Annonce
Indland

Hemmelig koldkrigsbunker under Rold Skov åbner til næste år

Visualisering / AART architects / Nordjyllands Historiske Museum/Free
Atomsikker bunke fra Den Kolde Krig får sit eget velkomst- og læringscenter og åbner for publikum i 2021.

Dybt under Rold Skov syd for Aalborg blev der tilbage i 60'erne bygget en tophemmelig bunker, der skulle huse regering og regent i tilfælde af krig.

Nu er den 5500 kvadratmeter store atomsikre bunker på vej til at blive omdannet til et koldkrigsmuseum, der åbner til næste år.

- Vi har været i gang med at samle penge ind til det her siden 2012. Nu står vi ved en milepæl og skal til at projektere et velkomstcenter, siger museumsdirektør Lars Christian Nørbach, Nordjyllands Historiske Museum.

Torsdag blev arkitektfirmaet AART Architects valgt til at tegne velkomst- og læringscenteret, der skal bygges ved indgangen til bunkeren.

Den samlede pris for projektet beløber sig til 75 millioner kroner, og første spadestik ventes at blive taget til sommer.

Det var først i 2012, at anlægget med navnet Regan Vest (Regeringsanlæg Vestdanmark, red.) kom til offentlighedens kendskab.

Bunkeren blev taget ud af beredskabsplanerne og fredet for eftertiden.

Det blev startskuddet til planen om at omdanne bunkeren med plads til dronningen, regeringen og forsvarskommandoen til et koldkrigsmuseum.

- Det unikke er, at bunkeren står intakt med 240 sengepladser. I andre lande har man haft lignende anlæg, men de er gradvist blevet afmonteret.

- Her står bunkeren, som den så ud op gennem 70'erne og 80'erne. Det er en tidslomme, siger museumsdirektøren.

Bunkeren rummer også køkken, depotrum, lægeklinik og maskinrum.

Koldkrigsmuseet, der skal drives af Nordjyllands Historiske Museum, forventer at kunne tiltrække op til 40.000 besøgende om året.

- Det er lidt begrænset af, at vi skal tage folk ind i hold med 10-12 personer ad gangen, siger Lars Christian Nørbach og anslår, at en rundvisning i anlægget vil tage mellem fem kvarter og halvanden time.

I det tilhørende læringscenter får skole- og gymnasieklasser mulighed for at prøve kræfter med et dilemmaspil, der bygger på autentiske krigsscenarier fra 70'erne og 80'erne.

Selv om koldkrigsmuseet beretter om en svunden tid, hvor truslen om en atomkrig var overhængende, så har det også noget at sige de yngre generationer i dag, mener museumsdirektøren.

- Bunkeren afspejler Den Kolde Krig, men også hele tankegangen bag det danske demokrati.

- Bunkeren skulle rumme regeringen, dronningen, forsvarskommandoen og repræsentanter for pressen. Det siger jo meget om vores styreform og demokrati, også i dag, siger Lars Christian Nørbach.

/ritzau/

Annonce
Pressemeddelelse fra Realdania
Lars Horn / Nordjyllands Historiske Museum/Free
Lars Horn / Nordjyllands Historiske Museum/Free
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce