Annonce
Odense

Genåbning: Gråt, vådt og koldt - men intet kunne fjerne gymnasieelevernes glæde ved at være tilbage

Gensynsglæden var stor hos eleverne fra 2. I på Sct. Knuds Gymnasium mandag morgen. Undervisningen var i tråd med corona-restriktionerne rykket fra skolens store gulstensbygning uden for til et telt på boldbanerne og under den regnvåde himmel i Fruens Bøge. Foto: Michael Bager
Mandag morgen sitrede et regnvådt telt bag Sct. Knuds Gymnasium af gensynsglæde, da eleverne fra 2. I igen kunne samles. Elever i grundskoler og på ungdomsuddannelser kan nu delvist vende tilbage efter flere måneder hjemme foran skærmene.

Odense: Der var ikke brug for grundige forklaringer eller lange begrundelser. For Emil Hyllested fra 2. I på Sct. Knuds Gymnasium var det simpelt at beskrive følelsen af at være tilbage på gymnasiet efter måneders fravær:

- Det at se hinanden ... det kan bare et eller andet. Det er egentlig bare det, der gør en glad.

Og de to klassekammerater Viktor Harboe og Jonas Broch Laursen stemte i.

Annonce

- Det er hyggeligt at se folk, man ikke har set i lang tid og lige catche up.

- Det er bare dejligt at se hinanden igen, selvom det kun er nogle dage engang imellem. Også selvom det sgu er lidt koldt - det er jo nærmest som en skovbørnehave.

Tungt gråvejr, regndråber og en morgentemperatur på fire grader kunne på ingen måde fjerne smilene fra de tre klassekammeraters ansigter mandag morgen, da de sammen med resten af 2. I vendte tilbage til Sct. Knuds Gymnasium i Odenses Hunderup-kvarter. Én dag om ugen må de være i skole, og det skal foregå udendørs, så klasselokalet var rykket ud på boldbanerne i et stort hvidt telt med plasticstole på græsset.

Hver og en skulle eleverne fremvise en negativ coronaprøve, inden de kunne træde ind i teltet, som klokken otte var fyldt med 28 elever og idræts- og historielærer Rudi Lauridsen.

- I er tilbage! I kan være sammen igen. Og om lidt går vi til Fruens Bøge til et stjerneløb - for I er stjernerne i dag, sagde Rudi Lauridsen til 2. I-eleverne fra studieretningen samfundsfag og matematik.

Fokus på det sociale

Foran Sct. Knuds Gymnasium var flaget hejst, og på vej mod Fruens Bøge klemte Trine Johansen og Esther Hornegaard sig sammen under en paraply, mens de fortalte om at vende tilbage til skolen.

- Man glemmer helt, hvordan hverdagen plejede at være, fordi vi har været så meget hjemme og affundet os med det. Men nu, hvor vi er tilbage, tænker man, "ej, hvor har man bare taget hverdagen for givet". Jeg har ikke tænkt over, at det sociale på den måde var noget, man pludselig kunne miste, sagde Trine Johansen, og Esther Hornegaard supplerede:

- Man har fået helt andre rutiner af at være hjemme. Det er nemt at komme til først at stå op ti minutter, før man har time. Jeg håber, at der kan blive skruet hurtigt op for, at vi kan komme mere tilbage, men indtil videre er det rart, at der virkelig bliver fokuseret på det sociale, når vi kun er tilbage en enkelt dag. Så kan vi få det faglige de andre dage.

Trine Johansen (tv) og Esther Hornegaard (th) har gået ture sammen under den lange hjemsendelse fra gymnasiet, men begge har savnet fællesskabet med hele klassen og at have en normal skole-morgenrutine i stedet for at "møde ind" foran computerskærmen. Foto: Michael Bager
Annonce

Kode sig ind på hinanden

Og det faglige er netop ikke i fokus de dage, hvor 1. og 2.g-eleverne er tilbage på skolen, pointerede lærer Rudi Lauridsen under de dryppende bøgetræer i Fruens Bøge. Mens 3.g'erne kan komme fuldt i skole hver anden uge til regulær undervisning, bliver den ene dag for 1. og 2.g'erne på Sct. Knuds brugt på såkaldt studiemoduls-undervisning.

