Annonce
Danmark

Guide til gin: Safiren fra Bombay får fem flotte stjerner

Den blå safir fra Bombay glimter femstjernet på ginhimmelen. Men mange andre gode tilbud ligger parat i butikkerne på årets sidste dag.

1

Foto: Michael Nørgaard

Plymouth Gin, 41,2 procent, 70 cl, 169,95 kroner i Menu: Blød næse med citrus, aromatisk håndsæbe. Medicinskab i munden med en kompleks, varm og krydret palet af appelsin og kardemomme. Her er enebærbusken gemt væk bag smagsnoter fra en stribe andre urter, de såkaldte botanicals. En blødt, varmt håndtryk fra Sir Winston Churchills favoritgin. Fire stjerner.

2

Foto: Michael Nørgaard

Tanqueray Ten, 47,3 procent, 70 cl. 199 kroner i Menu, Føtex og Netto: Aromatisk næse med citrus som lime og appelsin i førertrøjen. Kontant i munden med citruspunch, bitter skræl spicet op med kamille. Behersket enebær i en frisk gin med både sødme og frugtighed, som er lavet specielt med henblik på dry martini. Fire stjerner.

3

Foto: Michael Nørgaard

Bombay Sapphire London Dry Gin, 40 procent. 70 cl. På tilbud fra 118 kroner i flere butikker: Klar og ren duft af enebær, parfumerede blomster med citrus og aromatisk peber. Lækker up-in-your face duft. Fyldigfed i munden i ren form med masser af bitter enebær, peberaromaer og en lang eftersmag. Meget anvendelig gin, som ofte lyser blåt på tilbud bag ekspedienten i Fakta og Netto. Fem stjerner.

4

Foto: Michael Nørgaard

The London No 1, 47 procent. 70 cl. 229 kroner på tilbud i Superbrugsen: Elegant duft med tandlægeklinik, bergamotte og enebær i forening. Mere blød og åben end Bombay Sapphire - raffineret. Bitter citron og bergamotte, lakrids og varmt krydderi i munden, hvor de 47 procent varmer mundhulen godt op. 229 kroner er et godt tilbud for denne elegante gin. Fire stjerner.

5

Foto: Michael Nørgaard

Dyrehøj Vingaard Rös , 40 procent, 50 cl, 295 kroner hos Dyrehøj Vingaard og udvalgte forhandlere: Enebær, bitre urter og citrus i duften. Blød aromatisk i munden med æble, citrus og lidt enebær. Åben og venlig i stil med sydeuropæisk eau de vie - drik den alene som sådan. Fire stjerner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];