Annonce
Faaborg-Midtfyn

Håbet svinder for nattoge: Ministerium kan ikke tvinge DSB

I sommerperioden skærer DSB antallet af afgange på Svendborgbanen ned til ét tog i timen. Men heller ikke det giver plads til et tog i weekendens nattetimer. Foto: Philip Nordentoft.
Både DSB og Arriva afviser at indføre nattoge på Svendborgbanen. Heller ikke transportministeriet kan tvinge trafikselskaberne, for det står intet om natbetjening i selskabernes kontrakter.

Midtfyn: Transportministeriet kan ikke tvinge DSB til at indføre nattog på Svendborgbanen. Det skyldes, at der ikke står noget om nattoge i trafikselskabernes statslige kontrakter, slår ministeriet nu fast.

Avisens faaborg-midtfynske læsere har i forbindelse med den journalistiske kampagne Vores veje ellers i høj grad efterspurgt en mulighed for at komme hjem fra Odense på de sene timer.

"Seneste mulighed for at komme fra Odense til Ringe/Svendborg fredag og lørdag aften er toget klokken 23.13. Kunne man ikke lave én senere afgang?"

Sådan lød spørgsmålet fra en læser på Fyens.dk i sidste uge. Et spørgsmål, der endte med at få mere end 200 stemmer i en læserafstemning.

Men DSB vil umiddelbart ikke indføre nattoge på Svendborgbanen. Det skrev avisen forleden. Og det ser ikke ud til, at transportministeriet kan skubbe på for bedre transportmuligheder om natten.

DSB's køreplaner følger en kontrakt udfærdiget af Transport- og Boligministeriet. Denne kontrakt er blevet underskrevet af begge parter, inden DSB overtog driften af Svendborgbanen i sin tid. Men den nævner ingenting om nattransport.

- Transport- og Boligministeriet kan oplyse, at DSB er forpligtet til at levere den togtrafik på Svendborgbanen, der følger DSB-kontrakten frem til køreplanskiftet i december 2020. Da DSB-kontrakten ikke stiller krav om natbetjening på Svendborgbanen, er det op til DSB selv at vurdere, om der skal være togafgange ud over det, som DSB-kontrakten stiller krav om, lyder det fra ministeriets pressemedarbejder Sofie Amalie Rasmussen.

Annonce

Heller ikke Arriva

Spørger man ind til Arriva, som overtager Svendborgbanen i 2020, er der heller ikke meget at hente.

- Det samme gør sig gældende, når Arriva overtager ansvaret for betjeningen af Svendborgbanen i december 2020. Ministeriet har således ikke mulighed for at kræve natbetjening, da det ikke er en del af kontrakten, slår Ministeriet fast.

Kontrakten mellem Transport- og Boligministeriet blev underskrevet i februar 2019, efter Arriva havde vundet et offentligt udbud om trafikken. Her blev det fra politisk side fastslået, at der var stor tilfredshed med den nuværende kvalitet i togtrafikken, så betjeningen skal fortsætte med samme betjening, som der er i dag.

Tidligere på ugen meldte både DSB og Arriva ud, at de ikke spekulerer i at indføre natlige afgange.

- DSB er kontraktligt forpligtet til at køre x-antal afgange, og det gør vi også. Men afgange udover skal kunne løbe rundt økonomisk. Vi undersøgte muligheden for nattoge på Svendborgbanen for et par år siden, men konklusionen var, at der ikke var tilnærmelsesvis nok passagerer til det, forklarede Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

Også Arriva afviser nattoge med et økonomisk argument.

Måske har du idéer til, hvad vi kan undersøge, og hvem vi skal gå til med spørgsmål, når det gælder nattrafik mellem Odense, Midtfyn og Svendborg.

Eller måske har du helt andre idéer til en kollektiv nattrafikløsning end tog og bus..?

I givet fald vil vi meget gerne høre fra dig. Skriv til midtfyn@fyens.dk og hjælp med at inspirere os til mere journalistik om sagen.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Brug din tid på Balslev

Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce