Annonce
Biler

Høje biler hjælper super-luksusmærker til at nå nye rekorder

Den høje Cullinan er en af de modeller, som har været med til at drive væksten for Rolls-Royce i det forgange år. Foto: Rolls-Royce
Bentley og Rolls-Royce sælger rekordmange biler verden over. De nye høje SUV’er Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan er med til at drive væksten.

Skulle det være en høj og kantet Bentley eller Rolls-Royce?

Tankerne om, at nogle af verdens mest prestigefyldte luksusmærker skulle gå i højden, ville være tankespind for ganske få år siden. Men moden skifter.

Ikke alene vil mange af kunderne til de ekstremt dyre biler i stadig stigende grad selv sidde bag rattet frem for at have en chauffør foran, de er også klar til at give afkald på fordums opfattelse af en limousine.

Det sætter sit præg på salget af de to mærker, som i fjor endnu en gang slog nye rekorder, og hvor nye, høje modeller som Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan var med til at trække afsætningen op.

Hos Bentley landede salget med 11.006 biler for syvende år i træk over en halv snes tusinde styk, mens Rolls-Royce med 5152 biler lå 25 procent over rekorden fra 2018, som var på 4107 biler.

Annonce

Bentley og Rolls-Royce

Bentleys grundmodeller: Flying Spur, Continental, Mulsanne, og Bentayga.

Rolls-Royces grundmodeller: Ghost, Wraith, Dawn, Ghost, Cullinan.

Super hurtig SUV

Hos Bentley tæller Bentayga-programmet en stribe modeller, hvor den mest kraftige, Bentayga Speed med en 6,0-liters W12-motor på 635 hk, har været med til at sætte endnu mere gang i salget sammen med den lidt mere fornuftige Bentayga Hybrid. Det er reelt en opladningshybrid, hvor en V6-motor spiller sammen med batteri og elmotor, og som kan køre 39 kilometer på ren strøm. I den fartglade afdeling tæller også den nye åbne Continental GT Convertible samt Continental V8.

Hos Rolls-Royce trækker ikke alene Cullinan, men også mærkets lidt mere sportsligt stylede Black Badge-modeller. Der er også pæn efterspørgsel på den forholdsvis nye anden generation af den største Phantom samt Wraith, Dawn og Ghost, hvor sidstnævnte efter en halv snes år på banen står over for en afløser, som lanceres i midten af 2020.

Bentley kan også se frem til nyheder i år, hvor der blandt andet kommer en ny mellemstor Flying Spur-limousine.

Rolls-Royce-boss Torsten Müller-Ötvös kan ydermere konstatere, at der især har været gang i afsætningen af de såkaldte bespoke-modeller, hvor ejeren skræddersyer bilerne fra bunden. Samtidig har Rolls-Royce lanceret mindre special-serier som blandt andet Zenith Collectors’s Edition af Ghost som markerede en afslutning på modelrækken og Wraith Eagle VIII, der hyldede den første nonstop atlantiske flyvning, hvor flyet blev drevet af to Rolls-Royce Eagle-motorer.

Netop bespoke-delen tæller også hos Bentley, hvor en bespoke-afdeling dedikeret til formålet, kaldet Mulliner, har været med til at trække salget op, lyder det fra Bentley-chefen Adrian Hallmark.

Flere købedygtige

Rolls-Royce har især pæn afsætning i Nordamerika, der tegner sig for en tredjedel af omsætningen fulgt af Kina og Europa. Hos Bentley er mønstret næsten det samme, hvor Europa dog er væsentlig større end Kina.

Hvis nogle søger en forklaring på væksten i en verden, hvor fokus ellers har været på bæredygtighed og CO2-udledning, er svaret, at det bliver fortsat flere velhavende købere i verdens-vækstmarkeder, som vil have en superluksusbil, når lejligheden byder sig. Det skyldes blandt andet, at der er større muligheder end tidligere for at skabe sig en formue, for eksempel i Asien. Samtidig er de to mærker, hvor Rolls-Royce ejes af BMW og Bentley af VW, kommet ud på langt flere markeder end tidligere, så de ikke er så følsomme over for regionale udsving.

Bentley Bentayga fylder både i bredden og højden. Modelprogrammet er udvidet med bl.a. en hybrid og en hurtig Speed-model. Foto: Bentley
Bentley Continental GT Convertible er en af de nye modeller, der for alvor er en drivers car, og som har trukket salget op for Bentley. Foto: Bentley
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce