Annonce
Debat

Har musikken en fremtid i Odense?

Synspunkt: Hvor mange æg skal der knækkes for at få en omelet? Musikchef Finn Schumachers bidrag 15. april til at forstå baggrunden for nedlæggelsen af Filharmonisk Kor ægger til modsigelse. For hvad med dagen efter, når omeletten er nydt og har givet næring, ja så melder sulten sig igen. Men omeletten er der ikke længere.

Billedet med, at der skal knækkes æg for at få en omelet dur simpelthen ikke. For musik er ikke en omelet, musik er liv, og man skaber ikke et musikliv ved at knække det. Liv skal næres og gødes, vises omsorg og kærlighed, hvis det skal vokse og blive til noget.

Billedet af Filharmonisk Kor stråler af glæde, optimisme og håb for musikken i Odense. Billedet er fra 2018, hvad er der sket siden da? Svaret fra manden med æggene virker ikke overbevisende på en udenforstående, som er født i Odense, og hvis hjerte banker for den fynske hovedstad.

Annonce


Det virker uklogt, uovervejet og uforståeligt ikke at inddrage Filharmonisk Kor i skabelsen af et stærkere sangmiljø i Odense.


Bevares, koret ser ikke ud til at have filharmoniske dimensioner, men det gør Odense Symfoniorkester heller ikke, og orkestret må vel også hente assistance udefra, når sygdom eller partiturerne kræver det. At Odense skal være et sangens kraftcenter, når nu Folketinget har afsat midler til sådan et formål i finansloven for 2021, virker umiddelbart selvfølgelig lige så oplagt, som det virker uklogt, uovervejet og uforståeligt ikke at inddrage Filharmonisk Kor i skabelsen af et stærkere sangmiljø i Odense.

Det ville have fået korets medlemmer til at stråle endnu mere af optimisme, musikglæde og forventning. Nu ser koret ud til at være fjernet fra Odenses musikalske menukort med et pennestrøg - og manden med æggene efterlader korets medlemmer på perronen - vel sagtens ikke bare som frustrerede korsangere, men også som enten frustrerede eller endda ikke-koncertgængere!

Det er desværre ikke hver dag, tonerne fra Odense nu om dage giver genlyd, så det runger. Og når det så sker, så skal de da helst være gode. Som de uforglemmelige dage med Odense Ringen, som med Odeon som skal havde potentiale til at blive et guldæg.

Med musikfestivalen Musikhøst havde Odense et kæmpeæg, hvor den nyeste musik, såvel den danske som den internationale, havde det som blommen i et æg. Og hvor de musikstuderende på konservatoriet blev udfordret til det yderste og gjorde erfaringer af livslang betydning - for dem selv og for dansk musikliv. Musikhøst skabte relationer mellem Odense og det udøvende og skabende musikliv, ikke bare i Danmark, men internationalt.

Musikhøst står ikke længere på Odenses musikalske menukort.

Mens vi venter på, at Carl Nielsen Museet genåbner i helt ny udformning senere på året, så går tankerne tilbage til Carl Nielsen Festivalerne, som også var noget, der naturligt blev forbundet med Odense. De står heller ikke længere på menukortet. Det gør Carl Nielsen Konkurrencen heldigvis endnu, selv om den en overgang så ud til også at skulle fjernes.

Hvad sker der med det lysegrønne håb for musikken i Odense, der stråler fra en glad Morten Heides slips på billedet fra 2018? Har musikken en fremtid i Odense? Skal den overhovedet have det? Spørgsmålene stilles til alle med ansvar og forpligtelser for byen og dens udvikling - eller afvikling.

Manden med æggene skulle nødigt ende i muddergrøften som manden med leen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense Håndbold For abonnenter

Eks-landsholdsspiller før Odenses semifinalebrag: - Jeg havde drømt om en større rolle

Annonce