Annonce
Assens

Gymnasieelever får stress: - Vi bestemmer ikke antallet af afleveringer

Rektor på Det Blå Gymnasium, Carsten Hogrefe, oplever, at de studerende i høj grad presses af fritidsarbejde og sociale medier. Arkivfoto: Louise Koustrup.
Det Blå Gymnasiums undervisere forsøger at mindske presset på eleverne ved at sprede afleveringer ud over året, men er bundet af lovgivning, siger rektor Carsten Hogrefe. Han mener, at erhvervsarbejde og brug af sociale medier er med til at stresse eleverne.

- Oplever du, at jeres elever er mere stressede end før?

- Ja, men min i min optik er det ikke fordi, der er ændringer i lektionsplaner, hvor længe de er i skole eller hvor mange opgaver, de har. For mig at se, er det, der stresser dem, at de generelt har mere erhvervsarbejde, og at de ligesom alle andre er pressede af at være på sociale medier 24/7.

- Hvad gør I for at hjælpe dem?

- Vi er blevet bedre år for år til at koordinere afleveringer. For noget af det, der kan stresse dem, det er, hvis der ligger fire afleveringer den samme uge. Men det er ikke os, der bestemmer antallet af afleveringer totalt set, for det ligger i bekendtgørelserne.

- Eleverne siger, at de alligevel klumper sig sammen. Er I i mål med det?

- Man kan altid gøre det bedre. Men det, de måske ikke har overblik over, er, hvor mange opgaver, der totalt set skal laves, og derfor så vil de, ligegyldigt hvor godt vi gør det, opleve, at der er mange opgaver. For det er der. Hver klasselærer skal sørge for at lave en plan for hvert halvår, så der bliver en jævn belastning. Men vi kan ikke ændre på den totale belastning.

- På nogle gymnasier har man eksperimenteret med karakterfri klasser. Er det noget der er interessant for jer?

- Vi har allerede en progression i det. Der er mange afleveringer i 1.g, som eleverne ikke får karakterer for. Vi går langt mere efter at give dem feedback, og det er noget, vi vil arbejde videre med, for vi kan godt se problematikken. Jo mere præcist, vi kan give den enkelte feedback, jo bedre bliver det, uden at man bliver stresset.

- Nogle gymnasier på Fyn har en psykolog tilknyttet. Hvorfor har I ikke det?

- Det har vi haft, men fordi vi fik fjernet det sociale taxameter (særlig tilskudsordning fra staten, red.) i december 2018, mistede vi 610.000 kroner i 2019, og så var vi nødsaget til at opsige vores psykolog. Men vi har fortsat en mentorordning, hvor hver lærer har otte-ni elever, som de mødes med om andre ting end bare at give karakterer og feedback. Hvor man snakker om andre ting, familieære og fritid, alt efter hvad eleverne åbner op for.

Hvad gør I ellers for, at eleverne skal trives?

- Vi har stort elevdemokrati med de studerendes råd, som sidder med i bestyrelsen og er med til at sætte fokus på de ting, der rører sig fra elevernes side.

- Alligevel siger de, at de føler sig stressede. Har I som skole et medansvar for at løse det, eller synes du, det er eleverne, der skal prioritere deres fritid bedre?

- Nej, vi gør, hvad vi kan, for at snakke med dem om det, men for mig at se handler en del af det om, at de døgnet rundt skal være på på sociale medier samtidig med, at de har meget erhvervsarbejde, fordi de ligesom resten af samfundet er storforbrugere og skal skaffe penge. Hvis man så også vil gå til idræt to gange om ugen, så bliver det jo presset.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Folketingspolitikere støtter flere tog på Vestfyn: Uld i mund om regningen

Fyn

Hjertestop-ordning har klaret sig over al forventning: Nu overvejer regionen at skrotte den

Annonce