alle sammen have glæde af, fortæller Henrietta Rasmussen.

Annonce

Borgerne som ambassadører

Den nyslåede projektleder har indgående kendskab til den nordfynske natur; hun vandrer ofte mange kilometer langs med stranden, overnatter i shelter - og så er hun kitesurfer. Således er Henrietta Rasmussen faktisk et glimrende eksempel på den type friluftsentusiaster, hun nu selv er på udkig efter:

- En væsentlig del af den nye strategi er ambassadørerne; borgere, foreninger, erhvervsdrivende, der kan lide at bruge den nordfynske natur, har gode råd, ideer eller aktiviteter. Det kan også være nogen, der gerne vil lære fra sig eller formidle viden. Alle er velkomne. Friluftsambassadørerne kommer til at løfte og bære strategien, for nordfynboerne er stolte af deres natur og vil gerne dele den med andre, mener hun.


Alle kan byde ind - måske vil man lave saunahuse, tilbyde yogakurser ved vandet eller lave langbordsmiddag på stranden. Det kan også være, man er iværksætter og drømmer om at lave guidede bådture. Der er så mange muligheder.

Henrietta Rasmussen, projektleder for Nordfyns Kommunes nye brandingstrategi


Man skal dog ikke være hverken spejder eller sportsudøver for at kunne se sig selv i strategien, understreger Henrietta Rasmussen:

- 'Fri.Luft.Liv' er for alle, børnefamilier, folk, der bare gerne vil nyde madpakken et sted i naturen, eller dem, som godt kan lide en lille gåtur i skoven. Jeg ser heller ikke mig selv som friluftsekspert - slet ikke i forhold til sådan en som Jesper (Kirk Christensen, red.), min gode kollega, der er naturvejleder i Nordfyns Kommune og med til at føre friluftsstrategien ud i livet. Der er jo ikke det friluftsgrej, han ikke ejer.

Stedet, hvor Flyvesandets lille stykke stenstrand møder Storskovens lidt tilbagetrukne, men vildtvoksende brombærkrat og meterhøje træer, er projektleder Henrietta Rasmussens personlige naturfavorit i Nordfyns Kommune. - Her fortællerne træerne historier på flere måder, siger hun. Foto: Signe Andersen
Annonce

Saunahus og langbordsmiddag

Det erklærede mål med den kommunale brandingstrategi er at få flere tilflyttere, og meget gerne børnefamilier, til Nordfyn, så kommunen inden længe kan nå 30.000 indbyggere. Og hovedattraktionen - løftet om at være Danmarks bedste friluftskommune for familier - giver god mening, når man skal tiltrække nye borgere, siger Henrietta Rasmussen:

- Her er masser af plads, masser af luft, masser af muligheder under åben himmel. Det er en strategi og et budskab, alle kan bakke op om; sådan forstår jeg i hvert fald den positive respons, jeg får fra alle kanter. For hvem kan ikke lide natur, og hvem vil ikke gerne bruge den?

Dele af kommunens overordnede friluftsstrategi er allerede sat i søen; cykelstiprojekter i millionklassen, forsøg på at enes om etablering af en kyststi langs den nordfynske kyst, planer for, hvordan udeskole og udedagtilbud skal fungere i praksis. Men meget af brandingstrategiens indhold skal endnu tænkes frem af dem, der skal bruge det. Og her står, med Henrietta Rasmussens egne ord, "alle døre åbne":

- Mit job er ikke alene at koordinere, men især at formidle, motivere og inspirere. Hvis borgere i et lokalråd eksempelvis har en ide til et projekt, hjælper jeg dem på vej og viser, hvilke kommunale puljer de kan søge. Alle kan byde ind - måske vil man lave saunahuse, tilbyde yogakurser ved vandet eller lave langbordsmiddag på stranden. Det kan også være, man er iværksætter og drømmer om at lave guidede bådture. Der er så mange muligheder.

Så hvad skal man gøre, hvis man sidder derude og har en god ide?

Henrietta Rasmussen tiltrådte stillingen som projektleder for Nordfyns Kommunes brandingstrategi 'Fri.Luft.Liv' den 1. april. Foreløbig siger ansættelseskontrakten to år, men strategien i sin helhed skal udrulles over en længere periode - helt frem til 2027. Foto: Signe Andersen

- Call me, siger hun og griner.

Nordfyns Kommune inviterer alle, der er nysgerrige på strategien og ambassadørrollen, til fyraftensmøde onsdag den 21. oktober klokken 16.00-17.00. Mødet foregår på Otterup Rådhus, og man skal tilmelde sig på herasm@nordfynskommune.dk senest den 16. oktober.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Odense

Kampen mod fjernvarmesalg fortsætter: Ny forening gør klar til at tage sagen i retten

Annonce