Annonce
Biler

Høj franskmand strækker sig ud

Den nye Renault Captur bygger videre på linjerne fra første generation. Men crossoveren er vokset i længden og har fået mere attitude. Foto: Yannick Brossard
Renault Captur vokser, får mere udstyr og rykker nærmest en kvart klasse op på alle fronter i den helt nye generation.

Vokseværk og mere fylde. Det er ikke alene nøgleordene, når teenagere skyder i vejret, men en udvikling, som sagtens overføres til bilernes verden, hvor den høje Renault Captur nu er klar i anden generation, der er mere moden og afrundet.

I modsætning til Clio, som netop er lanceret i en ny aftapning, der ligner forgængeren op ad dage, har franskmændene givet Captur en langt større overhaling, der gør miniklasse-crossoveren mere anvendelig og tangerer en mellemklasse-konkurrent som VW T-Roc, der dog er lidt bredere. Det står klart efter et par dage med den nye model ved premieren i græske Athen.

Captur er ikke alene vokset med 11 centimeter, så den nu lander på 4,23 meter, og tangerer den nye rummelige Skoda Kamiq, som er den mest oplagte konkurrent. Den har også fået et ordentligt løft på kvaliteten i kabinen og kan fås med nyt avanceret sikkerhedsudstyr, hvor en del bliver standard.

Det gælder blandt andet full LED-forlygter og en sikkerhedspakke med nødbremse, som reagerer for bløde trafikanter i mørke, vejbaneassistent, der holder vognen i banen og advarer ved utilsigtet vognbaneskift, samt skilteaflæser med advarsel for hastighedsoverskridelse. Her er også fartpilot, der dog ikke er adaptiv.

Den danske importør har ikke priser for Captur, der lander herhjemme i løbet af december. Men ifølge vores oplysninger vil den billigste Life-model formentlig starte fra omkring 175.000 kroner med en 1,0-liters 100-hk TCe-benzinmotor, der erstatter den nuværende basismotor på 90 hk, hvilket er 8000 kroner over den nuværende model.

På turen kørte vi mellem-modellen, Zen, og den kendte 1,3-liters 130-hk TCe-benzinmotor med direkte indsprøjtning. Den lander formentlig lige omkring 210.000 kr.

Captur er i forvejen populær hos danskerne, og den nye model har alle de kvaliteter, som skal til for at gøre sig gældende i den boomende miniklasse af høje crossovere.

Annonce

Renault Captur Zen TCe GPF 130 hk

Anslået pris: Cirka 210.000 kroner.

Captur fra, anslået: 175.000 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: Ukendt.

Brændstoføkonomi: Ukendt.

C02 pr. km: Ukendt.

Motor: Benzinmotor på 1,3 liter.

Ydelse: 130 hk.

Moment: 240 Nm/1600 omdr.

Topfart: 195 km/t.

0-100 km/t.: 10,6 sekunder.

L/B/H: 423/179/158 cm.

Trækvægt u./m. bremser: 650 kg/1200 kg.

Infotainment spiller

Vi hopper om bord i bilen, der bygger på den samme nye CMF-B platform som Clio. Instrumenteringen ligner også den lavere søster indendørs, hvor mærkes nye rektangulære og høje skærm dominerer i midten.

Den er som udgangspunkt på 7,0 tommer og med Apple Carplay, men er her opgraderet til 9,3 tommer med skarpere opløsning og lynhurtig reaktionstid, hvilket vi anbefaler.

Mens en konkurrent som VW T-Cross har nedgraderet dele af interiøret til knaldhård plast, er Renault gået den anden vej med Captur, som var noget tyndbenet her i den udgående generation. Kvalitetsoplevelsen i Captur er derfor rigtig god. Den billigste version har dog en del hård plast, men når du først kommer op i varianterne, er der bløde overflader og kontakter, som er behagelige at røre ved, og på samme høje niveau som i for eksempel Skoda Kamiq.

