Annonce
Faaborg-Midtfyn

Grøn fynsk biogas-gigant kører selv på sort diesel: - Afgifterne på biogas-brændstof er for høje

Nature Energy er den største på det danske marked, når det kommer til gastankstationer. Men det fynske energiselskabs egne tankbiler kører ikke biogas, men på diesel. Foto: Peter S. Mygind
I Heden vest for Ringe producer energiselskabet Nature Energy store mængder grøn biogas, og selskabet har investeret massivt i biogastankstationer. Men den fynske energivirksomheds egne lastbiler kører på almindelig sort diesel. Afgifterne på CO2-neuralt biogas er nemlig højere end på diesel, lyder forklaringen fra Nature Energy, der opfordrer regeringen til at sætte afgifterne ned.

Midtfyn: Fire store tankbiler kører i pendulfart til og fra energiselskabet Nature Energy Midtfyn ved Heden vest for Ringe. Lastbilerne henter gylle rundt omkring hos lokale landmænd, som omdannes grøn biogas på anlægget ved Heden.

Den grønne gas kan bruges til mange forskellige formål - blandt andet CO2-neutral brændstof til gaskøretøjer, som det fynske energiselskab har investeret massivt i.

- I september opkøbte vi ni gastankstationer. Vi ejer nu 16 ud af de 19 stationer, der er i Danmark, siger Søren Eskelund Toft, der er ansvarlig for Nature Energys gastankstationer.

- Der er et kæmpe behov for at omlægge transporten til miljørigtig brændstof, og der spiller gas en afgørende rolle. Især i forhold til den tunge transport, fortsætter han.

Søren Esklelund Tofts ord klinger dog lidt hult, når man kigger ud over morgentrafikken på biogasanlægget ved Heden. Nature Energys egne tankbiler, der leverer gylle til afgasning, kører nemlig selv på kulsort diesel. Det samme gælder lastbilerne med dybstrøelse, madaffald og anden biomasse, der også omdannes til grøn gas på energianlægget på Midtfyn. Så hvis biogastransport er så god en idé, hvorfor bruger virksomheden det så ikke selv?

- Det er simpelthen for dyrt i afgifter. Systemet er skruet sådan sammen, at biogas er beskattet cirka 15 procent højere end diesel. Og vi er en virksomhed, der prøver at holde omkostningerne så lave som muligt, siger Søren Eskelund Toft.

Annonce

Afgifter bremser grøn omstilling

De danske afgifter på gas som brændstof er dobbelt så høje som i Sverige og mere end tre gange så høje som i Tyskland. Det er helt uforståeligt, og politikerne bør lave om på dette. Det siger Nature Energys administrerende direktør, Ole Hvelplund, der mener, at man har for lidt fokus på biogas, når det kommer til transport.

- Der er en tendens til, at man er meget ensidigt fokuseret på el som brændstof. Men der er nogle ting, hvor el ikke er den bedste løsning. Og det hul kan man lukke med biogas, siger Ole Hvelplund, der understreger, at Nature Energy selv ville omlægge transporten til biogas, hvis bare afgifterne var på lige fod med diesel.

- Det er en meget lavthængende frugt at skrue på afgifterne, så man skaber et større incitament til at omlægge til biogas. Det har man endnu ikke gjort, og det er simpelthen er dumt, for biogas er den nemmeste måde at lave CO2-neutral transport på, siger Ole Hvelplund.

Alene Nature Energy producerer nok biogas til, at man kan holde 10.000 lastbiler kørende hver eneste dag, og Ole Hvelplund mener, at det er nødvendigt at udnytte dette, hvis man skal nå regeringens målsætninger om 70 procent CO2-reduktion i 2030. Derfor sender han en opfordring til den fynske klimaminister, Dan Jørgensen, om at sætte fokus på biogas.

- Det er vigtigt, at Dan Jørgensen lægger pres på skatteministeriet for at få ændret disse afgifter. For som det er nu, så blokerer afgifterne for den grønne omstillingen, siger Ole Hvelplund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart For abonnenter

Lukket feriecenter tæt på åbning: Oprørte husejere stempler lejeaftale med feriecenter som ulovlig

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Slut med togdrift om søndagen

1995 Ritt Bjerregaard har i hvert fald lært én ting af sin sag med lejligheden på Vesterbro i København: Prisen for at fastholde nogle principper kan blive for stor. Derfor valgte hun i går at meddele finansminister Mogens Lykketoft, at hun giver afkald på 166.000 kroner årligt i ministerpension oven i de godt 1,2 millioner lavt beskattede kroner, som hun får som EU-kommissær. Til Fyens Stiftstidende siger Ritt Bjerregaard, at hun dybest set er modstander af, at man skal rette sig efter tilfældige stemninger, eller hvad der tidligere har været praksis. Når jeg gav affald på pensionen, var det fordi, at situationen efterhånden var blevet så hysterisk, at den skyggede for alt det, jeg skulle lave som kommissær. 1970 Det er radioens udsendelser, der trods alt vinder i konkurrencen om lytter/seernes bevågenhed, måske fordi radiolytning er lettere at kombinere med andre gøremål. Sådan lyder konklusionen af en lytter- og seerundersøgelse, som Danmarks Radio har offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at lytterne uhyre sjældent lukker for en radioudsendelse, fordi de finder den kedelig, Det gør derimod en del seere. Tv har dog stadig meget store seertal. Over to millioner mennesker ser aftenens første tv-avis, hvorimod den sene udgaves seertal er meget afhængig af, hvilken udsendelse, der ligger umiddelbart forud. Hvis det er et populært program, er der mange, der også ser tv-avisen bagefter. 1945 Den længe ventede nedskæring af statsbanetrafikken bliver nu til alvor. I går aftes udsendte statsbanerne meddelelse om, at nedskæringen skal træde i kraft den 1. februar, og at den reducerer toggangen til 20 procent af den normale trafik før krigen. Den almindelige regel for hverdagstrafikken bliver, at der kører et tog om morgenen og et om aftenen, og om søndagen vil der slet ikke køre damptog. Forbindelsen mellem landsdelene bliver efter den nye køreplan meget vanskelig, idet der kun bliver én forbindelse daglig i hver retning – og om søndagen kan man overhovedet ikke rejse. Færgebilletterne til Storebæltsoverfarten genindføres fra 1. februar og udleveres kun i begrænset omfang.

Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce