Annonce
Odense

Grønt lys fra stat, region og kommune: Nu kan letbanen tegne kontrakter

Letbaneprojektet er særdeles omfattende, og ud over anlæggelse af skinner og stationer medfører det også en ombygning af veje og pladser langs ruten. Et af de steder, der kommer til at forandre sig markant, er området foran banegården, hvor der ikke længere skal køre biler. De sendes i stedet bag om OBC, hvor busserne i dag har holdepladser. Illustration: Odense Letbane

Alle tre bidragydere til Odense Letbane har nu formelt godkendt, at letbanen kan indgå de to store kontrakter på levering af transportsystemet og letbanevognene.

Fredag vil Odense Letbane bekræfte, at letbanens anbefaling af leverandører formelt er blevet godkendt.

Det sker godt en måned efter Fyens.dk sent om aftenen 28. april som det første medie kunne bringe historien om, at letbanen i Odense ved delvis brug af reserverne ser ud til at kunne opføres inden for det budget på 3,3 mia. kroner, der er til rådighed. Det viste de bud, der var kommet fra byderne.

Samtidig kom det frem, at Odense Letbane P/S' anbefaling gik på at tegne kontrakt med henholdsvis spanske Comsa S.A.U til at levere transportsystemet, og schweiziske Stadler Pankow GmbH til at levere togsæt.

Nu har de tre bidragydere, dvs. staten, regionen og Odense Kommune, formelt nikket ja til anbefalingen og dermed givet grønt lys til, at der kan tegnes kontrakter. Selve kontraktunderskrivelsen finder sted den 14. juni, forlyder det fra Odense Letbane.

Økonomien i letbanen

Den samlede pris på at anlægge Odenses letbane forventes at blive 3,309 mia. kroner. Når beløbet er en smule højere end de 3,167 mia. kroner, der frem til slut-april i år havde været meldt ud som den officielle pris, så skyldes det to forhold.For det første, at den "gamle" pris var en 2016-pris, som i overensstemmelse med normal procedure er fremskrevet til 2017-priser ud fra det generelle prisindeks (2,43 procent) svarende til 60 mio. kroner.

Desuden har Odense Kommune har besluttet at foretage tilkøb af en ekstra stitunnel og et skiftespor til en eventuelt anden etape af letbanen. Dertil er det besluttet at indkøbe yderligere to togsæt, så antallet bliver 16 i stedet for 14.

Den samlede pris for tilkøbene er 82 mio. kroner.

Kilde: Odense Letbane

Arbejdet kan gå i gang

Det formelle ja fra bidragyderne betyder, at arbejdet med at anlægge de 14,4 kilometer letbanespor fra Tarup til Hjallese og bygge de 26 stationer kan begynde. Samtidig kan Stadlers letbanetog-fabrik ved Berlin godt begynde at forberede produktionen af 16 togsæt til Odense.

Nogle vil måske mene, at arbejdet med at anlægge letbanen ser ud til at have været i gang en rum tid, men faktisk har alt det, man hidtil har set i gaderne i Odense, blot været forberedelserne, der bl.a. består i at flytte rør og forsyningsledninger. Selve opførelsen af letbanen er slet ikke startet endnu.

Ifølge adm. direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, er det "projektets største milepæl", der er nået med det formelle ja til at indgå de store konkrater i milliardprojektet, der er den største infrastrukturinvestering i Odenses nyere historie.

- Det har vi arbejdet henimod i mere end fire år. Og nu står vi her. Det er jeg både stolt over og meget glad for. Odense kan se frem til at få en gedigen, gennemafprøvet og driftssikker letbane. Og det sker indenfor rammerne af vores budget inklusive reserver, lyder det fra letbanedirektøren.

Annonce

Tyske tog på spanske skinner

Comsa, der skal levere selve transportsystemet, er et spansk firma, der leverer infrastrukturløsninger indenfor banebranchen.

Ifølge Odense Letbane har firmaet leveret til hele Spanien samt i Europa - det gælder både til high-speed baneprojekter samt letbane- og metroløsninger. Comsa kan levere hele transportløsninger, som det også bliver tilfældet i Odense. Det vil sige, de leverer både skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter samt de tilhørende telekommunikative og tekniske systemer.

Comsas leverance til Odense Letbane bliver den første i Norden, og Munck Gruppen A/S er underleverandør til Comsa på letbaneprojektet.

Letbanentogene, der skal køre i Odense, bliver de samme som Aarhus har bestilt, og de leveres fra schweiziske Stadlers fabrik, der ligger ved den tyske hovedstad Berlin. Stadler leverer alle slags rullende materiel på skinner - det gælder såvel traditionelle togsæt samt letbane- og metrovogne.

Ifølge Odense Letbane er Stadler kendt for at "levere tysk grundighed i form af velafprøvede standardløsninger kombineret med moderne teknologi".

Efter planen skal Odenses letbane stå klar til indvielse inden udgangen af år 2020. Så sent som i forbindelse med de artikler, der blev bragt den 28. april, bekræftede letbanedirektør Mogens Hagelskær, at den plan stadig ser ud til at holde.

Letbanekontoret kunne torsdag også oplyse, at den første entreprenør til arbejdet med at flytte veje, fortove og cykelstier netop er udpeget. M.J. Eriksson A/S vandt opgaven blandt seks bydere, og arbejdet begynder i løbet af kort tid på den nordlige del af Ørbækvej, der er den første ud af syv delstrækninger.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

OB For abonnenter

OB's Jakob Breum var ikke klar over, at hans farfars bror var med i pokalfinalen for 48 år siden

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Et af de største overskud i virksomhedens historie: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

For abonnenter

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce