Annonce
Biler

Høj elbil blandt de allersikreste

Tesla Model X henter topkarakter i den seneste Euro NCAP-test, og den er en af de mest sikre biler, som er testet. Tesla Model 3 hentede også fine karakterer tidligere på året, mens Model S klarede sig pænt i 2014. Foto: Euro NCAP
Tesla Model X er en af de allermest sikre biler, som Euro NCAP har testet, mens der er mangler på Peugeot 2008.

Der bliver færre og færre argumenter for ikke at købe en elbil. I hvert fald hvis der er tale om en Tesla Model X, og det handler om sikkerhed.

Den halvhøje elbil med mågevingedøre hentede nemlig et af de bedste testresultater som en af de allermest sikre biler, Euro NCAP har testet, da en kuld af de nyere modeller blev kørt mod muren. Tesla Model 3 hentede dog også fine karakterer tidligere på året, mens Model S klarede sig pænt i 2014.

Flere andre biler klarede sig også godt. Her kunne en dansk bestseller som Skoda Octavia hente fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus.

- Skoda har for længst bevist, at deres biler har en god sikkerhed. Det gælder også den nye Octavia, som der ikke rigtig noget at sætte en finger på. Alle de nye sikkerhedssystemer er standard, og kollisionssikkerheden er i top ikke mindst for de yngste på bagsædet. Det gør Octavia til et sikkert bilvalg, siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Den helt aktuelle test omfatter også helt nye udgaver af de populære mini-crossovere, Renault Captur og Peugeot 2008, hvor sidstnævnte i grundudgaven lander på kun fire Euro NCAP-stjerner. Årsagen er en nødbremse, der ikke ser bløde trafikanter godt nok. Den er nemlig ikke standard i alle versioner, og så koster det på vægten. Det er på samme måde, som vi har set det med Peugeot 208.

- Vi har desværre tidligere måttet kritisere Peugeot-koncernen for at sælge biler uden optimal sikkerhed, og endnu en gang har den desværre valgt at spare på sikkerheden. Det er ikke godt nok, og vi opfordrer den danske importør til kun at tage udgaven med sikkerhedspakke og dermed de fem stjerner hjem. Til sammenligning viser Renault vejen med et højt sikkerhedsniveau i alle udgaver af den nye Captur-model, der stort set koster det samme som Peugeot 2008. Det skal de have ros for, siger Søren W. Rasmussen.

Annonce

Testresultater

Tesla Model X: 5 stjerner

Subaru Forester: 5 stjerner

Skoda Octavia: 5 stjerner

Audi Q7: 5 stjerner

Renault Captur: 5 stjerner

Porsche Taycan: 5 stjerner

Ford Mondeo: 5 stjerner

Ford Kuga: 5 stjerner

Peugeot 2008: 4/5 stjerner

VW Sharan/Seat Alhambra: 4 stjerner

Jeep Renegade: 3 stjerner

Kilde: Euro NCAP/FDM

Blandet felt

Den danske Peugeot-importør har endnu ikke det endelige udstyrsniveau klar for 2008, der kommer i starten af 2020. Men i 208, som netop er introduceret, er udstyret bygget op, så alle versioner har en klassisk nødbremse, mens den mere avancerede nødbremse med radar, som kan registre cyklister og fungerer om natten, er en del af en udstyrspakke til 10.000 kroner, hvor der så også er adaptiv fartpilot, bakkamera og panorama-glastag.

Franskmanden blev undergået af Jeep Renegade, der hentede meget middelmådige tre stjerner.

En del af de test, som blev foretaget, var dog gentest af tidligere modeller, hvilket skal ske, når bilerne er en vis alder. Det gælder for eksempel Ford Mondeo og Kuga, som fik fem stjerner, samt VW Sharan/Seat Alhambra, der fik fire stjerner.

Den rummelige Skoda Octavia er samtidig en sikker familiebil. Den henter fem solide stjernen i testen. Foto: Euro NCAP
Peugeot sparer på sikkerheden i den høje 2008 ligesom i 208’eren. I grundversionen får den fire stjerner, men med sikkerhedspakke og mere avanceret nødbremse får den fem. Foto: Peugeot
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Biler

Kia udvider paletten af plug-in-hybrider

Annonce