Annonce
Faaborg-Midtfyn

Helt håbløst: Det er umuligt at bestille tid til vaccination

Erik Moretto er bekymret for alle dem, der ikke er så skrappe til computere. Foto: Bent Warncke
Vi gør alt, hvad vi kan, lyder det fra regionsdirektøren, der håber, at tekniske problemer er løst i starten af næste uge.

Faaborg: Faaborgenseren Erik Morettos kone, Lis, har de to seneste dage logget sig ind på www.vacciner.dk for at få en tid til den længe ventede vaccination mod covid-19.

Hun er blandt dem, der er særligt sårbare over for covid-19-smitte og har netop fået besked om, at det nu er hendes tur til at blive vaccineret.

Men indtil nu har det været en frustrerende oplevelse. Både tirsdag og onsdag har Lis forgæves forsøgt at booke en tid.


Så ryger man bagerst i køen igen - en kø som forleden var på 45 minutter - så bliver man altså lidt frustreret.

Erik Moretto


- Det går sådan set fint med at få en tid til den første vaccination, men når vi så skal vælge tid til den anden, får vi præsenteret fem mulige datoer, og her hopper kæden af. Der eksisterer nemlig ikke en mulighed for at bestille tid nummer to, lyder det fra Erik Moretto.

For at føje spot til skade mister man oven i købet sin plads i køen, hvis man forsøger at starte processen forfra med tidsbookningen.

- Så ryger man bagerst i køen igen - en kø som forleden var på 45 minutter - så bliver man altså lidt frustreret, fortæller Erik Moretto.

Bookingen af vaccinationstid kan ikke afsluttes, før man har fået tid nummer to, så det efterlader dem, der forsøger, i et limbo.

Annonce

Vi gør, hvad vi kan

Problematikken er kendt i Region Syddanmark, der onsdag lagde en pressemeddelelse på hjemmesiden, hvor koncerndirektør Kurt Espersen beklager.

Regionen har tekniske problemer, og direktøren forstår borgernes irritation.

- Det er en virkelig frustrerende situation at stå i, når man gerne vil gøre sin borgerpligt og blive vaccineret - og måske oven i købet har ventet i kø for at komme til at booke en tid. Vi har fået rigtig mange henvendelser fra borgere, der er trætte af det, og vi arbejder på højtryk for at få det løst. Jeg håber, at de berørte borgere vil bære over med os og holde en god tone over for de mange medarbejdere, der sidder og besvarer opkald. Vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe så mange som muligt, så hurtigt som muligt, lyder det i pressemeddelelsen.

Netop i disse dage har en meget stor gruppe borgere fået en invitation til vaccinerne fra Sundhedsstyrelsen, og det øger trykket på systemet og regionens hotline.

Efter to dage er det endnu ikke lykkedes at få en vaccinationstid til Erik Morettos kone. Foto: Bent Warncke

- De mange nye inviterede skal nok blive vaccineret i takt med, at vaccinerne lander i Region Syddanmark, men da regionen kun får et mindre antal doser, så kan det godt være, at man må vente et par uger på vaccinationen, selv om man har fået invitationen nu. Borgerne skal nok blive vaccineret. Det lover jeg, lyder det fra Kurt Espersen.

Koncerndirektøren skriver endvidere, at man har en forhåbning om, at de tekniske problemer er løst i starten af næste uge.

Og det må familien Moretto og de mange andre, der venter på at få en tid, så indstille sig på.

Erik Moretto har en forståelse for, at der kan være logistiske og tekniske problemer.

- Men så skal man lade være med at sætte processen i gang. Man skal sætte sig ind i, hvad det er, kunden oplever, inden man trykker på startknappen, siger Erik Moretto.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

S-politiker om klinkesag fra Bolbro: - Jeg synes, det er provokerende

Odense For abonnenter

Jura-professor klar til kamp: Klinke-strid kan ende i retssag mod Odense Kommune

Annonce