Annonce
forside

Hastværk dræbte 11 søfolk på Stevns Power

Det gigantiske rørlægningsfartøj "Castoro Otto", som lagde gasledninger nedud for Nigerias kyst.

På selve forlis-dagen 19. oktober 2003 og også dagen før gjorde besætningen på Svendborg-skibet Stevns Power moderskibet Castoro Otto opmærksom på, at ankerwiren blev trukket for hurtigt ind

Tre fynske søfolk, seks filippinere samt to besætningsmedlemmer fra Congo omkom, fordi hastværk prægede arbejdsindsatsen 19. oktober 2003, hvor det gigantiske rørlægningsfartøj "Castoro Otto" lagde gasledninger ned på havbunden ud for Nigerias kyst. Søfartsstyrelsens opklaringsenhed offentliggjorde torsdag morgen søulykkesrapporten over dødsulykken. Den konkluderer, at Svendborg-skibet "Stevns Power" blev trukket i døden, mens det i for høj hastighed var i færd med at flytte et af "Castoro Otto"s mange ankre. Selv samme dag, som "Stevns Power" pludselig krængede og fik vand på dækket, havde skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, gjort besætningen på kæmpe-skibet opmærksom på, at der blev trukket for hastigt ind på ankerwiren fra "Castoro Otto", og samme nødråb var afsendt dagen før. Kort sagt har ankerwiren fra "Castoro Otto" halet Svendborg-skibet om på siden, så det blev fyldt med vand. Skønt vejret var stille og solrigt og redningsbåde hurtigt ankom til ulykkesstedet, er ingen af de 11 søfolk fra "Stevns Power" nogen sinde fundet. De befinder sig fortsat på 85 meter dybt vand ud for den nigerianske havneby Port Harbour. Lars Gerhard Nielsen, opklaringschef i Søfartsstyrelsen, gør sig i søulykkesrapporten nogle betragtninger over det høje arbejdstempo, som kendetegner besætninger på ankerhåndteringsskibe som "Stevns Power", der arbejder for rørlægningsfartøjer. Han og kollegaerne har talt med en række søfolk med stor erfaring i denne særlige arbejdsdisciplin og konkluderer, at der i denne gruppe hersker en ganske særlig holdning og kultur. Når der udføres ankerhåndtering, skal arbejdet gøres hurtigt og effektivt, for rørledningen skal være lagt inden en bestemt dato, og på rørlægningsskibet (i dette tilfælde "Castoro Otto") vil man også gerne have skibet chartret til næste opgave. - Det er imidlertid helt klart, at de to eller tre minutter ekstra, det i den aktuelle situation ville have taget at udføre manøvren og hive ind på ankerwiren i et langsommere tempo, er fuldstændig uden betydning for det samlede tidsforløb, erklærer Lars Gerhard Nielsen i rapporten. Desuden konkluderer Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, at procedurerne for samarbejdet mellem "Castoro Otto" og "Stevns Power" om ankerflytningen var mangelfuldt, og at Svendborg-skibet bakkede i for høj fart under udførelse af arbejdet. Endelig var "Stevns Power" for tung i bagenden, fordi man havde trimmet skibet agterud for at lette ankerflytningen. Dette skabte for lille afstand mellem havoverfladen og dækket, så vandet let kunne vælte ind over "Stevns Powers" bagende, da wiren fra "Castoro Otto" pludselig trak skibet nedad. Endelig var lugen på "Stevns Power" åbnet, akkurat som muligvis de vandtætte døre også stod på vid gab. Vandet kunne altså trænge ned i maskinrummet og fylde skibet, der sank meget hurtigt. Søulykkesrapporten angiver også andre mulige årsager til forliset, som imidlertid ikke kan fastslåes med sikkerhed, nemlig manglende erfaring hos den navigatør, der manøvrerede "Stevns Power " på ulykkestidspunktet, eventuelle fejl på skibets styremaskine og uopmærksomhed hos "Stevns Power"-navigatøren på grund af træthed. Desuden kan reservewiren på 28 tons have revet sig løs og bidraget til skibets krængning eller måske har ankerwiren fået fat i et eller andet på havbunden, så trækkets retning er ændret i utilsigtet retning. Generelt anbefaler opklaringsenheden, at der for ankerhåndteringsskibe udarbejdes skriftlige procedurer i samarbejde med det fartøj, der arbejdes for. Alle de tre omkomne danskere ombord på "Stevns Power" var fynboer. Foruden den 56-årige skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, druknede også navigatør Arkai Maribo, Øksendrup, 54 år, samt styrmand Peter Ulrik Sondorp, Gudme, 45 år. "Stevns Power " var hjemme hørende i Svendborg under Nordane Shipping A/S.

Samme dag, ulykken skete, havde skibsfører Hans-Erik Hansen, Odense, gjort besætningen på "Castoro Otto" opmærksom på, at der blev trukket for hastigt ind på ankerwiren fra skibet.
Svendborg-skibet "Stevns Power" blev trukket i døden ud for Nigerias kyst.
Højt arbejdstempo kendetegner ifølge søfartsstyrelsen besætninger på ankerhåndteringsskibe som "Stevns Power", der arbejder for rørlægningsfartøjer
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Blev landskendt for at drikke sit eget tis for åben skærm: Nu kaster 33-årige Camilla sig ud på en vanvittig rejse

Danmark

Søndagens coronatal: 353 nye smittede det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forbrug

Tilbud onsdag aften: Du får ekstra 50 procent rabat på datovarer i supermarkeder

Erhverv For abonnenter

Se ind i Assens' nye restaurant inden den åbner: Vi kommer til at lave mad, som folk vil køre efter

Odense Bulldogs

Efter en rædselsfuld start: Bulldogs genopstod som Fugl Føniks

Odense

Jem og Fix åbner endnu en butik i Odense: - Den bliver større og mere luftig, end kunderne er vant til

Odense Håndbold

Odense Håndbold tilbage på sejrssporet - Champions League kamp blev en målrig affære

Danmark

Søndagens coronatal: 353 nye smittede det seneste døgn

Odense Bulldogs For abonnenter

Bulldogs i hård kamp: Navne med varme numser, toppost og din stemme

Odense

Cecilia droppede fuldtidsjobbet for at blive selvstændig: Nu broderer hun med mormors gamle sytråd

Tyskland

Live: Valgprognoser giver lille forspring til SPD - følg gyservalget i Tyskland

Kultur

Stig Rossen faldt i søvn på scenen midt i en forestilling: - Jeg havde slået hjernen fra og sendte kun kroppen på arbejde

Navne For abonnenter

Har hjulpet over 1000 mennesker til selvmord: Kontroversiel læge har dødelig dosis klar til sig selv og hustruen

OB

OB-træner kender ikke til retfærdighed - nu skal defensive udfordringer løses

Annonce