- I studiemodulet er der fokus på alt andet end det faglige. Det kan være elevernes trivsel, teambuilding og planlægning af arrangementer - alt hvad der går ud over den daglige undervisning. Her og nu handler det om, at de skal være til stede, og jeg synes jo, det er helt fantastisk at se dem grine og smile og skubbe lidt til hinanden igen. Men de er også lidt forsigtige og påpasselige. De skal lige kode sig ind på hinanden igen, de har jo været væk fra hinanden i lang tid, sagde Rudi Lauridsen.

I Fruens Bøge skulle eleverne gå rundt i små grupper og finde poster, hvor de skulle løse korte opgaver om Knud den Hellige. Men det primære formål var at lade eleverne være sammen igen. Foto: Michael Bager

Fraværet af en "normal" skoledag og at se klassekammeraterne på gymnasiet har været hårdt, bekræftede samtlige af de 2. I-elever, som Fyens Stiftstidendes udsendte talte med mandag morgen. Mens eleverne i små grupper gik rundt i Fruens Bøge for at snakke sammen og løse små historieopgaver om Knud den Hellige, satte Darjes Osmanovic ord på det:

- Vi har jo bare siddet foran skærmen, og nu får vi samværet tilbage. Når du er derhjemme, kommer du nemt til at se YouTube i pauserne i stedet for at snakke med kammeraterne. Det er bare ikke det samme at se hinanden gennem skærmen.

- Bare den ene dag, vi er i skole, gør meget. Så bliver man ligesom frisk til resten af ugen. Det giver et boost.

Annonce

Ønske: Normalt igen

Den ene dag kan muligvis blive til flere. De kommende uger skriver landets 3.g-elever en større skriftlig opgave, hvor de primært vil arbejde hjemmefra, og i den periode kan 1. og 2.g'erne få flere fysiske timer på gymnasierne.

- Det skal være sundhedsmæssigt forsvarligt, men jo mere tid vi kan proppe ind, hvor eleverne kan komme tilbage og være sammen med deres klassekammerater, jo bedre, sagde børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fredag aften.

I skole igen

Mandag den 15/3 åbnede skoler og ungdomsuddannelser delvist op for eleverne igen:

  • 5.-8. klasse må møde op én dag om ugen til udendørs undervisning
  • 9. og 10. klasse får fysisk undervisning hver anden uge
  • Afgangselever på ungdomsuddannelser møder op på skolen hver anden uge
  • Andre årgange på ungdomsuddannelser får udendørs undervisning én gang ugentligt, men på gymnasierne kan mængden øges de kommende uger, mens 3.g-eleverne skriver opgave hjemmefra 
  • Efterskoler åbner for alle elever

På de smattede skovstier i Fruens Bøge mandag morgen var der dog masser af tilfredshed med den - indtil videre - ene dag om ugen:

- Det giver da håb for, at vi en dag kan komme helt tilbage, sagde Katrine Duch, mens Emil Hyllested havde et klart ønske til fremtiden:

- Jeg håber bare, at det hele bliver normalt igen. Det gør det nok ikke lige med det samme, men bare det at komme tilbage hjælper en hel del på det.

Klasselokalet for 2. I per 15. marts 2021: Telt, platicstole og vådt græs. Foto: Michael Bager
Alle elever skulle fremvise en negativ coronatest mandag morgen, inden de fik lov at komme inden for i klassens telt. Testen må maksimalt være 72 timer gammel, så Oliver Boysen (i midten) skulle forlade skolen senest klokken 13.40, hvor de 72 timer udløb. Foto: Michael Bager
Undervisningsmaterialet konsulteres på mobiltelefonerne for at finde de rette oplysninger om Knud den Hellige. Foto: Michael Bager
Idræts- og historielærer Rudi Lauridsen sender 2. I ud på stjerneløb i Fruens Bøge. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Politiet jagter to mænd efter overfald på buskontrollør: Den ene har måne – den anden er muskuløs

Annonce