Betjeningen er ligefrem. Du sidder godt i sæderne, hvor bunden er gjort lidt længere, og tingene fungerer intuitivt rigtigt. Det er dog skidt, at sæderyggen justeres i hak frem for trinløs indstilling.

På den praktiske front byder Captur på fin plads foran og rigtig god plads på bagsæderne, hvor du mærker, at sæderne foran er udhulet bedre.

Passagerne kan nu også glæde sig over mulighed for luftdyser heromme og to USB-stik. Her er masser af aflæggeplads med 27 liter fordelt på forskellige rum inde i bilen, inklusive det rummelige handskerum, der trækkes ud som en skuffe.

Bagsædet kan rykkes 16 centimeter i længderetningen, og med dette længst fremme og mere kneben plads kan der nu være 456 liter i det dybe bagagerum med dobbeltbund, hvilket er 81 liter mere end i den gamle model og 56 liter mere end Kamiq og 11 liter mere end T-Roc.

Ligger stabilt på vejen

På vejen er der masser af flydende letkørthed i 1,3-motoren med 130 hk. Undervogn og styretøj opleves mere fast end i forgængeren, og den er trods sin større højde end Clio tæt på at være direkte velkørende. Tag dertil et lavt støjniveau.

Vi oplevede dog, at bump fra de græske veje slog lige lovlig hårdt igennem. Men testbilen havde også 17-tommer fælge med lavprofildæk. De grundmodeller, som lander herhjemme, har dog 16-tommer fælge samt højere profil og er dermed mere komfortable.

Ud over dieselmotorer på 95 hk og 115 hk kommer Captur også med en 1,3-liters TCe-benzinmotor på 155 hk, og som vi testede med EDC-automatgear, der har dobbeltkobling. Det styres med en lille nem elektronisk gribevenlig paddle, som skifter fjerlet.

Næste år følger også en plug-in-hybrid, der kan køre 45 kilometer på strøm. Forbruget på motorvarianterne kendes endnu ikke.

Captur kan fås med køassistent, hvor bilen holder vognbanen og følger den forankørende trafik ned til stop og til 160 kilometer i timen, mens bilen samtidig holdes i midten af vognbanen. Systemet, der virker rigtig godt, bliver formentlig del af en tech-pakke til omkring 10.000 kroner. Men det fungerer dog kun sammen med automatgear. Den adaptive fartpilot alene angiver ydermere afstanden til den forankørende i sekunder. Det er smart og øger bevidstheden om trafiksikker kørsel.

I det hele taget spiller Renault ud med et hav af muligheder for personificeringer og ekstraudstyr som blandt andet advarsel for krydsende trafik ved bakning og 360-graders sensorer eller kameraer, panoramasoltag eller Bose-højttalere.

Anden generation af Captur har ikke alene fået mere plads i kabinen, bagagerummet er er nu på pæne 456 liter. Foto: Yannick Brossard

Konklusion

Med den nye generation af Captur er mini-klasse-crossoveren fra Renault for alvor blevet voksen. Den øgede størrelse, højere finish og mere solide fremfærd på vejen kombineret med pænt sikkerhedsudstyr og godt med motorkraft for pengene gør Captur til en potentiel dansker-favorit.

Det er en model, som både kan være et alternativ til en miniklasse-stationcar eller en hatchback og endda en crossover i mellemklassen. Især hvis den styles eller udstyres med features, der gør bilen mere personlig.

Avisen var inviteret til Grækenland af Renault.

Den udgående Captur var noget tynd i kabinens finish. Det er løftet i den nye generation, der virker mere helstøbt. Du skal dog op i de højere udstyrsvarianter for at mærke dette fuldt ud. Foto: Yannick Brossard
Den høje A4-kantede storskærm er standard i alle Captur. Den mindste er 7,0 tommer, mens den største, som her, er på 9,3 tommer. Den er skarp og hurtig. Foto: Renault
Foto: Renault
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

forside

Svensk musikstjerne med bånd til vestjysk familie er død: Roxette-forsanger fik debut i Danmark foran Skjern Bank

Annonce