Annonce
Nordfyn

HCA Airport skal fremtidssikres: Vision om at fordoble passagertallet i løbet af få år

HCA Airport forventer en betydelig vækst de kommende år. Arkivfoto
Målet er at skabe rammerne for en visionær udvidelse og fremtidssikring af HCA Airport. Der skal skabes lovmæssig mulighed for, at lufthavnen om 10 år kan håndtere 200.000 passagerer årligt. Planprojektet er sendt i høring.

Nordfyn: Der er muligheder for, at HCA Airport kan vokse eksplosivt de kommende årtier. Sådan lyder vurderingen fra lufthavnens ledelse, og det er baggrunden for, at en projektbeskrivelse nu er sendt i høring.

I visionerne indgår en så stor udvidelse af lufthavnens faciliteter, at den om 10 år skal være i stand til at håndtere 200.000 passagerer om året - og inden for få år gerne en fordobling. Sidste år havde den fynske lufthavn omkring 25.000 passagerer.

- Der er ikke noget konkret planlagt om udvidelsen. Sådan skal det ikke forstås. Vi vil gerne i god tid skabe de bedst mulige rammer at agere under. Vi har sat processen i gang for at fremtidssikre os, så vi kan gå i gang, hvis og når behovet og efterspørgslen er der - og når finansieringen er på plads, siger lufthavnsdirektør Hans Okholm Vejrup.

Annonce

- Den internationale lufttrafik stiger. Når væksten kommer, skal vi have det formelle på plads over for myndighederne, så vi kan gå i gang.

Hans Okholm Vejrup, lufthavnsdirektør HCA Airport.

Vækst på vej

Så når tallet 200.000 passagerer nævnes, er det ikke fordi, at I har et specifikt antal passagerer i kikkerten?

- Vi vil have betydeligt flere passagerer og det får vi, men vi ved også, at det er en proces, som tager tid og afhænger af flere faktorer – blandt andet luftfartsselskabernes planlægning, strategi og timing. Omvendt oplever vi også på rutekonferencerne, at der er interesse for os. Den internationale lufttrafik stiger. Når væksten kommer, skal vi have det formelle på plads over for myndighederne, så vi kan gå i gang.

- Vores store opland giver os også tro på, at vi kan vokse. Der er alene 500.000 fynboer, der inden for kort køretid, har mulighed for at komme til lufthavnen. Øger vi radius til blot 60 minutters kørsel, er der et potentiale på godt 900.000 mulige rejsende. Den korte radius til så mange mennesker er interessant for flere luftfartsselskaber.

De mennesker har boet der hele tiden. Så hvor kommer jeres optimisme fra?

- Jeg begrunder den i de tilbagemeldinger, vi får på rutekonferencerne. Men det er et langt, sejt træk, hvor flere af luftfartsselskaberne først skal opdage, at der en lufthavn på Fyn med et stort uopdyrket opland.

Vil det ikke blive vanskeligt at fravriste noget af det fundament med ruteflyvninger, som Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn har opbygget gennem mange år?

- Vi kommer ikke til at fravriste. Luftfartstrafikken er stigende, og der er også plads til os. Potentialet er der, men vi har ikke haft den rette vare på hylden, vurderer Hans Okholm Vejrup.

Flere i erhvervsparken

Med til visionerne for udviklingen af lufthavnsområdet hører også en udvidelse af den nuværende erhvervspark. Droneindustrien, som er repræsenteret der i dag, forventer eksempelvis at ansætte væsentlig flere medarbejdere inden for de kommende år.

- Der er et interessant vækstpotentiale. Vi oplever stigende efterspørgsel på at komme ind i erhvervsparken, fortæller Hans Okholm Vejrup.

Projektbeskrivelsen indeholder også en 30 års vision. I den indgår blandt and en ny selvstændig terminalbygning med tilhørende parkeringsanlæg, forlængelse af landingsbanen og muligheden for at kunne servicere op mod en halv million passagerer årligt.

Fordebatten, der efter planen skal ende med et nyt plangrundlag for området, er sendt i høring frem til 12. august.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce