Annonce
Assens

Grundsalg tager markant hop opad

Arkivfoto

Der er allerede solgt flere grunde i 2018 end i hele 2017, og der er overvældende interesse for nye udstykninger i Tommerup.

Selv om vi ikke er kommet længere ind i 2018, end at vintergækkerne og anemonerne stadig kæmper for at bryde igennem den frosthårde jord, er der på nuværende tidspunkt allerede blevet solgt flere byggegrunde i Assens Kommune end sidste år.

En opgørelse fra kommunen viser, at der sidste år blev solgt 10 grunde, og at der i indeværende år er solgt 11 styk. Dertil kommer, at der i midten af august kommer en ny udstykning med 12 grunde i Tommerup, og allerede nu står 185 personer på en "interesseret-liste", oplyser Bente Koch Boe fra byrådssekretariatet.

- Sidste gang jeg havde mange på sådan en liste var i forbindelse med Højsletten II i Tommerup St., og dengang stod der nogle og 50 på listen. Så det er en rigtig flot liste denne gang, men der er selvfølgelig ikke garanti for, at de køber noget, siger Bente Koch Boe.

Annonce

Gå på opdagelse i kommunens byggegrunde

På Assens Kommunes hjemmeside kan du finde en oversigt over alle de grunde, som er til salg i kommunen. Siden hedder www.assens.dk, og nederst til venstre på forsiden kan du klikke dig ind til byggegrundene. I øjeblikket har kommunen 97 byggegrunde til salg.

Opfylder huskøbernes ønsker

Anders Dam fra Plan og Kultur tror, interessen skyldes det store fokus, der har været på Tommerupperne de seneste år, og at Plan og Kultur har skabt et boligområde med en identitet, som taler til nutidens huskøbere.

- Det er nogle flotte tal, vi har opnået. De kommer sig af, at vi de sidste år har arbejdet målrettet med Tommerup som område. Vi har lavet en overordnet visionsplan, som handler om, hvordan de to Tommerupper skal udvikle sig og bindes sammen. Det andet ben er, at vi har lavet en rammelokalplan for området Overmarken samt en regnvandsplan for Tommerup by. Vi har fået sammentænkt klimasikring og regnvand med nogle rekreative løsninger som taler ind i, at området er grønt og naturskønt. Lægger vi det hele sammen, så betyder det, at der har været meget fokus på Tommerupperne i de sidste år, og det skaber selvfølgelig noget opmærksomhed, siger Anders Dam.

Samtidig har der været udskrevet navnekonkurrence i forbindelse med udstykningen, og Plan og Kultur har "dryppet" historier til pressen hen ad vejen, fortæller Anders Dam.

Søren Steen Andersen (V) håber, at kommunen når at sælge cirka 40 byggegrunde i år.

- Det vidner selvfølgelig om, at vi er ambitiøse, og det skal man også være en gang imellem. De seneste år har kreditmarkedet været meget nedkølet, men nu åbner det lige så stille op, og så skal vi være klar. Derfor besluttede vi også for nogle år siden, at vi ville købe og byggemodne jord for 35 millioner kroner, og det er så det, vi er gået i gang med i Tommerup, siger han.

Borgmesteren er optimistisk

I 2007 blev der solgt 66 byggegrunde i Assens Kommune, og siden da er der blevet solgt væsentligt færre grunde om året. Det værste år var i 2013, hvor der kun blev solgt fire grunde.

Trods den meget langsomt opadgående kurve er Søren Steen Andersen optimist og ser intet til grund for, at grundsalget ikke igen skal nå tidligere tiders højder.

- Konjunkturerne går op og ned i bølger, og det gælder også med tilflytningen til landdistrikterne. Lad os nu se - det bliver rigtig spændende at følge med i over tid, lyder det fra borgmester Søren Steen Andersen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce