Annonce
Middelfart

Helt i top: Strib Skole er blandt de bedste i landet til skoleudvikling

Strib Skoles udviklingsforløb er et samarbejde med skoler og læringscentre i Holland, England, Sverige og Finland. I projektet har skole fået elever i indskolingen til at samarbejde med elever i andre lande. PR-foto

Middelfart: DM i skoleudvikling er netop blevet afgjort, og Strib Skole endte helt i toppen af feltet med en tredjeplads.

Den fornemme placering skyldes, at skolen har omsat teknologi- og it-dagsordenen til leg, dans og spil for både indskolingselever og personale.

Skolen samarbejder med både skoler og læringscentre i Holland, England, Sverige og Finland. I projektet har de formået at få elever i indskolingen til at samarbejde med elever i andre lande.

Projektet handler ikke bare om at lære at kode, men mere om at forstå de bagvedliggende tankeprocesser og tilgange, som vores digitale verden bygges op af, eksempelvis algoritmer.

Vinder af DM blev Lisbjergskolen i Aarhus Kommune for individuelt tilrettelagt valgfagsundervisning.

Førsteprisen var på 50.000 kroner.

Det var fjerde år i træk, at prisen for DM i skoleudvikling blev uddelt. I år var 25 udviklingsforløb med i kampen om priserne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Du tager fejl, Mette

Statsminister Mette Frederiksen talte i sin nytårstale for flere tvangsanbringelser af børn. Jeg er lodret uenig: Vi skal have som mål at tvangsanbringe så få børn udenfor hjemmet som muligt. Vores ambition som samfund må være at skabe gode rammer om børnene og familierne, så tvangsanbringelser bliver absolut sidste udvej. Vi har i dag to voldsomme problemer: at de allersvageste familier ikke bliver hjulpet godt nok, tidligt nok, og at det system vi anbringer børn i, ikke virker. Løsningen må for det første være at hjælpe familierne bedre, og for det andet at reparere anbringelsessystemet, så det også virker bedre. I dag går det alt for ofte galt for de anbragte børn. Halvdelen af alle unge hjemløse er tidligere anbragte. Meget få af de anbragte børn får en uddannelse. En skræmmende høj procentdel af de tidligere anbragte forsøger selvmord. Og rigtig mange anbragte børn får selv børn, der bliver anbragt. Lad os derfor fokusere på, hvordan vi undgår at anbringe børn! Man kan for eksempel støtte nybagte forældre, så de nye familier får en bedre start på livet sammen. Helt fra fødslen kan der tilknyttes socialt personale til de svageste familier, og de kan også få tid i særlige barselshuse, så en ny familie først kommer hjem, når de er parate til det. Vi skal også – under alle omstændigheder – styrke normeringen i vuggestuer og børnehaver, og have flere lærere i folkeskolen. For det er i de gode institutioner at vi dels skal opdage tidligt, når børnene ikke har det godt, og dels er i stand til at hjælpe de børn ekstra meget, der ikke har den store støtte derhjemmefra. I de tilfælde hvor det alligevel går galt, og et barn fjernes fra familien, skal vi sætte langt mere kvalificeret ind, end vi gør i dag. For eksempel med bedre plejefamilier. For eksempel med ordentlige vilkår for anbragte børn der fylder 18 år. Og absolut også med frivillige tilknyttet de anbragte børn, så de anbragte børn også har venner og mentorer, der ikke repræsenterer myndighederne. Vi vil fra radikal side gerne være med til at drøfte hvordan vi forebygger anbringelser, og hvordan vi forbedrer anbringelser. Men begge dele skal være på plads, før vi går ind i en diskussion om flere anbringelser.

Odense

Et skud tysk testosteron: For første gang i otte år har Odense Zoo atter en søløve-han

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];