Annonce
Erhverv

Hædret af direktør-netværk: Vaskerinørder årets robotvirksomhed

Adm. direktør Mads Andresen med sin nye Galschiøtt-figur med vinger. Efter prisoverrækkelsen på Odense Stadion skulle Andresen haste videre for at nå et fly til Oslo på forretningsrejse. Foto: Jonas Legarth
Robotfirmaet har netop landet sin største ordre nogensinde, og torsdag vandt Inwatec så prisen som Årets Robotvirksomhed. Det er første gang, prisen uddeles, og det er kun direktører fra robotklyngen, der kan stemme.

- Det er lidt som at vinde en pris i Superligaen, hvor det er de andre spillere, der giver dig prisen.

Adm. direktør Mads Andresen var i forvejen en glad mand, for hans virksomhed Inwatec, der bygger robotanlæg til vaskeribranchen, har netop landet dens største ordre nogensinde på 10 millioner kroner til en kunde i Dallas i USA.

Smilet fik dog et stort nøk opad torsdag, da han som den første vandt prisen som Årets Robotvirksomhed 2019 hos det netværk for adm. direktør, som Odense Robotics etablerede for et år siden. Inwatec vandt især for sit arbejde med talenter.

Sammenligningen med Superligaen gav god mening, da prisen blev uddelt ved en middag for 60 robotchefer i loungen på Nature Energy Park. Det er dog ikke fodboldspillere, men netop robotklyngens direktører, der har stemt på Inwatec, som var et af seks indstillede firmaer.

Annonce
Vinder Mads Andresen, med sin figur, flankeret af Lars Holm, t.h., centerdirektør i Nykredit, der er sponsor på prisen, og adm. direktør i Effimat Storage Technology og næstformand i Odense Robotics, Jørgen Flemming Ladefoged. Yderst til højre holder forretningsdirektør i Odense Robotics, Mikkel Christoffersen, blomsterbuketten til prisvinderen. Den blev leveret hjem til Andresens hustru, da Inwatech-direktøren selv hastede videre til Norge straks efter eventen. Foto: Jonas Legarth

Pølser til de ansatte

- Jeg har ligesom mange andre her vundet priser før, men den her er noget særligt, fordi det er jer, der har stemt, lød det fra Mads Andresen, da han fik overrakt blomster, et indrammet vinderbevis og en figur i bronze, som den fynske kunstner Jens Galschiøt står bag.

- Vi har fire gazeller, men den her slår dem da, sagde Andresen og kiggede stolt på kunstværket, som er en sammensmeltning af en robot og et menneske tilført et sæt vinger.

Prisen gives i samarbejde med Nykredit, hvor centerdirektør Lars Holm ikke kun har sponsoreret Galschiøt-figuren men også havde sikret, at der er en præmie til teknologi-nørderne i firmaet, som har kreeret hashtagget #laundrynerds til de sociale medier.

- De skal også have en præmie, så de får en pølsevogn i to timer, sagde Nykredit-direktøren.

Udover Inwatec var MIR, Kobots, Lorenz Technology, Robot Nordic og Blue Ocean Robotics indstillet til prisen.

Inwatec-direktør Mads Andresen med dagens høst efter, at han og virksomheden torsdag blev kåret som Årets Robotvirksomhed 2019 af det CEO-netværk, som Odense Robotics har etableret for klyngens robotchefer. Foto: Jonas Legarth
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

April 1960: Rugby på Fyn

Klumme

Prædiken. Skamløs i sin kærlighed

Prædiken: Skammen står i kø: der findes klimaskam og rygeskam, og man kan skamme sig over at mene noget andet, end det er moralsk tilladt i de kredse, man begår sig i; og sidste nye skud på stammen: virusskam; skammen over at være smittebærer af Covid 19 måske helt uden at vide det. For man kan såmænd føle skam helt uden at være skyldig. Skam og skyld hænger ikke nødvendigvis sammen. Offeret for en voldtægt er uden skyld og føler alligevel skam. Mens skyld er noget, vi kan placere, så er skam langt mere subtil i sin fremtræden. Den findes i alle mulige logiske og ulogiske sammenhænge. Det kan endda lade sig gøre at skamme sig på andres vegne; man kan skamme sig over at være dansker, skamme sig over alle de andre danskere forstås, alt imens man opfatter sig selv som helt igennem anstændig. I dagens evangelium hører vi om en flok mænd, som skammer sig på en andens vegne. Mændene ligger til bords i Simons hus, da en kvinde kommer ind i huset til dem. Hun nærmer sig Jesus, går helt hen til ham og hælder så den fineste og kostbareste nardusolie fra sin krukke ud over Jesu hoved, som når man salver en konge. Ødselt overøser kvinden med alabastkrukken Jesus med sin kærlighed og bekender sig på den måde til ham, som man bekender sig til sin Gud. Straks bliver hun overfuset af de tilstedeværende, for hvem Sandheden er skjult. Ikke alene opfører hun sig helt uanstændigt ved at komme ind i huset, ydermere skammer de sig nu over hendes hovedløse handling. For al den olie, svarende til en formue, kunne være blevet solgt og pengene givet til de fattige. Så nyttigt kunne kvindens formue været blevet brugt! Gæsterne i Simons hus ønsker nemlig at være generøse, og hvad er nemmere end at være generøs på andres bekostning? Kvinden opfører sig i deres øjne skamløst. Og det er præcis hvad hun er. I mødet med Kristus er hun skamløs. Ikke skamløs som psykopaten med det menneskelige brist slet ikke at kunne føle skam; ikke skamløs som en person, der rager til sig i en uhørt aftrædelsesordning; ikke skamløs som om skammen slet ikke findes i hendes liv, for det gør den. Hun er synderinde af profession, verdens ældste hverv, og sikkert ikke for fornøjelsens skyld, men af nød. Jo, hun kender til skammen, som de allerførste mennesker i Edens have kendte til den, fordi skammen er et menneskeligt vilkår. Men i mødet med Jesus bliver mennesket skamløst, løst fra sin skam. For sådan er kærlighedens væsen. Skam som samfundsgreb kan så absolut være godt, skammen er samfundsregulerende og opdragende. Men skam kan også være af det onde. Den kan holde os fanget i et net, som vi ikke selv kan vikle os ud af. Den lammer os. Ligesom frygten for en ukendt virus lammer os, og gør os desperate. Vi kastes ud af hamsterhjulet. og måske for første gang i lange tider tvinges vi til ikke at gøre, men blot at være. Og hvem er man så? Kvinden med Alabastkrukken ved, hvem hun er. Hun ved, at hun er Guds, og hun ved, at alt, hvad hun ejer og har, skylder hun Ham, for livet er hans. Hun salver ham som konge i livet og i døden. For salvingen forudsiger også Jesu død og begravelse. Kvindens handling den dag i Betania minder Jesus om, hvad han må gøre, hvor rædselsvækkende opgaven end er. Hun holder ham fast på hvem han er. Og hun viser os, at frygt ikke findes i kærligheden, men at den fuldendte kærlighed fordriver frygten, som den fordriver skammen. Det forstod kvinden med alabastkrukken. Kvinden som var skamløs i sin kærlighed.

Annonce