Annonce
Odense

Hele verden skriver om det nye H.C. Andersen-museum

De animerede billeder af, hvordan det nye H.C. Andersens Hus kommer til at se ud, kan ses i aviser, online-medier og magasiner hele verden rundt. Illustration: Kengo Kuma & Associates, Cornelius Vöge, MASU planning
Selv om det forventeligt kan blive svært at få udenlandske turister i større tal til Odense lige med det første, er jorden gødet i form af massiv presseomtale af det nye H.C. Andersens Hus.

Odense: Google Translate kan en hel del efterhånden. For eksempel oversætte en for langt de fleste af os komplet uforståelig serie af tegn til noget, der næsten minder om rigtig dansk. Tag som eksempel nedenstående, der måske nok har sine sproglige fejl, men ellers er ganske forståeligt:

"Det splinternye Andersen Museum åbnes storslået i Odense, Andersens hjemby sommeren 2021, og tager dig ind i eventyrverdenen til Master Andersen på en helt ny måde. Med sin unikke visuelle og interaktive oplevelse integrerer det splinternye Andersen Museum subtilt naturlandskab med arkitektonisk design og moderne udstillinger, ligesom Andersens eventyr, der åbner en vidunderlig rejse for besøgende. Den nye bygning blev designet af den berømte arkitekt Kengo Kuma, og hele projektet har modtaget stærk støtte fra AP Mller Foundation."

Citatet er hentet - og oversat - fra det kinesiske online-medie News QQ, der har et læsertal, som ville få os på fyens.dk til at gå stille med dørene.

Annonce


It’s not a historical museum, it’s more an existential museum.

Henrik Lübker i amerikanske Smithsonian Magazine


Citatet er bare ét blandt mange, der kan findes i internationale medier i disse uger og måneder. Historien om det nye H.C. Andersens Hus, der slår dørene op 30. juni til en såkaldt blød åbning, går verden rundt.

Det er Have A/S, som har fået opgaven med at få historien om det nye museum ud i både danske og internationale medier, og det ser ud til at gå meget godt.

Et paradoks

Det højt estimerede amerikanske månedsmagasin, Smithsonian, der har et oplag på knap to millioner, har således en fornem feature-artikel, hvor man både har talt med Henrik Lübker, kreativ chef for det nye museum og med de amerikanske Andersen-eksperter, Jack Zipes og Maria Tatar.

Vinklen på historien er i høj grad den, som det nye museum selv gerne vil fremstille. Nemlig at det ikke bliver et traditionelt museum, men mere et, hvor man dykker ned i Andersens indre liv.

- It’s not a historical museum, it’s more an existential museum, siger Lübker for eksempel til Smithsonian. Og her undlader vi at bruge Google Translate.

Egentlig er den megen internationale omtale op mod åbningen lidt af et paradoks, da man jo næppe kan vente udenlandske turister i større antal. Covid-19 har vendt op og ned på meget i den henseende. Planen var faktisk at lave en stor, international kampagne for det nye museum under OL i Tokyo sidste år, men disse blev som bekendt udsat til i år.

Odense Bys Museer vil dog under det udsatte OL, der finder sted 23. juli til 8. august, være til stede med en mindre pavillon i samarbejde med den danske ambassade.

- Det er stadig vigtigt at få vist flaget i Japan, ikke mindst fordi arkitekten på det nye museum, Kengo Kuma, er japansk, som museumschef Torben Grøngaard Jeppesen formulerer det.

Annonce

Nabolandene

Det er dog næppe sandsynligt, at der kommer japanske eller asiatiske turister i større stil til Odense lige med det første. Mere sandsynligt set i lyset af de gradvise lempelser, der er ved at ske, er at eventuelle udenlandske turister kommer fra nabolandene.

Og der kan man for eksempel se, at Sveriges tre største aviser, Aftonbladet, Expressen og Dagens Nyheter alle har skrevet om det nye museum. Ligesom der er masser af tysk, hollandsk, belgisk og - lidt længere væk - østrigsk og italiensk presse-interesse for det nye museum.

Også englænderne skriver flittigt, og de har endda haft mulighed for deres egen vinkel, idet det er et engelsk firma, Event Communication, der har stået for museets indhold.

Annonce

Italiensk for begyndere

For lige at vise, at Google Translate måske er bedre til kinesisk end italiensk, slutter vi af med, hvad man, indtil man rammer betalingsmuren kan læse om det nye HCA-museum i online-udgaven af Italiens næststørste dagblad, La Repubblica: "Forme eventyr. Genoplev dem indefra. Gå ind i den fortryllede verden af ​​prinsessen og ærten, se den lille havfrue blive en kvinde eller den lille matchpige på en kølig aften. At være børn igen. En unik rejse ind i HC Andersens fantastiske sind. Med denne idé blev det nye museum dedikeret til den berømte og elskede forfatter født i Odense i Danmark, der bliver indviet næste sommer. Et innovativt projekt, en ny måde at fortælle værkerne på, men..."

Og det er altså ikke næste sommer, men denne sommer, nærmere bestemt 30. juni, museet åbner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

En handlekraftig kvinde fylder 80

Faaborg-Midtfyn

Lokal nedlukning af sogn truer efter fødselsdag og fest: Nu lukker alle kommunens bosteder for besøg

Annonce